A közelmúltban beszámoltunk róla, hogy az egyik délutáni, csúcsforgalmi időszak alatt néhány percre meghibásodott a békéscsabai Bánszki utca-Derkovits sor csomópontjában található forgalomirányító jelzőlámpa. Ebből kifolyólag a kereszteződésnél álló járműveknek vagy öt percig nem váltott zöldre a lámpa. Miközben a másik három oldalon zavartalanul működött a forgalom.
(Dugó a Bánszki utcán – Fotó: behir.hu/Such Tamás)
Megtudtuk, a forgalomirányító jelzőlámpák egy része a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatóságának, a másik része pedig Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzatának kezelésében van. A Bánszki utca-Derkovits sor csomópontjában található forgalomirányító jelzőlámpa a 444 számú országos közúton található, így igazgatósághoz tartozik.
Miután az a jelzőlámpa nem került be a távfelügyeleti rendszerbe, így naplózási lehetőség hiányában kénytelenek a hiba okát feltárni. Az ilyen jellegű meghibásodás egyébként meglehetősen szokatlan, hiszen a vezérlőberendezések úgy vannak programozva, hogy bármilyen meghibásodás esetén sárga, villogó üzemmódra vált a berendezés. A hibajelenség okának tisztázása érdekében megbíztuk a már említett Swarco Kft.-t – fogalmaztak.
Ma reggel az alábbi választ kaptuk a közúttól:
„Örömmel tájékoztatom, hogy a Swarco Kft. szakemberei megtalálták és elhárították a hibát a Bajza utca Derkovits sor kereszteződésében.”
***
Bármilyen hiba észlelése esetén a közút 24 órás diszpécser szolgálatánál lehet bejelentést tenni a (66) 819-370-es telefonszámon. Hozzátették, a Swarco Kft. többek között jelzőlápákra szakosodott társaság, amely Békéscsaba önkormányzati kezelésű jelzőlámpáinak üzemeltetési feladatait látja el. Hibabejelentést az alábbi ügyeleti telefonszámukat tárcsázva lehet megtenni: (30) 915-5905.
(A múlt század harmincas éveiben még padlódeszkás volt a Bajza utca híd. Közlekedési lámpákról még nem is hallottak a csabaiak; de lehet, hogy autót is csak fényképen láttak… – Forrás: Martin Gábor)
A Wiki királynő szerint „Magyarországon az az első „villanyrendőrt” 1926. december 23-án, Budapesten, a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél állították fel, az EMKE csomópontnál.”
Békéscsabán az első közlekedési lámpát 1978 tavaszán üzemeltették be a Bánszki utca-Szabadság tér-Bartók Béla út-Dózsa György úti kereszteződésnél. Márton Robi barátommal leültünk a kis húsbolt (ma Burek Pékség) előtti járdaszélre és azt számoltuk, hogy meddig van piros.