Sikeres tesztrepülést hajtottak végre a Boeing repülő autójával, amely forradalmasíthatja a légi közlekedést.
Boeing, a világ legnagyobb légi közlekedési vállalata bejelentette, hogy befejezte az első repülő autó tesztelését Washington DC-n kívül, egy kis repülőtéren – közölte a CNN. A repülés kevesebb mint egy percig tartott, a fedélzetén senki nem utazott és nem is volt konkrét úti célja, az első tesztrepülés alatt a jármű egy kifutópálya felett lebegett.
A repülő autónak, vagy repülő taxinak is hívott járművet a cég Boeing NeXt nevű divíziója fejlesztette ki. A repülő prototípusa 9 méter hosszú és 8,5 méter széles, elektromos meghajtású, a hatótávja 80 kilométer.
Ez volt az első olyan repülés, amikor egy véglegesnek szánt típussal tesztelték le a szerkezetet. A repülő taxit eredetileg nem a Boeing fejlesztette, az USA védelmi minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA készítette az Aurora Flight Sciences nevű céggel közösen. A tervekben azonban a Boeing is látott fantáziát, ezért felvásárolták az Aurorát.
Cyrus Sigari, a városi légi fuvarozó cégek egyik ismert befektetője tavaly egy eVTOL (azon elektromos eszközök rövidítése, melyek képesek függőleges fel- és leszállásra) konferenciát szervezett Bentonville-ben. A befektető a CNN Businessnek azt mondta, hogy a Boeing kezdeményezése egy új fajta termelési modell előtt nyithatja ki a kapukat, és a közlekedést pedig teljes egészében átformálhatja.
Eric Bartsch, a VerdeGo Aero személyi légi jármű gyártó cég vezérigazgatója elmondta, hogy az eVTOL technológia az elektromos meghajtású eszközök, így a drónok gyártását is befolyásolni fogja.
Visszatérünk az innováció aranykorába, amikor az emberek új dolgokat próbálnak ki – nyilatkozta Bartsch. Becslése szerint legfeljebb 10 olyan cég lehet, amely képes lesz az új technológia alkalmazására.
Nagy a verseny
A Boeing és a kihívói között, mint például az Airbus esetében is folyamatos verseny folyik az egy helyben fel- és leszállásra képes elektromos repül kifejlesztése terén. Hasonló koncepción dolgozik a Daimler járműgyártó vállalat, a Bell Company, amely az amerikai hadseregnek készít helikoptereket, vagy az Uber is, amely szintén közvetlenül az amerikai hadsereggel dolgozik a projekten, és 2020-ra már levegőbe küldenék az első prototípust. Mindemellett az Uber 2023-ra tervezi a légi taxik bevezetéséit is.
A Boeing egyetlen év alatt jutott el a koncepciótól a működő prototípusig, a vállalat pedig úgy véli, hogy a repülő autók képesek lesznek forradalmasítani a közlekedést. A koncepció megvalósítására már több szilícium-völgyi cég is bejelentkezett: az A3 nevű vállalat Vahana elnevezésű önvezető repülő autója azonban már tavaly túlesett az első sikeres tesztrepülésen.
Larry Page, a Google egyik alapítója Kitty Hawk néven repülő autók megépítését jelentettebe még 2017-ben. Az eszközt le is tesztelték, azonban még méretét tekintve egyelőre az egyik legkisebb eszközről van szó. Ugyancsak Page kezdett el befektetni 2018-ban az Opener nevű cég BlackFly névre hallgató jármű fejlesztésébe, melynek az utasfülkéjében jelenleg szintén csak egy ember fér el.
Egyelőre nem teljesen egyértelmű, hogy a vállalatok által meghatározott határidőket tartani tudják-e: a Boeing például 2020 elejére akarja időzíteni az értékesítést. Mindenesetre a járművek forgalomba állításához számos közlekedési kérdést és szabályozást is tisztázni kell majd.
Forrás: VG