Amíg a fiatalabb korosztály majdnem hat, addig a 61 év feletti válaszadók átlagosan kevesebb, mint öt kiegészítőt használnak - derül ki a felmérésből. A MediaMarkt és a Cellect hazai mobiltelefon-kiegészítők piacát vizsgáló adatgyűjtésből az is kiolvasható, hogy a magyarok fejenként átlagosan 5,4 darab mobiltelefon-tartozékkal rendelkeznek.
A mobiltelefonok sérülékenysége és a csúcskategóriás okostelefonok árának növekedése arra készteti a fogyasztókat, hogy olyan kiegészítőket vásároljanak, melyekkel megvédhetik készülékeiket a fizikai sérülésektől. Nem meglepő, hogy a legelterjedtebb mobiltelefon-kiegészítők itthon a telefontokok, a védőfóliák és a töltők.
A legtöbb, a környezetet is károsító hulladék a készülékek és a tartozékok elavulásakor keletkezik. Az elromlott telefon és a töltő a szemétre kerül, viszont a vásárlónak ezekre az elektronikai hulladékokra kiemelten kellene figyelnie. A Körösök Völgye Natúrpark Egyesület két éve csatlakozott Jane Goodall Intézet Passzold Vissza Tesó kampányához, amely kezdeményezésben a hulladékeszközök nem a szeméttelepre, hanem az újrahasznosítóba kerülnek – hangsúlyozta az egyesület munkaszervezet vezetője.
- Második évben veszünk részt ebben a kezdeményezésben. Azok, akik ilyen módon is szeretnének hozzájárulni a környezetvédelemhez, behozzák a régi, elromlott telefonjaikat és mi továbbítjuk a budapesti telephelyre. Újrahasznosítják a bennük található fémeket, műanyagot, ezáltal kevesebbet kell bányászni ezekből az anyagokból. A csökkenő ipari kitermelésnek köszönhetően a bányászati területen élő állatok élőhelyei nem tűnnek el – mondta kérdésünkre Pócsi Gabriella.
A technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a klasszikus kiegészítők mellett a vezeték nélküli mobiltelefon-tartozékok, például a Bluetooth headsetek és aktivitásmérő eszközök növekvő népszerűsége az egyik legerősebb tendencia, amely a mobiltelefon kiegészítők piacát növeli jelentősen.
- Az okosórák kényelmi és egészség-támogató funkciói alapján egyre nélkülözhetetlenebbé válnak az okostelefont aktívan használók körében. Várható, hogy a 2021-es év ezen kiegészítők további előretörését hozza - elemezte a felmérés adatait Bíró Gyula, a mobiltelefon kiegészítőket forgalmazó cég, a Cellect Hungary Kft. ügyvezetője, a nem reprezentatív módon, ezer fő megkérdezésével összeállított felmérés alapján, amelyet még 2020. decemberében készítettek.
A kutatás adatai megmutatják, hogy a vásárlók egyre tudatosabban, környezetbarát szempontokat is mérlegelve emeltek le egy-egy terméket a polcról, de a járvány következményeként a fogyasztói tudatosság még tovább erősödött, már a pandémiás intézkedések előtt is.
- Arra biztatjuk a vásárlóinkat, hogy kukába dobás helyett hozzák be áruházunkba a leselejtezett műszaki eszközeiket, mobiltelefon-tartozékaikat. Mi ingyenesen biztosítjuk ezeknek az eszközöknek a törvényileg hatályos, környezetbarát selejtezését, vagy újrahasznosítását - mondta Pöhacker Gábor, a MediaMarkt marketingvezetője.
Mivel a felmérés szerint átlagosan két évig használnak egy telefontokot, így tényleg nem mindegy, hova kerül a leselejtezett védőeszköz. Míg egy biológiailag lebomló tok esetében a kerti komposzt megoldást jelenthet a környezet megóvásához, addig a bonyolultabb mobiltelefon-tartozékok kiiktatása már sokszor okozhat fejtörést a felhasználóknak. A felmérés szerint a válaszadók 92 százalékának fontos, vagy kiemelten fontos, hogy a mobiltelefon-tartozékot életciklusa végén ugyanazon az értékesítési ponton gyűjtsék és hasznosítsák újra, ahol azt megvásárolták.