A kerékpárosok legnagyobb félelme az autósok közeli előzése

2021. szeptember 14. 07:29 | behir.hu

A témában készített legfrissebb országos kutatás szerint a kerékpárosok túlnyomó többsége tervezi, hogy az őszi hónapokban is tekerni fog. Annak ellenére, hogy jelen van a félelem: leginkább attól tartanak, hogy az autósok túl közel kerülnek hozzájuk előzés során.

A biztosítótársaság közleménye az adatok, tények, folyamatok részletezése mellett azt is tartalmazza, hogy a Groupama díjtalan vezetéstechnikai tréningekkel segíti a Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa által támogatott Tarts másfél méter oldaltávolságot! figyelemfelhívó kampányt.

A társaság megbízásából készített kutatás is alátámasztja, hogy a kerékpározás egyre népszerűbb hazánkban.

A kerékpárt használók ráadásul a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le szenvedélyükről: 42 százalék esős időben, 56 százalék hideg időben, 60 százalék erős szélben is útra kel. Ennek megfelelően nyáron és ősszel is közel azonos számban pattannak nyeregbe, a nyári 86 százalékhoz képest őszre mindössze 5 százalékpontos lemorzsolódással lehet számolni.

A kutatás során megkérdezték a bringásokat arról is, mit tartanak a legnagyobb problémának az utakon. Legnagyobb veszélyforrásként azt a helyzetet említették, amikor autós társaik nem tartanak megfelelő oldaltávolságot a kerékpáros mellett előzés közben. Az autósok ugyanakkor a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább.

A számok önmagukért beszélnek - Infografika: Groupama Biztosító

 

A kerékpárosok félelme nem alaptalan – hívta fel a figyelmet Berzai Zsolt r. alezredes. Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságának főtitkára ismertette: a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban a kerékpáros balesetek. A balesetek több mint negyede 16 és 20 óra között történik. Más megközelítésből a kerékpáros halálos balesetek negyede rossz fényviszonyok között esik meg, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban.

Hozzátette, kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a kerékpár megfelelő kivilágítása. A halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben. Így nem véletlen, hogy a kerékpáros közlekedésbiztonság témaköre a hazai közlekedésbiztonság szerves részét képezi, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is támogatja a Tarts másfél méter oldaltávolságot! kampányt.

Galéria

 

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hangsúlyozta, hogy 2011 és 2019 között évente átlagosan 600-650 halálos közlekedési baleset történt a hazai közutakon. Ismertetése szerint mivel ez a sok emberélet teljesen feleslegesen vész oda minden évben, így lépéseket kell tenni a megmentésük érdekében. Ennek alapköve egy átfogó szemléletváltás megtétele. Ezért indítottuk el a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot! elnevezésű kampányt is, illetve ezért készítették el a „Közlekedő kisokos” munkafüzetet, melyet minden évben eljuttatnak a 4. osztályos diákoknak.

Kezdeményezésükre mindez a Nemzeti Alaptantervben is bekerült, az előző tanévben pedig 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát. A célok között szerepel annak a megközelítésnek az elfogadtatása is, hogy ne autós-kerékpáros csoportokról beszéljünk, hanem közúti közlekedésben résztvevőkről, hiszen akik ma autóban ülnek, azok holnap kerékpárra pattannak. A kormánybiztos beszélt arról is, hogy jelenleg Magyarországon az emberek háromnegyede tartja fontosnak kerékpáros előzésekor a 1,5 méter távolság tartását, amely szabályként hamarosan a KRESZ-ben is megjelenik.

A témában tartott sajtótájékoztató - Fotó: Groupama Biztosító

 

Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője arról beszélt, hogy „mindannyian szeretnénk biztonságban eljutni a célunkig, függetlenül attól, hogy autóval vagy kerékpárral közlekedünk, hogy hivatalos teendőinket intézzük, vagy szabadidőben kelünk útra”. Ebben a közlekedésnek hívott társasjátékban a kerékpáros a sérülékeny oldalon játszik – hangsúlyozta, kiemelve: az évről évre növekvő autóforgalomban érthető, hogy a legtöbb kerékpáros nem érzi magát biztonságban, és akik kerékpárra ülnek, őket is leginkább az előzési oldaltávolság be nem tartása zavarja.

A megfelelő oldaltávolság a kerékpárost védi, de a döntés az autóvezető kezében van. Európa sok országában már a közlekedési szabályok közé is bekerült, hogy minimum mekkora oldaltávoslágot kell tartani egy kerékpáros előzésekor. Magyarországon a Tour de Hongrie szervezőinek kezdeményezésére a Magyar Közút Zrt. az ORFK-OBB támogatásával 150 darab olyan figyelemfelhívó táblát helyez ki az utak mellé, amellyel közösen igyekeznek hozzájárulni a kerékpározás biztonságához.

A közlemény alapján kijelenthető, hogy a Groupama Biztosító hosszú ideje elkötelezett a közlekedésbiztonság támogatásában, ezért is tartotta fontosnak, hogy segítse a kerékpározókat is az utakon. A kampányhoz csatlakozva olyan különleges vezetéstechnikai tréningeket tesz most ingyenesen elérhetővé, melyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az autósok és bringások biztonságosabban közlekedhessenek.

A Hungaroring területén lévő Groupama Tanpályán megvalósuló kurzusokon a sofőrök a hagyományos vezetéstechnikai feladatok mellett azt is gyakorolják majd, hogy hogyan vigyázhatnak jobban a kerékpárosokra az utakon. – Vállalatunk az egymásra odafigyelő, egymás érdekeit kölcsönösen tiszteletben tartó fair közúti közlekedés elkötelezett híve és támogatója. Ezért is döntöttünk úgy, hogy csatlakozunk a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot! kampányhoz” – emelte ki Jeanjean Alexandre, a cég vezérigazgató-helyettese.

Révész Máriusz és Jeanjean Alexandre - Fotó: Groupama Biztosító

 

Mint megfogalmazta: „Hiszünk benne, hogy megfelelő odafigyeléssel számos baleset elkerülhető. Bízunk benne, hogy ingyenes vezetéstechnikai tréningjeink is hozzájárulnak ahhoz a szemléletváltáshoz, mellyel az autósok és a kerékpárosok közlekedése biztonságosabbá tehető a magyar utakon.”

A szeptemberben és októberben összesen 300 fő vehet részt az ingyenes „1,5 méter” tréningeken. Az érdeklődők a tanpalya.hu oldalon regisztrálhatnak!

Mikesz Csaba, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy társaságuk 2018 óta több mint 1000 kilométernyi kerékpárút szakasz üzemeltetését vehette át önkormányzatoktól. – Idén év végéig 150 táblát helyezünk ki a kezelésünkbe tartozó utakon, egyeztetve a partnerekkel, figyelembe véve a kerékpárosok visszajelzéseit, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy biztonságos feltételeket teremthessünk a kerékpározni vágyók számára – emelte ki.

A felmérést az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. 2021. júliusában készítette. Az 1000 fős válaszadói minta reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján.

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda által készített oktatóvideók itt

 

itt

 

itt

 

és itt érhetők el!

További programok »

FEL