A Népszava hívta fel a figyelmet arra, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki nyilvántartása alapján tavaly 1,2 százalékkal 6,5 milliárd literre csökkent a magyarországi üzemanyag-forgalom.
– Javuló tendenciáról van szó a 2023-as, 5,7 százalékos visszaeséshez képest, de a szakértők szerint ez az árstop utáni piaci hullámok ellapulásaként értelmezhető – írják.
A nagy láncokon kívüli, úgynevezett fehér kutak esetében a 1,6 milliárd literes érték 2,1 százalékos visszaesést jelent, míg a márkás kutak a tavalyi 3,9 milliárd liter nyomán mindössze 0,6 százalékos veszteséget könyvelhettek el.
– Bár a kétezer hazai benzinkútból a „színesek” száma alig haladja meg a fehérekét, az utóbbiak piaci részesedése mindössze 30 százalék. Tavaly a fehér kutakon 1,2 milliárd liter gázolajat értékesítettek, ami 4,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, viszont a félmilliárd liter benzin esetében 3,9 százalékos növekedés figyelhető meg. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint a színes kutak 2,3 milliárd literes gázolaj- és a 1,5 milliárd liternyi benzinforgalma 1,4 százalékos esést, illetve 0,5 százalékos emelkedést hozott – írta meg a vezess.hu.
Gépész László, a kis benzinkutakat képviselő Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) alelnöke szerint a családi benzinkutak a mai napig nem találtak vissza a 2021 előtti felfelé ívelő pályájukra. Mint mondta, ez hátterében az áll, hogy az akkor érvényben lévő 480 forintos hatósági ár miatt az árhátrányukkal együtt az ügyfeleik egy részét is elveszítették. A szakember véleménye szerint az árstop miatt kiapadtak a jellemzően családi tulajdonú kutak anyagi tartalékai, emiatt egyrészt nem tudtak megfelelő ütemben fejleszteni, másrészt egyre kevesebb közülük a 0-24 órás nyitvatartással üzemelő.
Forrás: vezess.hu, Népszava