Közgyűlés: Idén utoljára vitáznak a képviselők - élőben!

09:47 | Varga Diána

2025 utolsó közgyűlését tartják a békéscsabai képviselők csütörtökön.

Az ülésen szó lesz többek közt az idei és a jövő évi pénzügyekről, több pályázati ügyről és arról is, hogy a Versenyképes Járások Program részeként milyen beruházások várhatók a megyeszékhelyen. A grémium emellett áttekinti a város sporttal és a fiatalokkal kapcsolatos törekvéseit összegző terveket, valamint kiderül, hogy melyik szolgáltató üzemelteti január elsejétől a helyi járatos buszokat.


Az ülést a 7.Tv december 11-én délelőtt 9 órától élőben közvetíti, a behir.hu hírportálon pedig ezt a cikket frissítve folyamatosan frissülő, írásos tudósítás segítségével számolunk be a legfrissebb fejleményekről.

Az alábbiakban az egyes témákat időrendi sorrendben találják, a legrégebbi bejegyzések a cikk legvégén, a legfrissebbeket pedig a cikk elején találhatók.

Ha kíváncsiak a napirendi pontokra teljes terjedelmükben, akkor kattintsanak ide.


 
11:40 - 13:00 - E b é d s z ü n e t 

 

11:30 - Nem volt pályázó, ezért kényszerkijelöléssel lesz megoldva a helyi buszközlekedés

December 31-én lejár a szolgáltatóval a 2 éves megállapodás a helyi buszközlekedés működtetésére, emiatt gondoskodni kell arról, hogy a szolgáltatás továbbra is biztosított legyen. Korábban ezt a tevékenységet a Volánbusz Zrt. végezte, mely az év eleje óta már MÁV Zrt. néven működik tovább. 

Az önkormányzat által közzétett pályázatra nem érkezett ajánlat, ebben a helyzetben egy olyan megoldást lehet alkalmazni, ami többször megtörtént már korábban: a megrendelő egyoldalúan kijelölhet szolgáltatót a feladatra, maximum két évre. A javaslat alapján a közgyűlés a MÁV Zrt-t bízza meg, amely infrastrukturális, karbantartó kapacitás, személyi és informatikai, ellenőrzési szempontból is megfelelő háttérrel rendelkezik. 

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) megjegyezte: a jelenlegi menetrend ellátása továbbra is biztosított lesz, némiképp frissített gépjármű állománnyal. Nagyon takarékos, mértéktartó a kilométer teljesítmény, a települések közötti buszokra is fel lehet szállni a városon belül helyi bérlettel, ezért 20 milliót fizet a város évente. Az önkormányzat 470 millió forintot fizettek tavaly a Volánnak a teljes szolgáltatásért, idén ennél vélhetően többet fizetnek. A polgármester hozzátette: a Békéscsaba önkormányzata által biztosított legdrágább szolgáltatásról van szó, ezután következik a színház, majd az Árpád fürdő. Megjegyezte azt is, hogy érdemes ezt a kapcsolatot fenntartani, még ha vannak vitás pontok is a cég és az önkormányzat között. 

 

11:22 Beszámol a települési értéktár

Beszámolt éves tevékenységéről a települési értéktár bizottság. Júniustól a Békéscsabai Települési Értéktár elemei közé került a Jézus Szíve Templom, ezzel a döntéssel 63-ra emelkedett az értéktár elemeinek száma.

A Bizottság véleményezte Borbola László építészmémökről közterület elnevezését. Javaslatot tett a Vásárcsarnok melletti, a Trefort utcát a Szabó Dezső utcával összekötő útszakasz elnevezésére és Borbola László köz elnevezést javasolta. A közgyűlés a javaslatot támogatta, a közterület ünnepélyes avatása meg is történt.

Dr. Lévai Sándor nyugalmazott főállatorvos köztéri műalkotás elhelyezési kérelmet nyújtott be a közgyűléshez, amelyet a Bizottság véleményezett. Nem támogatta a hűségszobor elhelyezését a Békéscsabai Jókai Színház előtti közterületen az Andrássy út 1-3. szám alatt, valamint a Korzó téren történő elhelyezést sem. Ismételt helyszíni bejárás után az Andrássy út - Munkácsy utca kereszteződésénél, az Andrássy úton került elhelyezésre a Lévai család adománya a Gazdiváró hűségszobor.

2025 novemberében elhunyt Gécs Béla békéscsabai nyomdász, tervező grafikus, tipográfus, helytörténeti kutató, a Békéscsabai Települési Értéktár Bizottság korábbi elkötelezett és aktív tagja. Szakmai tevékenysége, értékőrző munkássága és közösségi szerepvállalása hosszú időn keresztül jelentős mértékben hozzájárult a bizottság eredményes működéséhez és a helyi értékek feltárásához.

 

11:20 - Elkészült az ifjúsági koncepció

Az év végén a város ifjúsági koncepciója is lejár, ezért egy új, 2030-ig szóló változatra van szükség. Az ifjúsági terület lehetőségeinek, meglévő erőforrásainak figyelembevételével négy fő témakör köré rendszerezték azokat a feladatokat, javaslatokat, amelyek jelentős fejlődést eredményezhetnek 2030-ig Békéscsaba ifjúságpolitikájában.

TÁRSADALMI RÉSZVÉTEL, PÁRBESZÉD, HÁLÓZATOSODÁS: Az ifjúság helyzetével hatékonyan foglalkozó érdekképviseleti- és párbeszédrendszer működése, az ifjúsági munka kapcsolatrendszerének megerősítése. Például: Békéscsabai Ifjúsági Kerekasztal Működtetése. Folyamatos helyzetfeltárás és elemzés.

HATÉKONY KOMMUNIKÁCIÓ, NYILVÁNOSSÁG: Naprakész, használható, minél szélesebb tájékoztatási kört lefedő információátadás. Például: Ifjúsági munka online kommunikációja. Nyílt nap a városházán.

„KELL EGY BIZTOS HELY": Az ifjúság szabadidő eltöltését szolgáló ifjúsági közösségi terek kialakítása, a meglévők hosszú távú működtetése. Például: Ifjúsági közösségi tér hosszú távú működésének biztosítása, tevékenységének, infrastrukturális adottságainak bővítése.

IFJÚSÁGI PROGRAMOK MEGTARTÁSA, ERŐSÍTÉSE, ÚJAK BEÉPÍTÉSE: Kulturált szórakozási lehetőségek megteremtése és megerősítése a békéscsabai ifjúság számára. Csabai Garabonciás Napok támogatása. A LIKE (Lézengő Ifjúság Kulturális Eseménye) program, Pontváró rendezvény, Garanteed Fesztivál szervezésének támogatása. Új, ifjúságot megszólító rendezvények generálása, támogatása. A cselekvési terv 20 javaslatcsomagot tartalmaz, melyek mindegyike egy-egy különálló projektet is jelent, amely további folyamatokat indíthat el, ezekből pedig újabb kezdeményezések születhetnek meg.

A koncepció tervezetét több fórumon véleményezték: a Békéscsabai Diákönkormányzat, a Békéscsabai Ifjúsági Kerekasztal tagsága tárgyalta az elkészült anyagot, valamint a Városi Ifjúsági Parlamenten, plenáris előadás formájában ismertették, majd szekció ülésen dolgozták fel egyes elemeit, tettek javaslatot a fiatalok. 

Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) ismertette, hogy kevés megyei jogú városnak van dedikált ifjúsági koncepciója, Békéscsabán ez 2007 óta létezik. A dokumentum megjelenésében is könnyen értelmezhető, nem túlírt. 

 

 

10:55 Új sportkoncepciót fogadnak el

Az év végéig hatályos a város sportkoncepciója, illetve sporttámogatási rendszere. Mivel az  önkormányzatnak rendelkeznie kell ilyen dokumentummal, ezért a képviselők most áttekintik, illetve egy 2030-ig szóló változatot fogadnak el. 

Az új sportkoncepció alapelvei, fő célkitűzései közé tartozik, hogy az önkormányzat az anyagi lehetőségei függvényében támogatja a városi sporttevékenységet; figyelembe kell venni az egyes sportágak versenyrendszereinek mennyiségét, a csapat- és sportolói létszámot; a támogatásban részesülő sportszervezetnek vállalnia kell az önkormányzattal való együttműködést; az önkormányzat a tulajdonát képező sportlétesítményeket fenntartja, működteti, és ha lehetősége van rá, fejleszti; ezen felül pedig fontos cél, hogy a városban minél többen rendszeresen sportoljanak; támogatják az utánpótlásnevelést, valamint a verseny- és élsportot. Továbbra is kiemelt cél, hogy jelentős érdeklődésre számot tartó országos és nemzetközi sportesemények házigazdája legyen a város; kiemelt fejlesztési terület a sportturizmus, a sportdiplomácia, szintén szükséges a sportorvoslás és a rehabilitáció lehetőség szerinti fejlesztésének szerepeltetése.

A sporttámogatási rendszert illetően a legfontosabb ismérvek:

Megmarad a kiemelt sportszervezeti státusz a három kiemelt csapat-sportág: a Békéscsabai Előre Női Kézilabda Kft., a Békéscsabai Röplabda Sport Kft., valamint a Békéscsaba 1912 Előre Futball Zrt. felnőtt és utánpótlás csapatai esetében, valamint az öt kiemelt sportszervezet az egyéni sportágaknál: az Alföld Vívó Akadémia; a Békéscsabai Atlétikai Club; a Békéscsabai Előre Úszó Klub; a József Attila Lakótelepi Tömegsport Egyesület kick-box karate szakosztálya; valamint a  Torna Club Békéscsaba esetében. 

Az az elv a kiemelt sportszervezeteket illetően, hogy az élvonalban szereplő csapatsportágak támogatásának mértéke ugyanannyi, míg a másodosztályban szereplő klub támogatási összege nem lehet több, mint az élvonalbeliek 60 %-a, az egyéni sportágak esetében a szorzók (alaptámogatás) és a pontérték­ táblázat (eredményességi támogatás) szerinti támogatási forma.

Az az elv sem változik, hogy az olimpiai versenyrendszerbe nem tartozó sportág eredményességi támogatását 50%-ban veszik figyelembe.

Az új sporttámogatási rendszerben új elemek beépítését tervezik: a „Kiemelt sportszervezeteknél" (egyéni sportágak) esetében az alaptámogatás 70%-ról 65%-ra csökken, míg a létszámok beszámítása 5%-ról 10%-ra emelkedik; a „Kiemelt sportszervezetek" és a „Nem kiemelt sportegyesületek" közé bekerül egy új támogatási szint, melyet „Emelt támogatásban részesülő sportszervezetek" elnevezéssel szerepeltetnek. A dokumentum-tervezet rögzíti ennek kritériumait, az érintett klubok körét (Békéscsabai Súlyemelő és Szabadidősport Egyesület, Békés Megyei Kano Judo SE, Békéscsabai Kosárlabda Klub, Csabai Csirkefogók Vízilabda Klub), a támogatás minimális összegét stb.

A „Nem kiemelt sportszervezeteket" a jövőben is pályázati úton támogatja az önkormányzat, ám az eddigi 30 helyett évente 25 egyesületet. A diáksportok esetén a sportági szakszövetségek által szervezett diákolimpiai sportágak is beszámítódnak a támogatásba.

Kiemelt célként - a sportinfrastruktúra lehetőség szerinti további fejlesztése mellett - az oktatási intézmények sportcélú létesítményeinek felújítását, fejlesztését nevezték meg. Ennek érdekében javasolják egy munkacsoport létrehozatalát.

Gyebnár Dávid (Mi Hazánk) az Előre SE finanszírozása kapcsán fogalmazott meg kérdést, mely szerint a városvezetés tervez-e azzal kapcsolatban lépéseket tenni, hogy a Vulcan Shield az Előrét támogassa majd a jövőben, ne csak a Budapest Honvédot.

Szarvas Péter (Hajr Békéscsaba) válaszában úgy fogalmazott: nem vettek részt a azokon a tárgyalásokon, amelyen ezek a döntések születtek, de a társadalmi szerepvállalás területén megtörtént a felkérés, az, hogy ez éppen a labdarúgás támogatása területén történhet-e majd, az majd a jövő kérdése. A polgármester azzal egyetért, hogy ráfér a forrás a csabai labdarúgása, bízik abban, hogy a csapat megőrzi másodosztáyú tagságát.

Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) előterjesztőként egészítette ki a koncepciót, amely vonalvezetőként szolgálhat, amely folyamatosan korrekcióra, felülvizsgálatra szorul, prioritásokat, célokat fogalmaz meg, az hogy milyen súlya van, az az előző ciklus mutatja meg, hiszen tizenegy szervezet és két iskola létesítményére 150 millió forintot fordított az önkormányzat. Kiemelte, hogy fontos a sportdiplomácia, három szervezet kaphatott támogatást a sportállamtitkárság segítségével, szerepelt az előző koncepcióban az, hogy lehetőség legyen a nemzetközi sportrendezvények támogatása, így sikerült az U17-es női röplabda EB csoportmérkőzéseit Békéscsabára hozni, illetve adhatott otthont a város a vitorlázórepülő Eb-nek, de új programokat is bevezettek. Kikérték a sportszervezetek véleményét, ezeket beépítették a mostani tervezetbe. Leszögezte: az önkormányzat 230 millió forintot fordít közvetlenül a sportra, a létesítmények üzemeltetésée pedig legalább még ugyanennyit, nem beleszámítva az Árpád-fürdő nagymedencéjének üzemeltetését, emellett három csapatsportág támogatása jelentős összeget jelent. Visszautalt az  Előrére, a klub költségvetésének 3-5 %-át finanszírozza az önkormányzat. Összegzésében úgy fogalmazott, hogy fontos cél, hogy minél többen sportoljanak, fejlődjön a sportturizmus, az olimpikon sportolók és a sportdiplomácia támogatása, illetve az, hogy a sportszervezetek besorolásánál bekerült egy új kategória, a kiemelt és a nem kiemelt mellé az emelt.

Szigeti Béla (Hajrá Békéscsaba) megerősítette, hogy a sportbizottság egyhangúlag támogatta az előterjesztést, pozitívumként értékeli, hogy az egyesületek megfogalmazhatták a véleményüket, a javaslataikat be lehetett építeni a koncepcióba.

Fülöp Csaba (független) szerint egy nagyon részletes anyag került a testület elé, köszönet, aki ezért dolgozott, hiszen az önként vállalt feladatok terén egy komoly vívmány, mert az önkormányzat talán még erőn felül is támogatja a helyi sportot. Mint mondta: többször is felvetődhet a kérdés, hogy ez megéri-e, de csak megerősítette, hogy érdemes áldozni a sportra, akár verseny-, akár szabadidősportról legyen szó. Örömmel fogadta, hogy volt apróbb finomhangolás a kiemelt és a nem kiemelt sportegyesületek támogatásával kapcsolatban. Arról érdeklődött, hogy egy nagy egyesület létrehozása több szakosztállyal csak egy ötlet, vagy ennek lehet majd realitása, hiszen az országban több sportegyesület példája is biztonyítja, hogy így akár könnyebb lehet nagyobb támogatásokhoz jutni.

Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) jelezte, hogy az emelt szint beépítése sportszakmai lépés, ez egyfajta kiszámíthatóságot jelent a kérdéses sportszervezetek számára. A kiemelt sportszervezetek konzorciumban kapják a támogatást, kaptak az államtitkárságtól is olyan jelzést, hogy jó lenne egységesíteni a rendszert. 

Szigeti Béla szerint minden fillért megér a sportba invesztálni, a nagy egyesületek számára pedig lennének olyan előnyei, ami miatt megérné. 

Kiegészítés a bizottság részéről: a diáksport támogatásai közé kerüljön be, hogy forrás rendelkezésreállása esetén a kollégiumokat is támogassák. 

 

10:35 - Fontos változás a zárt kertek esetében

Az Országgyűlés idén nyári döntése nyomán komoly változás lépett életbe a zártkerti ingatlanok művelésből történő kivonásának szabályozásában, melyeket ezután egyszerűsített módon ki lehet vonni a mezőgazdasági művelés alól. A jogszabály értelmében az önkormányzatok rendeletet hozhatnak a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonásáról, a helyi adottságok és fejlesztési elképzelések figyelembevételével.

Önmagában az, hogy egy telek zártkerti ingatlan „művelés alól kivett" státuszt kap, még nem jelenti automatikusan azt, hogy beépíthetővé válik.

 Azt, hogy egy adott ingatlan milyen mértékben építhető be, milyen építmények helyezhetők el rajta, a vonatkozó kormányrendelet és a helyi építési szabályzat rögzíti. Amint arra az előterjesztő is felhívja a figyelmet, a beépítési előírásokat nézve jelentős különbség van a mezőgazdasági területekre általánosan vonatkozó előírások és a művelés alól kivont zártkertekre vonatkozó előírások között. 

Békéscsaba területén összesen 12 jól elkülöníthető zártkerti terület található: Almáskertek, Gerlai kertek, Ölyvedi-kertek, Kastélyszőlők, Kenderföldek (Kígyósi út és vasút közti terület), Oncsa-kertek, Sikonyi kertek, Vandháti kertek, Veszei kertek, Pósteleki kertek. 

A zártkerti területek kisebb része építési övezetbe, jellemzően falusias lakóterület építési övezetbe tartozik, ilyen például a Dobozi úti kertek, 12. Kenderföldek Wagner utca folytatásában lévő (Fás tó melletti) szakasza, 13. Trófea utca belterületi szakasza és elkerülő út melletti 2 db telek, 14. Csabagyöngye szőlőültetvény telke. Cl 15. A térképeken a Kenderföldek részeként, annak északi részén található háromszög alakú terület.

A fentiek alapján azt javasolják, hogy az alább felsorolt területek, HÉSZ övezetek kivételével Békéscsaba területén mindenhol legyen lehetőség a zártkerti ingatlanok művelés alól történő kivonására. Kivételek: Gerlai kertek délkeleti teleksora,Ölyvedi-kertek, Sikonyi kertek, Pósteleki kertek, a Kenderföldek részeként, annak északi részén található háromszög alakú terület. Csabagyöngye szőlőültetvény telke; Má-B jelű és erdő övezetekbe tartozó területek.

Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) a bizottság javaslatát tolmácsolja, mely szerint szükségesnek tartaná a lakosság tájékoztatását közérthető formában a rendeletről, arról, hogy mit tehetnek és azért, hogy elkerülhetőek legyenek a félreértések.

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) kiemelte: készült is erről egy tájékoztató, amelyet az érintettek meg is kaphatnak, ez benne van a bizottsági javaslatban.

Juhász István (Hajrá Békéscsaba) felidézte: a korábbi központi szabályozás szerint valamennyi ingatlanra a tulajdonos kérése alapján vonatkozott. Itt gyakorlatilag bizonyos zárt kerti területekre nem vonatkozik a rendelet, az lenne a kérdése, hogy mi alapján dönthető el, hogy mely területeket kell kivonni a művelés alól, mi alapján lehet besorolni bizonyos területeket.

 

10:33 Új háziorvosa lesz a 2. sz. körzetnek

A 2. sz. háziorvosi körzetet ellátó dr. Róka Miklós novemberben jelentette be, hogy jövő nyáron nyugdíjba kíván vonulni. A praxist dr. Krisztóf Ágnes neurológus, infektológus szakorvos részére kívánja elidegeníteni. A fiatal békéscsabai szakember szülővárosában járt általános iskolába, majd tanulmányait Budapesten és Szegeden folytatta. 2014 óta dolgozik a Békés Vármegyei Központi Kórházban.

A testület 17 igennel elfogadta az előterjesztést

 

9:10 - Mit vesznek figyelembe a 2026-os költségvetés kialakításakor? Komoly vita a költségvetési koncepcióról

Idén decemberben is elkészült az a dokumentum, amely a jövő évi költségvetés tervezését alapozza meg, tartalmazza azokat az irányvonalakat, amelyek alapján az önkormányzat a pénzügyeit tervezi meg. Ez még nem a konkrét költségvetés, hanem egy úgynevezett koncepció, a büdzséről jövő februárban vitázik, majd dönt a képviselő-testület.

Kezdésként Szarvas Péter polgármester (Hajrá Békéscsaba) arról beszélt: az önkormányzat jövő évi költségvetési koncepciójának elkészítése nem kötelező feladat, de ismét fontosnak tartották, hogy a jelenleg rendelkezésre álló információkat, befolyásoló tényezőket összegezzék. Mint mondta, a szerkezete hasonlít a korábbi évek koncepciójához: bemutatják a főbb prioritásokat, ezek között van az önkormányzat működőképességének biztosítása, a beruházások folytatása, újak elkezdése, a város rendezettségének megtartása, az önkormányzati munkavállalók jövedelmének biztosítása. A városvezető úgy látja, a gazdaság még nem ért fellendülő szakaszba, ez meghatározza a költségvetési lehetőségeket is. Az idei év is azt mutatta, és jövőre sem lesz másképp, hogy a város cégeinek gazdasági ereje megmarad, számíthatnak a helyi cégekre, vezetőikre, munkavállalóikra, és az így befolyó helyi adóra, ahogyan a magyar kormányra is. Hozzátette: a prioritásokra a fedezetet biztosítani kell, a főbb célokból pedig nem engedhetnek. 

Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) arról beszélt: a költségvetési koncepció lehetőséget nyújt a tervezésre, sorvezetők kialakítására, valamint a visszatekintésre is. Mint emlékeztetett, egy éve iktatták be frakciójukat. Az elmúlt egy évben nem mindenben értettek egyet a Fidesz-KDNP és a Hajrá Békéscsaba képviselőivel, akik megszavazták, hogy duplájára emeljék a polgármester és az alpolgármesterek fizetését; az önkormányzati ingatlanok eladását; egy önkormányzati ingatlan ingyenes átadását az államnak; a parkolás árának budapesti színvonalúra emelését; leszavazták a nyugdíjasok Árpád-fürdőbe biztosítandó ingyenes belépését. Egy dolgot változtattak: a kényes ügyeket zárt ülésen tárgyalják, hogy azok ne kerüljenek a nyilvánosság elé. Úgy fogalmazott: ezzel szemben nyitottságra van szükség. Azt is felhozta, hogy Békéscsaba és térsége leszakadóban van, a városnak nincs megoldása a lakhatási válságra, bízik abban, hogy a jövőben sikerül belátni, lehetne jobban is képviselni a városlakók érdekeit.

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) szerint a hozzászólás hű tükre volt az egyéves önkormányzati munkának, igazából a fiatalos lendület néhány népszerűnek tűnő, de gazdaságilag nem megalapozott döntéselőkészítésben merült ki. A körültekintés, a realitások számbavétele legalább ilyen fontos, nem egyszerű egy költségvetést előkészíteni. A városvezető szerint Bodóczi István  újonnan kapott feladata kapcsán megpróbál az ülésen is olyan gondolatokat megfogalmazni, ami célszerűnek tűnik ugyan, de azt kérte, a képviselő maradjon a realitások talaján. Hozzátette: a városvezetők bérét jogszabályok alapján változtatták meg, ezeket a jogszabályokat be kell tartani. A testület nem bújik el zárt ajtók mögé, majd hozzáfűzte: egy kezén meg tudja számolni, mikor kereste őt a képviselő eddig. A Kétegyházi úti ingatlan átadása nem elbújás, az állam olyan fejlesztést kíván a szakképzési centrummal végrehajtani, ami az itt élő fiatalok érdekeit szolgálja, az  jó, ha az fejleszt, akinek az ingatlan a tulajdonában van. Zárásként a polgármester azt kérte, hogy a képviselő ismerje meg előbb a jogszabályokat, “ez nem a vadnyugat, először kérdezzen, aztán lőjön” - tette hozzá.

Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) arról beszélt, hogy a koncepció megalkotása semmiféle meglepetést nem okoz, azt a megfontoltság, óvatosság, alaposság, együttműködés jellemzi. Az iparűzési adó az eredetileg tervezetthez képest 445 millió forinttal túlteljesül, ez az építményadó esetében is igaz. A tervezés nem a semmiből jön. A tanácsnok szerint a központi intézkedések meghatározóak a költségvetés tervezése kapcsán, emellett fontos tényező, hogy a város adóerejének növekedése miatt a szolidaritási hozzájárulás mértéke is növekszik. A Modern Városok Programhoz tartozó beruházások folytatódhatnak, melyhez a kormány többlettámogatást ad (kerékpárút, Építők útja, geotermikus hőhasznosítási projekt befejezése). Arra is rávilágított: a koncepció prioritásaiban nincsenek radikális változások, a működés biztosítása a legfontosabb, ez jogszabályi kötelezettség is. Az látszik a számokból, hogy 2026-ban élénkülés várható a beruházásokban (MVP, TOP Plusz). Meghatározó a város zöld, rendezett környetének fenntartása is, ahogyan az önkormányzati rendszerben a jövedelmek védelme. Idén is volt bérintézkedés azok esetében, akiket a központi bérintézkedés nem érintett. A most tárgyalt koncepció kellőképpen segíti azt, hogy februárban, amikor a konkrét számokról tárgyalnak, a képviselők a csabaiak érdekeit tarthassák szem előtt. Végezetül leszögezte: a Fidesz-KDNP a Hajrá Békéscsabával együtt szavazza meg a költségvetést, ahogyan idén is. Ha ezt nem tennék meg, akkor nem lennének megvalósíthatók fontos önkormányzati intézkedések.

Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) három dologra reagált, ha már ahogy fogalmazott: a polgármester fiatalnak és inkompetesnnek szeretné beállítani a testület előtt. Kiemelte, hogy amikor a nyugdíjasok számára készítették elő az Árpád-fürdőbe történő ingyenes belépés lehetőségét, akkor a hivatali dolgozókkal és a városi intézményekkel egyeztettek, illetve a fürdőtől is lekérték a kihasználtsági adatokat, amelyek alapján megfelelő döntést tudtak hozni, egy olyan előterjesztést, ami nem került volna semmibe a városnak, mégis sok embert szolgált volna. A béremeléseket érintő jogszabály kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a polgármesteri illetmény emelését valóban jogszabály köti, de erről szavazni is kellett, ezt pedig meg is tették saját maguknak, ahogy arra is emlékeztette a polgármestert, hogy sok esetben határintervallumot állít be a jogszabály, amely minden esetben a maximumban lett meghatározva a polgármesteri, alpolgármesteri illetmény kapcsán. Emellet megjegyezte, hogy amikor legutóbb megkereste a városvezetőt, akkor azt próbálta meg elmondani, hogy a Fideszen túl is van élet és van egy másik frakció, amellyel lehet együttműködni, akkor pedig azt a választ kapta, hogy a polgármester a Fidesszel szeretne együttműködni. A képviselő azt ajánlotta, hogy amennyiben ez változna, akkor a városvezető keresse őt bizalommal.

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) arra hívta fel a figyelmet, hogy Szegeden, Hódmezővásárhelyen, Kecskeméten, Tatabányán és Sopronban is ugyanannyi a polgármesterek fizetése, ez a döntés jogszabályon alapul.

Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) arra emlékeztetett, hogy egy város irányítása nagyon összetett feladat, látható, hogy a költségvetésben rengeteg feladatot kell megoldani, abban pedig egyetérthetnek, hogy az elvándorlás létező probléma, több éve dolgoznak azon, hogy javítsanak a helyzeten, a diplomásokat is próbálták több programmal segíteni az elmúlt években. Az alpolgármester nagyon érdekesnek nevezte, hogy az emlegetett problémák ellenére elfogadta a testület a 2025-ös költségvetést, ami egyébként egy jó döntés volt. A koncepcióra visszatérve úgy fogalmazott: a helyzet nem könnyű, de arra számíthatnak, hogy a 2026-os év sem lesz rosszabb, mint a 2027-es, bízik a további együttműködésben.

Fülöp Csaba (független) ismét kiemelte, pozitív, hogy elkészült ez a koncepció, hiszen megmutatja, hogy az államháztartásból milyen támogatásokra lehet számítani, illetve a jövő évi költségvetés prioritásait is bemutatja, az önként vállalt és a kötelező feladatokat is középpontba helyezve. Véleménye szerint erőssége, hogy betekintést enged a konkrét számokba, számol a lehetséges kockázatokkal, illetve a lehetséges bizonytalansági tényezőkkel is, ezért segítséget adhat a pontos tervezéshez, de a koncepció a tevezési irányelveket is részletezi. Arra hívta fel a figyelmet, hogy az infrastruktúra fejlesztése továbbra is fontos a közterületeken, ezért kérte, hogy jövőre is legyen lehetőség a járdák, csapadékelvezetők, parkolók fejlesztésére, de ugyanilyen fontos a táblák kihelyezése és az útburkolati jelek felfestése is. Hozzátette: a közbiztonság terén is több lépést tett az önkormányzat, itt a térfigyelőkamera-rendszer bővítését emelte ki, de a zöldkörnyezet karbantását is hangsúlyozta, fontos a beteg fák kivágása, illetve azok pótlása. A képviselő összességében támogatja a koncepció elfogadását.

Ádám Pál (Hajrá Békéscsaba) felidézte, hogy a 2000-es évek elején ő is hozta a fiatalos lendületet, az ötleteket a családi vállalkozásba, azonban a saját tapasztalatai is megmutatták, nem biztos, hogy mindig a gyors reformok vezetnek a hosszú távú, jó működéshez és ez igaz akár egy cég, egy város működésére is.

Szigeti Béla (Hajrá Békéscsaba) örömmel olvasta a koncepciót, mert fontos a jövő év tervezése, a határok meghúzása, mekkora a mozgástér, hogyan néz ki a hazai, európai gazdaság. Kiemelte, hogy a gazdasági növekedést illetően stagnálást lehet megállapítani, az infláció csökkenni látszik, ezért optimizmusra lehet okuk, ha jól alakulnak a nemzetközi események, akkor az infláció tartható lesz. Véleménye szerint a kockázati elemek összegzése után az óvatos, takarékos tervezés a legfontosabb, miközben  a klímaváltozásra kiemelt figyelmet kell fordítani, ebben pedig nagy az önkormányzat felelőssége.

Dinya Gábor (Hajrá Békéscsaba) szerint átlátható iránymutatást kaptak a jövő évi költségvetés kapcsán. A képviselő is egy családi történetet mesélt, gyermekei a Lencsési óvodába, iskolába járnak, akiknek a heti menüjében mindig van margarin, ezt nem tartja a legegészségesebb élelmiszernek. A másik a galambok és a velük járó piszok kérdése: mint mondta, látható, hogy a madarak a belvárosból a lakótelepek felé költöznek, ezért kérte, hogy szerezzenek be több csapdát, takarítsanak az egész város területén. Emellett javasolta, hogy karácsony táján ajándékozzák meg a képviselők egymást egy-egy Mikulás csomaggal a szeretet és az egyetértés jegyében. 

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) a közétkeztetés kapcsán jelezte: az egyedüliként Békéscsabán működik közétkeztetési tanács, amelyben diákszervezet, önkormányzati képviselők és a cég képviselői is részt vesznek, ennek feladata a minőségi, szállítási határidők ellenőrzése. A galambpiszokkal kapcsolatban arról is beszélt, hogy a városgazdálkodási cég az év elején a megelőző, illetve takarítási munkákra kapott forrást, ezt év közben további összeggel egészítették ki. Azt, hogy jövőre legyen Mikulás csomag, előremutatónak tartja, reméli, ez segíti, hogy ésszerű kritikák hangozzanak el a szurkálódás helyett.

Nagy Sándor (Fidesz-KDNP) szerint sok jó szakmai érv elhangzott a koncepció kapcsán. A Pátria Árpád-fürdős javaslatát azonban fércmunkának nevezte, kérték, hogy a javaslatot átdolgozva tárgyaljanak újra a kérdésről, de azóta sem találkozott ilyen előterjesztéssel. Az idei költségvetés vitában Bodóczi azt ígérte, hogy lesz kidolgozott javaslat-csomaguk, de ezt sem látták, azt kérdezte, hogy a jövő évi büdzsére vonatkozóan szerepel-e bármilyen új helyi adó kivetése?

Gyebnár Dávid (Mi Hazánk Mozgalom) örül annak, hogy másban is felmerült, a Pannon Menzával gondok vannak, ezért azt javasolta, ne csak a margarint, magát a céget is vegyék ki a közétkeztetésből, inkább támaszkodjanak helyi cégre. A galambkérdést ő is problémásnak látja, ragadozómadarak röptetését javasolta. A térfigyelő kameráknak sem híve, gyakran a hajléktalanok, illetve az antiszociális személyekkel kapcsolatban van probléma, szerinte inkább a központi, liberális jogszabályokon kellene változtatni. A nemzetiségi önkormányzatok finanszírozásával kapcsolatban azt kérte, hogy azok a beszámolójukat küldjék el még februárban, mert nem tud úgy szavazni a költségvetésről, hogy nem látják, mit csinálnak egész évben ezek a szervezetek. Lakossági megkeresésre hivatkozva úgy fogalmazott, hogy a roma önkormányzat túl van finanszírozva, de a többi is, ezért kérte, hogy komolyabban ellenőrizzék a nemzetiségi önkormányzatokat.

Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) azt javasolta, hogy Dinya Gábor és Gyebnár Dávid legyen meghívva a közétkeztetési tanácsba. 

Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) jelezte, hogy a BVG-nek valóban van feladata a galambokkal, az ezzel kapcsolatos támogatás év közben 22, 5 millióra emelkedett. 

Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) megjegyezte, hogy az önkormányzati rendelet azt írja elő, hogy az ingatlantulajdonosok az ingatlantól számított 15 méteren belül kötelesek tisztán tartani a közterületet, ezt sok helyen látja üzletek előtt is. 

Hricsovinyi Tamás (Pátria Békéscsaba) a jegyzőtől kérdezte azt, hogy várható-e, hogy a képviselők által megjelölt megjegyzéseket szabályozza, mint a testület törvényes működését felügyelő személy, illetve azt kérdezte, van-e a Tisza pártnak bejelentett frakciója Békéscsabán.

Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) szívesen fogadja Opauszki felvetését, de azt kérdezte, mivel jár ez a tisztség. Médiaköltségek kapcsán kérdezett arról, hogy abban a Csaba Tv nincs benne hónapok óta, nem közvetítik a közgyűlést sem, mi van velük? Szerződésszegést követnek-e el? Utóbbi kérdésre írásban kap majd választ az ígéretek szerint, 

Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) azt követően, hogy felsorolta a közétkeztetési tanács tagjait, arról beszélt, hogy annak véleményezési, tanácskozási jogköre van, hozzáfűzve, hogy kritikus problémák az utóbbi időben nem voltak. Azt is ismertette, hogy a testület napirendje jellemzően két részből áll: áttekinti az elmúlt időszak vizsgálatait, jelzéseit, a másik a következő hónap minden egyes étkezési alkalmának, összetételének áttekintése. Rengeteg módosítási kérelem van, néha épp a jogszabály nem engedi az ésszerűnek tűnő módosítást. Azt is megjegyezte, hogy a menza sosem lesz éttermi színvonalú, de folyamatosan szerveznek kóstoltatásokat kijelölt időpontokban 

Bacsa Vendel Hricsovinyi Tamásnak azt válaszolta arra a kérdésre, hogy van-e Tisza-frakció Békéscsabán: nincs, majd hozzátette, eddig és ezután sem foglal állást a firtatott kérdésekben.

Kiszely András Gyebnár Dávidnak válaszolt: reméli, nem a szlovákságra gondol, hiszen a nemzetiségi önkormányzat idén elszámol mind a 2,7 millió forinttal, amit a várostól kapott. Hozzátette: Békéscsabát a szlovákság építette fel, épp olyan elvek mentén, mint amilyenek a költségvetési koncepcióban is szerepelnek.

Fülöp Csaba (független) is azt kérte, hogy próbáljanak meg forrásokat bevonni a galamb-kérdés rendezésébe, valóban lenne rá igény, hiszen a populáció egyedei egyre kijjebb jelennek meg, ezáltal a lakosságot is lehetne tehermentesíteni.

 

9:08 - Napirend előtt

A Pátria Békéscsaba-frakciótól érkezett jelzés, miszerint a frakcióvezető-helyettesi posztról a napokban lemondott Hricsovinyi Tamás.

További programok »

Friss hírek

Egy fiatal férfi női álprofillal kínált az interneten márkás termékeket

Kisebb kárt okozó, üzletszerűen elkövetett csalás bűntette és további 6 rendbeli üzletszerűen elkövetett csalás vétsége miatt a Békéscsabai Járási Ügyészség vádirata alapján 180 000 Ft pénzbüntetésre ítélt jogerősen a Békéscsabai Járásbíróság előkészítő ülésén egy 21 éves büntetlen előéletű zagyvarékasi illetőségű, de szolnoki tartózkodási helyű férfit, akik internetes csalásokat követett el.
12:22
FEL