Sós Imre, a Turisztikai Főpályaudvar állomásfőnöke elmesélte, évek óta követi a YouTube-on a vasúti átjáróknál történő baleseteket. Ebből kifolyólag gondolt arra, hogy megszervezi a rendőrség és a MÁV közös, figyelemfelkető rendezvényét – a jelenlévő katolikus és evangélikus általános iskolák negyedikesei, illetve az Esélypedagógiai Központ Szakiskola tanulói számára.
– Békés megyében az elmúlt 12 évben 26 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt vasúti átjáróban, közülük hat eset tragédiával végződött – mondta Bánszki Hajnalka rendőrőrmester a peronon, a fehér fénnyel villogó fénysorompó mellett.
A Békéscsabai Rendőrkapitányság balesetmegelőzési előadója aláhúzta, csak idén már három vasúti átjáróban kellett helyszínelniük a rendőröknek. A balesetek oka minden alkalommal a vasúti átjáróba behajtó járművezető figyelmetlensége, szabálytalansága volt.
Bajkai Zsolt, a MÁV Zrt. biztonsági főigazgatóságának a balesetvizsgálója megemlítette, a fénysorompó fehér jelzése nem azt jelenti, hogy szabad az átkelés, hanem a berendezés üzemképes. Továbbá létezik olyan forgalmi szituáció is, hogy egy vonat – igaz, hogy lassan, de – közlekedik.
Elhangzott, hogy egy 50 km/h-val közlekedő személyautó fékútja 17 méter, egy, ugyancsak 50-nel haladó vonatszerelvény esetében ez már a jó húszszorosa, azaz 350 méter.
Azt követően Bánszki Hajnalka a peronon álló vagonok oldalán jó néhány nyomtatott képet mutatott: vonat és különböző gépjárművek balesetének a végkifejletéből.
***
Önszorgalomból Bajkai Zsoltnak elmeséltem, „úgy emlékszem, ha valaki a szocializmusban indokolatlanul meghúzta a vonaton a vészféket, akkor 500 forintra büntették”. Felvetésemre elmondta, „ez manapság 8 ezer forintba kerül, ám számtalan indokot ki lehet találni… Például az illető elaludt, vagy lekéste a személyvonatot, és a gyors nem állt meg a településén. De olyan is előfordult, hogy ugyanígy megállítja a szerelvényt, és elszalad a susnyásba.”