A fogyasztók és a vállalkozások egyre többet vásárolnak és adnak el az interneten. Az online ajánlatok sokszor valóban kedvezőek, de óvakodjon a csalóktól! Bizony, van olyan, hogy valami túl szép, hogy igaz legyen!
Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?
- Ha lehet, belföldi kiskereskedelmi webhelyeken vásároljon, így nagyobb valószínűséggel kerülheti el, illetve oldhatja meg az esetleges problémákat!
- Nézzen utána a dolgoknak: vásárlás előtt keressen rá a hirdetőre, olvasson értékeléseket, ismertetőket az adott termékről!
- Kizárólag biztonságos fizetési szolgáltatásokkal fizessen! Gyanakodjon, ha pénzküldési szolgáltatás használatát kérik!
- Használjon webkártyát. Ez egy olyan (jellemzően virtuális) kártya, amelyet speciálisan csak online vásárlásokra szokás (vagy csak arra lehetséges) használni, továbbá eseti jelleggel tölthetjük fel a vásárláshoz éppen szükséges összeggel (így legrosszabb esetben is csak az ezen a másodlagos kártyánkon lévő összeget veszíthetjük el).
- Bank vagy kártyatársaság alkalmazásán kívül a kártyánkat ne rögzítsük, vagy csak a vásárlások idejére feltöltött, ideiglenes összegeket tartalmazó webkártyánkat rögzítsük például alkalmazásban, böngészőben!
- Mérlegeljük minden esetben az előre történő fizetés kockázatait és az utánvétel költségét, és inkább válasszunk utánvételt, különösen nagyobb összegű vásárlás esetén (hibás, késedelmes teljesítés esetén más a reklamációs lehetőség, ha már fizettünk; továbbá nagyobb a pénz visszaszerzésének az esélye reklamáció esetén, ha utalás helyett webkártyával fizettünk)!
- Csak biztonságos internetkapcsolat használatakor fizessen, ne használjon ingyenes vagy nyilvános wifihálózatokat!
- Csak biztonságos készülékről fizessen! Gondoskodjon az operációs rendszer és a biztonsági szoftverek folyamatos frissítéséről!
- Óvakodjon a hihetetlenül jó ajánlatokat kínáló reklámoktól vagy a csodát ígérő termékektől!
- Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztatja Önt, jusson eszébe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú program!
- Ha nem érkezik meg a termék, vegye fel a kapcsolatot az eladóval! Ha nem válaszol, vegye fel a kapcsolatot bankjával és az online piactér üzemeltetőjével!
- Igényeljen (az MNB 5/2023. (VI.23.) számú ajánlásaalapján rövidesen díjmentesen biztosított) biztonsági célt szolgáló, azonnali tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében!
- Állítson be számlájához és kártyájához napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást, továbbá kártyájához geolokáció korlátozást (ha van rá lehetőség)!
Forrás: police.hu, kiberpjazs.hu