Zsugorfláció: a termék ára nem változik, a kiszerelés csökken

2022. augusztus 17. 19:00 | behir.hu

Egyre többen alkalmazzák azért, hogy csökkentsék a drágulás érzését.

Teljesen megváltozott helyzetbe kerültek idén a vásárlók, akár a mindennapos élelmiszerek, akár a tartós fogyasztási cikkek beszerzéséről van szó. A hivatalos adatok szerint az éves infláció júniusban közel 12 százalékos volt, ami évtizedes csúcsot jelent – olvasható a Tudatos Vásárlók oldalán.  A drágulásnak az előrejelzések szerint pedig még nincs vége.

Az élelmiszerek ára éves szinten több mint 20 százalékkal nőtt, köztük sok termék jóval komolyabb mértékben drágult. Beszédesek a hivatalos KSH-adatok:

- a kilós, tömbös trappista sajt ára 58%-kal 3150 forintra,
- a 20 százalékos (140-175 grammos) tejföl 50%-kal 260 forintra,
- a kilós félbarna kenyér 43%-kal 498 forintra,
- a pasztőrözött, 28 százalékos ESL tej 36%-kal 363 forintra drágult.

A durva drágulás miatt a boltláncok és a vásárlók is léptek, különböző módszerekkel igyekeznek tompítani az inflációs hatást. Például az úgynevezett legrammozással vagy zsugorflációval. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy-egy termék árán nem változtat a gyártó és a kereskedő, hanem a kiszerelés lesz kisebb.

Számos más terméknél, és egyre többnél látható az a megoldás. Például a tejfölöknél is voltak korábban a 450 és 500 grammos, nagypoharas tejfölök, amelyek ma már lényegében nagyon hasonló pohárban, de csak 330 gramm tejfölt tartalmaznak. Rengeteg terméknél figyelhető meg ez a változás, ami némiképp megtévesztő lehet a vásárlók számára. Az úgynevezett zsugorítással önmagában nincs gond, ha a vásárló korrekt információkat kap. A kiszereléstől függetlenül a termék mellett mindig kötelező feltüntetni az egységárat, hogy a vevők össze tudják hasonlítani a különböző márkájú és kiszerelésű termékek árát.  A kilós ár alapján könnyebb összehasonlítani a termékeket.

Az összevetés más esetben is lehetőséget ad a spórolásra. Sok boltláncnak vannak úgynevezett saját márkás termékei, amelyek általában alacsonyabb áron kaphatóak. Vannak termékek, amelyeknél az olcsóbb saját márkás és a drágább gyártói márkás termék között semmiféle különbség nincs, teljesen ugyanaz a termék. 

forrás: sokszinuvidek.24.hu

További programok »

Gazdaság

Czomba Sándor: Jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér

Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig tizennégy százalékkal nő a minimálbér. Nem volt egyszerű, de megszületett a bérmegállapodás a kormány, a munkáltatók és a munkavállalók képviselői között - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
11:18
FEL