Veszélyes lehet a túlzott digitális-eszközhasználat

2020. június 10. 11:32 | Vári Bianka

Több mint két hónapon keresztül digitális oktatásban, nevelésben részesültek a gyermekek országszerte. A hosszú kényszerszünet alatti digitális eszközhasználat a fiatalok viselkedését negatívan befolyásolhatta. Fajzi György iskolapszichológus szerint egy gyermek viselkedésváltozása jel lehet arra, hogy valamilyen problémája van.

Az elmúlt hetekben az óvodapedagógusok rendszeresen küldtek meséket, mondókákat és videókat a gyermekeknek. Egy, a behir.hu által megkérdezett édesanya szerint az e-ovi mankó volt, hogy segíteni tudják a gyerekek mindennapi rutinját. Ugyanakkor azt is észrevette, hogy a sok telefon- és tablethasználat nincs jó hatással gyermekeire. Éppen ezért a digitális eszközök használatát minimálisra csökkentette, helyette sokkal több kézműves- és kreatív feladatot, valamint szabadtéri elfoglaltságot talált ki gyermekeinek.

 

 

Túlzott eszközhasználatról akkor beszélhetünk, ha egy gyermek érdeklődési köre egyoldalúvá válik. Ekkor a viselkedésükben feltűnő lehet a visszavonulás, illetve sok esetben az idegesség, mozgékonyság. Erről már Fajzi György iskolapszichológus beszélt. A szakember szerint a járvány miatt kiéleződött a helyzet, mivel mindent megpróbáltunk digitális eszközökkel helyettesíteni. Mindezt pedig túlzásba lehet vinni, ezáltal pedig a negatív hatásai domborodnak ki.

 

 

– A digitális eszköz használata rendkívül sok ingert, érdekességet ad a gyermeknek, akár játszik, filmeket néz, szórakozik. Ugyanakkor nagyon kényelmes, nem kell érte semmit tennie, nem kell megmozgatnia a fantáziáját, hogy vajon milyen volt az a sárkány. Viszont ha felolvassnak neki róla, akkor muszáj elképzelnie, úgyhogy ebből a szempontból nagyon egyoldalú tevékenység – fogalmazott kérdésünkre a szakember.

A pszichológus felhívta a figyelmet arra, hogy a szülőknek érdemes beszélgetniük gyermekeikkel a változásról, arról, hogy az iskolák és óvodák újranyitásával megint dinamikusabb, változatosabb lesz az élet.

További programok »

FEL