A THM a hitelek összehasonlítására szolgáló mutató, gyakorlatilag a kölcsön valamennyi költségét kifejezi százalékos formában. Ahhoz, hogy az összehasonlítás funkcióját ténylegesen be tudja tölteni hasonló konstrukciókat érdemes összevetni. Ez különösen a kereskedelmi kommunikáció esetében igaz: nagyon nem mindegy, hogy egy reklámban, hirdetésben milyen paraméterek mellett számoljuk ki a THM értékét. A mutató nagysága ugyanis nagy mértékben függhet a futamidő, vagy épp a hitelösszeg nagyságától.
A jogszabály éppen ezért rögzíti, hogy pontosan milyen paraméterekkel kell bemutatni egy kölcsön THM értékét a kereskedelmi kommunikáció során. Ezek az előírások azonban október 31-től módosulnak.
A változás annyit jelent, hogy a kereskedelmi kommunikációban október 31-ig 5 millió forint összegre és 20 éves futamidőre kellett meghatározni a jelzáloghitelek THM értékét. Jelenleg azonban már 12 millió forint kölcsönösszegre és 20 éves futamidőre érvényes teljes hiteldíj mutató értékét kell publikálni.
Fontos kihangsúlyozni, hogy a THM értékének kiszámítási módja nem változott, az eddig alkalmazott képlet, módszer alapján kell továbbra is meghatározni a mutató értékét. Amikor pedig konkrét ajánlatot kérünk,vagy szerződést kötünk, akkor a saját élethelyzetünknek, igényeinknek megfelelően fogja a bank meghatározni a THM értékét. Ez egyben azt is jelenti, hogy a konkrét hitelügyletek, szerződések THM értéke nem módosul a mostani változás miatt.
A változtatás hatását tekintve valójában a szerződésben szereplő teljes hiteldíj mutató értéke nem változik, csak a kereskedelmi kommunikációban használt THM meghatározása módosult. De egyáltalán miért egységes a reklámokon, kereskedelmi kommunikációban használt mutató kiszámítása? A THM egyik legfontosabb feladata az ajánlatok összehasonlítása. Nehéz ezt a funkciót betölteni úgy, ha a reklámokban teljesen eltérő konstrukciók THM értéke jelennének meg. Ha két pénzintézet ugyanazon hitelről teljesen más kölcsönösszeg és és futamidő mellett kommunikálna, akkor a hirdetésben szereplő információkat csak nagy nehézségek árán lehetne összehasonlítani.
A módosítás teljesen érthető, hiszen a jelzáloghitelek átlagos összege jelentősen emelkedett az elmúlt évek során. Ma már egy átlagos igényt sokkal jobban lefed egy 12 millió forintos lakáshitel, mint egy 5 millió forintra szóló ajánlat.
Forrás: Bankmonitor