Magasabb béreket és biztonságosabb közlekedést is jelenthet az új út

2019. szeptember 16. 09:47 | behir.hu

Októberben adhatják át az M44-es első ütemében megvalósuló Kondoros–Tiszakürt közötti 62 kilométeres szakaszt. A gyorsforgalmi út Békés megye egyik legfontosabb beruházása. Várhatóan 2020-as befejezésével, egy órával rövidül majd a Budapest–Békéscsaba közötti utazási távolság. Fellendülő gazdasági életet, magasabb béreket és biztonságosabb közlekedést remélnek az úttól a térség lakói.

Békéscsaba, Békés megye ipari és kereskedelmi központjában nívós, többgenerációs helyi családi cégek találhatók, de a térség most az M44-es gyorsforgalmi út megépülésével is sokat fejlődhet. Októberben adhatják át az M44-es első ütemében megvalósuló Kondoros–Tiszakürt közötti 62 kilométeres szakaszt. A gyorsforgalmi út Békés megye egyik legfontosabb beruházása. Várhatóan 2020-as befejezésével, egy órával rövidül majd a Budapest–Békéscsaba közötti utazási távolság. Fellendülő gazdasági életet, magasabb béreket és biztonságosabb közlekedést remélnek az úttól a térség lakói.

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

Sikeres családi vállalkozások öregbítik a megye hírnevét

Békéscsaba Békés megye ipari és kereskedelmi központja. Békéscsaba hagyományosan mezőgazdaságalapú gazdálkodásába tökéletesen beleillik a magyar hungarikum, a pálinka készítése is. Az Árpád Pálinka egy családi vállalkozás terméke, a cég alapítói 1946 óta élnek Békéscsabán.

Egyik terméküket Magyarország pálinkája címmel tüntették ki, és kétszer elnyerték Magyarország legeredményesebb pálinkafőzdéje címet is – hangzott el az M1 Forint, fillér című műsorában.

„Nagyjából 600-700 tonna gyümölcsöt dolgozunk fel kereskedelmi céllal, ebből körülbelül az egynegyede saját szilvásunk, hiszen itt Békésre abszolút jellemző a szilva. Ez a mi házi pálinkánk, mondhatni a zászlós pálinkánk. Éves eladásunk 60-70 ezer palack, amely prémiumminőség” – mondta Nagy Árpád, az Árpád Pálinkatanya főzőmestere.

A nagy hagyománnyal rendelkező iparágak: tégla- és cserépgyártás, nyomdaipar, feldolgozóipar, élelmiszeripar, gépipar, textilipar mellett vezető autómárkák öntvény, forgácsolt, préselt és elektronikus alkatrészei kerülnek ki a város gyáraiból. A Csaba Metál Zrt. alumíniumöntvényeket készít autógyárak számára. A térség egyik legnagyobb foglalkoztatójaként, két helyszínen összesen ezerötszáz főt alkalmaznak.

„Nagyságrendileg 15–16 millió darab alkatrészt gyártottunk 2018-ban. Ez nagyjából hat-hétezer tonna feldolgozott, illetve leöntött alumíniumot jelent. Legnagyobb vevőinket két csoportba sorolnám, az egyik az autógyárak: a BMW-nek és a Volkswagennek vagyunk közvetlen beszállítói.

 

A Bosch beszállítója lett az autóipari alkatrészeket gyártó Csaba Metál Zrt.. A német vállalat motorvezérlő elektronikája szinte minden gépkocsiba belekerül, így a helyi öntöde is nagy potenciált lát az együttműködésben. Fotó: Kovács Dénes

A másik a nagy rendszerbeszállítók – ilyenek többek közt a Continental, Bosch, Cetef, Delfi, de szinte minden nagy rendszerbeszállító megtalálható portfóliónkban” – közölte Majoros Csaba, a Csaba Metál Zrt. vezérigazgatója.

Az elmúlt években jelentős fejlesztés ment végbe a családi vállalkozásnál. Csarnoképületüket megduplázták, és bővítették gyártókapacitásukat, hogy megrendelésállományukat ki tudják szolgálni. Az autóipari beszállító a munkaerőhiányra saját képzési centrum létrehozásával reagált. 

 

A Bosch beszállítója lett az autóipari alkatrészeket gyártó Csaba Metál Zrt.. A német vállalat motorvezérlő elektronikája szinte minden gépkocsiba belekerül, így a helyi öntöde is nagy potenciált lát az együttműködésben. Fotó: Kovács Dénes


Az öntvények elkészítését teszik lehetővé a Losonczi Innovation Kft. által gyártott egyedi szerszámok és a robotok kommunikációját segítő szoftverek, azok kiszolgálását támogató gépek is. Az egyszemélyes családi vállalkozásból indult cég ma 33 fővel dolgozik. Munkaerőhiánnyal nem küzd a cég, a megüresedett pozíciókra várólista van.

„Azt látjuk, hogy az autógyárak nem tudják, hogy merre haladjanak. Azon dilemmáznak, hogy az elektromos autó, a dízel, a benzin, a hibrid vagy az üzemanyagcellás válik-e majd be, és ez nálunk egyértelműen lecsapódik. A munkánk nagyban függ attól, hogy mikor jön ki egy új modell, egy új típus vagy egy új alkatrész, és most azt látjuk, hogy ezek a folyamatok lelassultak” – mondta hozzá Losonczi István, a Losonczi Innovation Kft. ügyvezetője.

 

A megye gyarapodásához is hozzájárulnak

Békéscsabán a vállalkozások a helyi foglalkoztatáson túl adóforintjaikkal is támogatják a régió fejlődését. Az önkormányzat adatai szerint iparűzési adó és építményadó címen összesen 1,3 milliárd forint folyt be a város költségvetésébe. Az M44-es gyorsforgalmi út átadásával a térség további jelentős fejlődésre számít.

 

forrás:hirado.hu

 

További programok »

FEL