– Roadpol az akció elnevezése. Ez egy vissza-visszatérő akciósorozat, amely egy országos mozgósítást jelent. Honnan ered a kezdeményezés?
– A Roadpol egy európai szintű kedvezményezés. Minden hónapban egy kicsit változtatnak az ellenőrzéseken, most éppen a sebességtúllépőket szeretnék kiszűrni. Ehhez csatlakozott a magyar rendőrség is: augusztus 7-e és 13-a között fokozottan ellenőrizzük az autósokat. Hétfőtől vasárnapig szinte mindenhol számíthatunk arra az országban és Békés vármegyében is, hogy megjelenjenek a rendőrök és mérjék a sebességet. Számítani kell arra is, hogy az ellenőrzést követően leállíthatják a járművezetőket.
– Előre nem lehet tudni, hol vannak az ellenőrzések. Az autósok általában tudják, hol vannak sebességmérő kapuk, de ez most ilyen szempontból zsákbamacska
– Igen, kicsit más. Azért azt el kell mondjuk, hogy az év teljes időszakában számíthatunk sebességellenőrzésre, most azonban fokozottabban vannak jelen a rendőreink ezeken az utakon. Előre eláruljuk, hogy fokozott sebességmérés következik a héten, azonban a konkrét helyszíneket most nem közöljük.
– Milyen büntetési tételekkel szembesülhetnek azok, akik nem a megengedett sebességgel tartanak valamelyik irányba?
– Az elmúlt időszakban ezt szigorították, nagy port is kavart. Tudni kell, hogyha a rendőr a helyszínen megállít, és például 50 km/h helyett 65 km/h-ig terjedő sebességgel megy valaki, akkor a rendőr a helyszínen eldöntheti, hogy mennyi helyszíni bírságot szab ki. Ez 5000 és 50 000 forint között lehet. Azonban hogyha a sebességtúllépő 50 km/h helyett már 66 km/h-val közlekedik, ott közigazgatási bírságot kell kiszabni, ez pedig 30 000 forint fixen. Itt nem mérlegelhet a rendőr arról, hogy mennyi legyen a bírság. Lakott területen kívül, ahol 90 km/h a megengedett sebesség, 106 km/h jelent fixen 30 000 forintos bírságot.
– Nagyon szomorú, hogy az utóbbi időben sajnos több baleset is volt sebességtúllépés miatt, és hogy nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezettek.
– Általánosságban elmondható, hogy a sebességtúllépés vezeti a személyi sérülésekkel járó közlekedési balesetek statisztikáját. Ez azt is jelenti, hogy a járművezető nem az út-, látási- és időjárási viszonyokhoz mérten választja meg a járműve sebességét. Lehet, hogy például reggel egy olyan időszak van, amikor csúsznak az utak, le vannak párásodva, nyilván ez, ahogy közeledünk az ősz felé, gyakrabban fordul elő. Vagy amikor itt a betakarítási szezon, megindulnak a lassújárművek, mezőgazdasági munkagépek és felhozzák a sarat, a port az utakra. Elég egy kisebb nyári zápor ahhoz, hogy a közutak csúszóssá váljanak, és ha nem ehhez mérten választjuk meg a járművünk sebességét, akkor nagyon könnyen kicsúszhat az autó. Ebből nagyon sokszor előfordul súlyos sérüléssel, illetve tragédiával járó közlekedési baleset.
– Amikor az adatokról beszélünk, valójában életekről van szó, ezért is fontos ez a mostani akció. Mennyire együttműködőek az autósok? Milyen megnyilvánulásokkal találkozik a rendőrség?
– Ehhez a saját tapasztalatomat szeretném hozzáfűzni, hiszen régen én is voltam közlekedési járőr. Annak idején én sokszor mértem sebességet, és állítottunk is le sebességtúllépőket. Nagyon változó és vegyes, hogyan álnak hozzá, nem is feltétlenül a szabálysértés beismeréséhez, hanem a rendőrhöz. Nagyon sokan nem szeretik elismerni azt, hogy vétettek, hibáztak, és emiatt kapnak egy pénzbírságot. Vannak, akik tudomásul veszik, hogy vétettek és az bírságot von maga után, mások úgy viszonyulnak, hogy nekik ne mondja meg a rendőr, hogyan közlekedjen. Azért általánosságban elmondható, hogy akik belemennek egy traffipaxba, elkövetnek egy ilyen szabálysértést, elismerik ezt.
– Melyek azok a témakörök, amelyek általában előjönnek a Roadpol-ok kapcsán?
– A biztonsági öv mindig egy kiemelt téma, de elő szokott fordulni az ittasság vizsgálata, a tehergépjárművek visszaellenőrzése. Hogy ezeket mikor hajtják végre, azt az ORFK csak az adott időszakban ismerteti a közlekedőkkel.