Bár az előző években is gyorsan növekvő tendencia volt megfigyelhető, a pandémia idején hirtelen és a vártnál nagyobb arányban gyorsult fel az online vásárlás. Átlagosan több mint 60%-kal emelkedett az internetes élelmiszervásárlók száma az Európai Unió országaiban, és ez a tendencia Magyarországon is megfigyelhető. Az internetes kereskedelem bővülő kínálata és a határon átnyúló kereskedelem sajátosságai egyre nagyobb kihívás elé állítják a hatósági szakembereket. A közérdekű bejelentések alapján főként az étrend-kiegészítők, különösen azok online-kereskedelme okoz az anyagi kár mellett az egészséget is veszélyeztető problémákat.
Figyelembe véve a növekvő keresletet az étrend-kiegészítők iránt, a Nébih 2021-ben felmérést végzett ezek fogyasztási, vásárlási szokásaival kapcsolatban. A mintegy 500 fő részvételével zajlott kutatás rámutatott arra, hogy bár sokan (a válaszadók 85%-a) fogyasztanak étrend-kiegészítőt, az alapvető információkkal, a termékkör sajátosságaival már nincsenek teljesen tisztában a vásárlók.
A hatósági tapasztalatok szerint a legjobb védekezés a hivatal szeretne a lakosság kezébe olyan segítséget adni, mellyel nagyobb eséllyel ki lehet szűrni a gyanús termékeket. Az online vásárlást segítő útmutató többek között abban segít, hogy hogyan ellenőrizhető az adott honlap biztonságossága, mely oldalakat kerüljék, melyek a kötelezően megjelenítendő információk egy termék, illetve az árusító weboldalon, mit kezdjünk az egzotikus növényi összetevőkkel és milyen egyéb gyanús jelekre kell figyelni.
Az étrend-kiegészítőkről szóló útmutató eligazít az étrend-kiegészítők, gyógyszerek és egyéb terméktípusok között. Kiderül belőle például, hogy élelmiszernek számít-e az étrend-kiegészítő, lehetnek-e kockázatai, létezik-e engedélyeztetés, milyen speciális jelölési szabályai vannak és hogyan vásárolhatók tudatosan, körültekintően az ilyen jellegű készítmények.
A Nébih célja, hogy a kiadványok hozzásegítsék a fogyasztókat a biztonságosabb vásárláshoz.
Forrás: Nébih