Márkás sportcipőt rendeltek, büdös pénztárcát kaptak. De minden jóra fordult!

2023. június 19. 15:33 | Such Tamás

Egy olvasónk a minap minden körültekintés nélkül rendelt az interneten gyermekének egy márkás sportcipőt. Bevallása szerint a külföldi oldal teljesen valóságosnak tűnt, noha csak épp az nem volt gyanús neki, hogy a kiválasztott áru a Magyarországon forgalmazott termék felébe kerül.

– A bajok akkor kezdődtek – meséli –, amikor 25 ezer forint (ebből ötezer a kiszállítási költség) helyett kapásból negyvenet emeltek le a bankszámlámról. Majd azonnal írtam a weblapon feltüntetett egyetlen kontakt email-címére, akiktől azt a választ kaptam, hogy ne aggódjak, az árkülönbözet az árfolyamingadozás ellentételezése miatt van. No de ekkora? Nem volt mit tenni, az eset megtörtént.

Olvasónk tovább levelezett az eladóval, mert egyre gyanúsabbá vált a helyzet, a köntörfalazás, hogy a vámon nem engedték át a cipőt, de várjon türelemmel, újra feladják. Aztán megjelent egy nyomon követési szám, ami  egy szintén lehengerlően hihető légitársaság oldalára vezetett. Noha itt már tudta, hogy csalás áldozata lett, de nem adta fel.

– Majd a „nyom” megszűnt – fűzi hozzá –, „a kézbesítés sikeres volt”. Az ígért 3-5 nap helyett három hét múlva egy furcsa kis borítékot hozott a postás, egy sanghaji címről, amelyben egy büdös pénztárca lapult. Azt követően ismét írtam az eladónak, hogy téves küldeményt kaptam, amire azt felelték, nagyon sajnálják, és ha visszaküldöm a terméket, akkor visszafizetik a vételárat.

Ebbe azonban nem egyezett bele, hisz az ő hibájuk volt, így kérte a vételár tejes megtérítését, hiszen egy filléres pénztárcáról van szó és egy komoly eladó ezt vissza sem kéri. Aztán az eladó azzal próbálkozott, hogyha visszaküldi a pénztárcát, az ár felét visszafizetik, amit jól gondoljon meg, mert ez egy költséges és hosszadalmas folyamat… Megint eltelt két hét, de minden alkudozás eredménytelen volt, semmi előrelépés nem történt, olvasónk nem ment bele a termék visszaküldésébe.

– Azt követően minden mindegy alapon bementem a bankomhoz, az UniCredit békéscsabai ügyfélszolgálatára – folytatja –, akik azonosították a tranzakciót és egy panasz jegyzőkönyvet vettek fel az esetről. Majd pár nap múlva egy központi ügyfélszolgálati számról felkerestek, újra el kellett mondanom az esetet és javasolták, hogy tiltassam le a bankkártyámat, ami helyett díjmentesen pár nap múlva újat kaptam.

Közben érkezett egy levél is, amelyben arról értesítették, hogy panaszát kivizsgálják, amelyhez minden rendelkezésére álló dokumentumot küldjön be. Olvasónk szerencsére a történet elejétől lementett minden fontos részletet, a kamu weboldal linkjét, a megrendelés linkjét és képernyőképét, a megrendelés visszaigazolását, az összes levelezést az eladóval és megvolt az érkező boríték a pénztárcával, melyről fotókat tudott csatolni.

– Hamarosan a bank hivatalos levélben értesített, hogy az esetet kivizsgálták és egy sanghaji bankszámláról szinte ezzel egyidőben visszakapott 38 ezer forintot. Úgy tűnik, kétezerbe került a büdös pénztárca – fogalmaz.

***

Azt követően a bankhoz az alábbi kérdéssel fordultunk: Ebben esetben milyen módszert alkalmaztak az összeg visszaszerzésére?

Az UniCredit Bank válasza:

„A konkrét eset részleteire nem térhetünk ki, de azt általánosan el tudjuk mondani, hogy az UniCredit Bank minden általa észlelt és az ügyfelei által bejelentett visszaélést alaposan kivizsgál, ami kiterjed az eset körülményeire, az ügyfél és a kereskedő közrehatására is. E vizsgálat eredményétől függ ugyanis, hogy bankunk miként járhat el – vagy eljárhat-e egyáltalán – ügyfele kicsalt pénzének visszaszerzése érdekében. Ha a csalók a banki ügyfél aktív közreműködésével szerezték meg a pénzét, mert szándékosan vagy súlyosan gondatlanul járt el, akkor visszaszerzésére sajnos korlátozott a lehetőség.

Ha a vizsgálat eredménye szerint az ügyfél a tőle elvárható körültekintéssel járt el, és a kereskedő érintett a vitás tranzakcióban, nagyobb esély van sikeres kártyatársasági pénzvisszatérítési eljárásra. Ebben az esetben az ügyfél kérésére és a tőle kapott részletes és pontos dokumentációval alátámasztva a bank kifogást emel a kereskedőnél a tranzakció jogosságára. Ekkor a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a terhelés jogos volt, és az általa vállaltakat teljesítette. Ha nem tudja bizonyítani, az ügyfél visszakapja a pénzét.”

További programok »

FEL