Sokat javíthatna a használtautó-vásárlók biztonságán, ha általánossá válna a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala nyilvános adatbázisának a használata. A Das WeltAuto minden garanciális autójához ingyen adja a papírt, azzal a nem titkolt reménnyel, hogy mások is követik - írja a Magyar Idők.
Nincs könnyű helyzetben az, aki magánhasználatra kíván gépkocsit venni manapság. Az új autók ára mind a jövedelmekhez, mind az ingatlanok árához képest magas – egy középkategóriás tömegautóért kifizetendő pénzből fővárosi garzont lehet venni –, a használt autók pedig sok kockázatot rejtenek.Lehet persze jó állapotú és igazolt előéletű gépkocsit venni nagyjából hárommillió forintért, de az átlagos használtautó-vásárló a statisztikák szerint másfél-kétmilliót szán erre a célra.
Itt kerülnek a képbe a külföldről behozott gépkocsik, amelyekről a közelmúltban azt nyilatkozta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke, maga is egy jelentős kereskedéscsoport tulajdonosa, hogy tíz gépkocsiból kilencnek visszapörgették a kilométeróráját. Vagyis az a helyzet, hogy a szabadpiacon vásárolt, koros, de úgymond szép állapotú gépkocsik tulajdonosai felkészülhetnek arra, hogy járművükre néhány éven belül komoly összeget kell ráfordítaniuk.
Ha pedig nincs erre pénzük, akkor a büszke germán presztízsmodellek jó eséllyel a bontóban végzik. Frank György, a Das WeltAuto márkavezetője szerint a külföldről behozott járművek jó harmadát eleve bontási célra importálják, legalábbis erre utal, hogy a járművek ekkora része nem kap rendszámot. Az alkatrészeket valószínűleg a koros import használt kocsik javítására használják fel.
Ezen a helyzeten javíthatna az online elérhető állami járműnyilvántartás: az idehaza futó autók futásteljesítményéről már legalább két nyilvántartott adat is egyszerűen lekérhető a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) 2012 januárjától vezetett adatbázisából. Azzal is tisztában kell lenni, hogy a szervizkönyvet sajnos könnyen meghamisítják Az alkalmanként néhány száz forintért lekérhető bizonyítványból kiderül, hogy lopott-e, körözés alatt áll-e a jármű, illetve hogy a műszaki vizsgán vagy eredetiségvizsgálaton hivatalosan Magyarországon rögzített kilométeróra-állás alátámasztja-e a lekérdezéskor leolvasható adatot. A rendszer egyszerűen használható, ügyfélkapus regisztráció után akár okostelefonról elérhető. Az autóvásárlók mégsem használják eleget, mondta el kérdésünkre Frank György. Miközben tavaly október óta több százezer gépkocsi adtak-vettek Magyarországon, addig a vásárlók csak ötvenezer alkalommal kérték le az adatbázisból az információkat.