Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogokat érvényesíthetnek akkor, ha nem műszaki cikket vásárolnak, hanem ruhaneműt vagy lábbelit. A jogszabály szerint ekkor ugyanis nincs kötelező jótállás, de ez nem jelenti azt, hogy például egy hibás pulóver miatt ne lehetne reklamálni a kereskedőnél – ismertette a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Az első és legfontosabb, hogy a fogyasztók legyenek tisztában azzal, hogy a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető szavatossági igény. Ennek alapján – a kereskedőnél bejelentett panasz során, melyről jegyzőkönyvet is kötelesek felvenni – elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét lehet kérni. A javítás és a csere közül a vevő választhat, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Másodsorban pedig árleszállításra vagy vételár-visszatérítésre vonatkozó igénnyel lehet élni – tájékoztatta az MTI-t a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE).
Közölték, a gyakorlatban a határidők játszanak még igen fontos szerepet, hiszen a vásárlástól számított hat hónapon belül bejelentett hiba esetén a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy nem teljesített hibásan. Azaz, ha egy cipőt visszaviszünk, a vásárlást követő hat hónapon belül, mert annak talpa elkezdett leválni, akkor bizony az eladó üzletnek kötelessége szakvéleményt beszereznie, hogy a hiba eredetét (gyári vagy használatból fakadó) egyértelműen megállapítsák.
Gyakran érdeklődnek a vásárlók arról, hogy mit csináljanak akkor, ha fürdőruha, alsóruházat, vagy fehérnemű miatt szeretnének panasszal élni a kereskedőnél. Gyakran találkozni ugyanis ezen termékek ismertetőiben/tájékoztatóiban olyan kijelentésekkel, hogy azokat higiéniai okokból nem cserélik ki.
Természetesen például a hibátlan alsóneműt nem is köteles egy üzlet sem visszavenni ezen okból, (általában erről jól látható helyen kifüggesztett táblával hívják fel a figyelmet) azonban, más a helyzet, ha például az újonnan vásárolt melltartónak pattan el a pántja. Ilyenkor a már említett szavatossági jogokkal élhet a fogyasztó, azaz nyugodtan vissza lehet vinni azt az üzletbe és cserét kérni.
Leárazott termékek jótállása
Jó tudni – fejtette ki a KÖFE –, hogy „készletkisöprés”, évszakváltás és hasonló akciók miatt leárazott termékek esetén sem lehet megtagadniuk a vállalkozásoknak azt, hogy a vásárlók hibás termékek esetén panaszt tegyenek. Ha azonban a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmeztették például a ruhadarab hibájára, akkor más a helyzet, hiszen ekkor már később reklamáció nem tehető, ugyanezen hiba miatt, más hiba miatt viszont lehet.
Forrás: MTI