Az autó- és teherautó-gumikra vonatkozó új címkézési szabályok célja, hogy a vásárlók tudatosan döntsenek az üzemanyagot megtakarító, biztonságosabb és kevesebb zajt okozó abroncsok mellett – írja az Európai Parlament közleménye.
- A címkéken 2021-től kötelező lesz feltüntetni az üzemanyaghatékonyságot, a nedvestapadást, és a külső gördülési zajszintet
- A becslések szerint a szabályozás 10 millió tonnával csökkenti a széndioxid-kibocsátást
- A gyártók 9 milliárd eurós forgalomnövekedéssel számolhatnak
A tagállami szakminisztereket tömörítő Tanáccsal már leegyeztetett, szerdán elfogadott új szabályozásnak köszönöhetően a gumiabroncsok címkéin ezentúl fel kell tüntetni az abroncs üzemanyag-hatékonyságát, nedvestapadási indexét, és külső gördülési zajszintjét.
A címkéknek a későbbiekben a kilométerben kifejezett maximális élettartamra, a kopásra, az újrafutózott abroncsra és a havon és jégen mért tapadásra vonatkozó adatokat is tartalmazniuk kell. A kilométerben kifejezett élettartammal és a kopásállással kapcsolatos információ feltüntetése akkor válik majd kötelezővé, ha megjelennek a megfelelő tesztelési módszerek. A környezetre káros mikroműanyagok jelentős része a gumiabroncsok kopásából származik.
Az új címkeszabályok a nehézgépjárművek ún. C3 abroncsaira is vonatkoznak, amelyek eddig nem tartoztak az Unió címkézési szabályainak hatálya alá.
A címkéket a fogyasztók számára jól láthatóan kell elhelyezni mindenhol, ahol gumiabroncsokat árulnak, így az online boltokban is. A címkéken egyszerűen olvasható QR-kódokat is fel kell tüntetni.