A korábbi, közgyűlés által hozott döntés értelmében megkezdődtek egyes parkolók esetében a tervezések, felülvizsgálatok és kivitelezések. A Dobozi és Puskin utcai parkolók terveinek felülvizsgálata megtörtént, a kivitelező kiválasztása folyamatban van. A kivitelezés várhatóan 2022. III. negyed évében elkészül. A MIVA Bölcsőde parkoló építési terveinek felülvizsgálata folyamatban van, ez várhatóan 2022. március 31-ei dátummal megtörténik. A kiviteli tervek ezt követően készíthetőek el, és kezdődhet meg a parkolók létesítése. A kivitelezés várhatóan 2022. III. negyed évében valósulhat meg.
A Fő utcai óvoda (Mezőmegyer) és a Povázsai Máté utcai Mackó-Kuckó Óvoda parkolóinak létesítési engedélye rendelkezésre áll. A kivitelezéshez szükséges kivitelező kiválasztása megkezdődött, azonban érdeklődés hiánya miatt újabb beszerzési eljárás lefolytatása szükséges. A kivitelezés várható befejezési határideje 2022. III. negyedév.
A Szigligeti utcai bölcsőde mögötti területre, a Dedinszky utcai Jankay általános iskola környezetébe tervezett parkolók tervezése megkezdődött. A tervezési feladatok befejezési határideje: idén március 18. Az engedély megszerzését követően készíthetőek el a kiviteli tervdokumentációk.
A Madách utcai általános iskola közelében ingatlan-hasznosítással kapcsolatos probléma merült fel a parkoló tervezésekor. Az előterjesztő két tervet készített az intézmény kapcsán. Elsőként a meglévő parkolók bővítését a Madách utcai kijárattól az Orosházi út irányába a szervízút tovább vezetésével oldanák meg, a helyi zöldséges épület mögötti területen. A másik megoldás az lenne, hogy az iskolához közeli kihasználatlan területet építenék be parkolónak.
A csütörtöki közgyűlésen Csányi Illés (Hajrá Békéscsaba) elmondta, fontosnak tartja a parkolók építését. Reméli, hogy minél több új helyet tudnak létrehozni a közeljövőben.
Szente Béla (Fidesz-KDNP) felhívta a figyelmet arra, hogy parkolókat épít az önkormányzat, de sok helyen ez nem fog segíteni, a csúcsidőszakban van a probléma. A saját körzetében a szlovák iskola környezetében lévő parkolást a kórház parkolási problémáival lehet együtt kezelni, amelyhez csatlakozott immár a Békéscsabai Röplabda Akadémia is. Elmondása alapján nagy forgalom van a Dobozi úton, érdemes komplexebben kezelni a helyzetet.
Fülöp Csaba (Szövetség Békéscsabáért) fontosnak tartja az előterjesztést. A Szigligeti Utcai Bölcsőde környékén a tervezésre van lehetőség, arra kíváncsi, milyen határidővel valósulhat meg a következő lépések, illetve mekkora plusz költségekre van szükség.
Wittman László osztályvezető azt válaszolta, hogy az előterjesztés a tervezési feladatok elvégzéséről szólt, amelyek várhatóan tavaszig elkészülnek. Ezt követően, amennyiben megvan a szükséges forrás, úgy a közbeszerzési eljárást követően rövid időn belül műszakilag megvalósítható a parkolók kialakítása.
Varga Tamás (független) alpolgármester örömét fejezte ki az előterjesztéssel kapcsolatban, véleménye szerint komplex, átfogó és jó anyagot olvashattak a képviselők.
Paláncz György (Fidesz-KDNP) is örömét fejezte ki, de nem minden esetben értett egyet az olvasott előterjesztéssel, például a Szent László utcai iskolánál más lehetőségek is lennének szerinte a parkoló kialakítására. Felhívta a figyelmet rá, hogy az oktatási intézményeknél lévő forgalom hatalmas, a parkolók létesítése mérsékelheti a helyzetet. Az evangélikus gimnáziumnál reggelente lehetetlen a kis utcákban közlekedni, javasolta, meg kellene nézni, van-e lehetőség arra, hogy a környéken jobb legyen a helyzet, leállásra alkalmas sáv kialakítása is szóba jöhetne véleménye szerint.
Horváth László (Fidesz-KDNP) arról beszélt, hogy amennyiben a Békszi feláldozza a kerítésének egy részét, akkor jelentős mennyiségű parkolót lehetne kialakítani az intézménynél. Bizonyos helyszíneken a táblák elhelyezését is kifogásolta. Javasolta, hogy a Közgénél (Irányi utca - Justh Gyula kereszteződésénél) érdemes lenne felfesteni egy gyalogátkelőhelyet.
Csiaki Tamás városüzemeltetési osztályvezető ismertette, hogy több helyszínen felmerült a gyalogátkelők létesítése, ezek tervezése elkezdődött tavaly. A Justh Gyula utca - Irányi utcai szakaszánál is szó volt róla, de belvárosi rehabilitáció miatt a tervezés nem indult el a csomópontban.
Nagy Ferenc (független) alpolgármester szerint a parkolók tervezését követően, még azok létrehozása előtt készüljön egy közlekedésforgalmi javaslat is.
Paláncz György (Fidesz-KDNP) az átvezetéssel kapcsolatban elmondta, hogy nagy a gyalogosforgalom az érintett szakaszon, a baleset-kockázat csökkentése érdekében érdemes kialakítani az átkelőt. Elmondása alapján a Békéscsabai Szakképzési Centrum nyitott arra, hogy a Békszinél lévő területet parkolóknak építsék be.
Szente Béla (Fidesz-KDNP) javasolta, hogy a kerítés megszüntetésével duplára növelhetnék a parkolók számát.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) kiemelte, hogy a közlekedésbiztonsági kérdés és a parkoló építése nem mindenhol függ össze. Több köznevelési intézménynél a parkolási felület bővítése nem lehetséges, helyhiány miatt. Békéscsabán 25 000 személygépjármű van számontartva, az elmúlt években ez a szám jóval kevesebb volt, így az oktatási-nevelési intézményeknél a reggeli és a délutáni órákban nőtt a forgalom. Az előterjesztés azonban a parkolókról szólt, amely nem a csúcsidőszak problémáin segít, hanem az ott dolgozóknak adna tartósan helyet, ezt csak ott lehet kivitelezni, ahol lehetőség van rá. Ahol nincs erre lehetőség, ott a közlekedésbiztonságot kell erősíteni. Napirendre tűzik az Irányi utcai gyalogátkelő tervezést, a Dobozi úton a Trefortnál most több autó fér be a kiépítetlen, saras parkoló felületre, a felújítás után csak párhuzamos parkolás lesz lehetséges, így csökken a helyek száma. A Puskin utcában éppen ezért olyan parkolófelület lesz, amely nem veszi el a helyet az autók elől.
Wittman László osztályvezető jelezte, a BSZC-től kérték, hogy amennyiben vannak elképzelések a belső parkolók kapcsán, akkor azt jelezzék az önkormányzat felé, hogy a külső parkolókhoz igazítsák azokat, a tervek rendelkezésre állnak, sőt, már módosították is azokat. Konkrét jelzést egyelőre még nem kaptak az intézménytől.
Horváth László (Fidesz-KDNP) tudomása szerint a kerítést elbontják ebben az esetben, ez teljesen más helyzetet teremt. Szarvas Péter már arról beszélt, ezzel a lépéssel főleg a tanároknak és a vendégeknek alakítanának ki megálló helyet, nem közparkoló lenne. Van nyitottság, de forrást kell rendelni a lépéshez.
Szente Béla (Fidesz-KDNP) azt kérte, hogy egyeztessenek a felek, mert a gátig elég bonyolult a forgalmi helyzet.
A “B” változatot 14 igennel fogadta el a testület.