Óvodából iskolába – Nem könnyű az átmenet

2017. szeptember 10. 16:11 | behir.hu

Az óvodalátogatás nem csak a képességek fejlesztésében ésszocializációs folyamatokban játszik komoly szerepet, hanem az iskolás éveket is jócskán előkészíti. Az iskolakezdés maga mégis okozhat nehézségeket a kicsi számára, hiszen egy teljesen új világba csöppen, amikor első osztályossá válik. Ez az időszak nem csupán fizikailag és szellemileg jelenthet kihívást a gyermeknek, hanem pszichésen is megterhelő lehet. Hogyan könnyíthető meg az átmenet? Mit tehet a szülő?

Az iskolakezdés nem csak a gyerek, hanem a szülő számára is kihívás – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

 

A szülő is segíthet a ráhangolódásra

 

A szülő is sokat segíthet a kicsinek ráhangolódni az iskolakezdésre, játékos feladatokon keresztül fejlesztheti a tartós koncentrációt, a vizuális és auditív figyelmet, az emlékezetet, valamint a finommotorikus mozgást.

Van olyan szülő, aki már egy évvel a tanévkezdés előtt iskolafelkészítő foglalkozásra íratja a gyermekét, más szülői vélemények szerint viszont ezt az időt arra kell fordítani, hogy mozogjon és pihenjen a kicsi.

 

Már vannak elvárások

 

Nagy lépés a gyermek számára óvodából iskolába menni, ami egyrészt pozitív feszültség, mert várja a kicsi az iskolakezdést, másrészt egyfajta elszakadás a családtól, a szülőktől – mondta Csák Annamária gyermekpszichológus.

Baliné Zentai Réka, a Rákosmenti Kuckó Óvoda intézményvezetője elmondta: felkészítik a gyereket az iskolára, de nem munkafüzetekkel és feladatlapokkal bombázzák őket nagycsoportos korukban, hanem játékos feladatokat adnak a gyerekeknek, amelyek hasonlók ahhoz, mint amiket iskolában fognak majd csinálni.

Viselkedési formákat tanulnak és ismernek meg a kicsik, amit tudnak alkalmazni majd az iskolában is, ahol már nem áll mellettük az óvónő, ott már vannak elvárások és teljesíteni is kell – tette hozzá az óvoda intézményvezetője.

 

Szociális érettség kell az iskolához

 

Az iskolában több szabály van, amit a tanárok segítenek betartatni a gyerekekkel, valamint nagyon fontos, hogy a kötelezőségeket a kicsik magukra vegyék. Az óvoda inkább egy nevelési intézmény, ahol kicsit szabadabban mozognak a gyermekek – mondta Pékné Borbély Katalin, a Szent Lőrinc Katolikus Általános Iskola fejlesztőpedagógusa.

Nagyon okosak a mai gyerekek, de a szociális készségeikben még sok feladat vár az iskolára – tette hozzá.

Az általános iskola feljesztőpedagógusa azt tanácsolta a szülőknek, hogy kisebb házimunkákat adjanak a gyerekeknek otthon, amivel hozzászoktatják a kicsiket arra, hogy vannak olyan dolgok, amiket az elejétől a végéig meg kell csinálni.

 

Az iskolák is segítik a nagycsoportosokat

 

Kellő szociális érettségre van szükség az iskolához, ahol szabályok vannak és alkalmazkodni kell. Akinek nehézségei vannak, vagy „túlizgulja” a helyzetet és túlzottan meg akar felelni, azoknál kialakulhat szorongás és hasfájás, mint tünet – mondta Csák Annamária.

Az óvodai felkészítés során az óvónők segítenek a szülőknek az iskola kiválasztásában is, tartanak olyan értekezleteket, ahová elhívják a környezetükben lévő iskolák képviselőit – tájékoztatott Baliné Zentai Réka.

Az iskolák is sok lehetőséget kínálnak a nagycsoportosok számára, hogy megismerkedhessenek az intézménnyel, így a gyerekek nem egy teljesen idegen környezetbe kerülnek – tette hozzá.

 

Forrás: hirado.hu

További programok »

FEL