Az alábbiakban a bejegyzéseket időrendi sorrendben adjuk közre, vagyis a legrégebbi hírek a lap alján, míg a legfrissebbek a tetején találhatók. Ha kíváncsi az előterjesztésekre teljes terjedelmükben, akkor kattintson ide!
13:50 - Eladják a volt Lencsési posta épületét
Az önkormányzat tulajdonát képezi a Féja Géza tér 2. szám alatt található, korábbi Posta épülete, amely földszintes, magastetős kialakítású, 1990-ben épült, jelenleg jó állapotban van, szerkezeti károsodás szemrevételezéssel nem tapasztalható.
A 203 négyzetméteres ingatlan a Békéscsaba Vagyonkezelő Zrt. hasznosításában van, amellyel kapcsolatban komoly érdeklődés az elmúlt időszakban nem volt. Egy érdeklődő pizzériát szeretett volna nyitni, de a bérleti díj miatt visszakozott, valamint egy érdeklődő még a postanyitási akció részeként bérelni szerette volna az ingatlant, de utána a posta által felállított követelmények miatt visszalépett. Az ingatlanszakértői vélemény alapján az ingatlan forgalmi értéke bruttó 40,2 millió forint.
A határozati javaslat szerint az ingatlan önkormányzati feladatellátáshoz nem kapcsolódik, annak bevételt generáló hasznosíthatósága komoly anyagi forrást igényelne, továbbá figyelemmel az önkormányzat 2025-ös költségvetésére, a jelenlegi ingatlanpiaci viszonyokra és környezetre, ezért az ingatlant nyilvános árverés útján értékesítenék.
Gyebnár Dávid (Mi Hazánk) felidézte: az önkormányzat először bérbeadással próbálkozott, de az nem sikerült, érdeklődött, hogy volt-e még ilyen ötlet, hogy egy évig bérbe adja-e a város, hogy mégis maradjon az önkormányzatnál.
Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) érdeklődött, hogy a Békéscsaba hazavár mellett nem lenne-e megfontolandó egy olyan programot hirdetni, amellyel a városba visszatérők vállalkozóvá válását támogatná az önkormányzat.
Kozma János, a Békéscsaba Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója felidézte: több érdeklődő is volt, postai szolgáltatás újraindítása kapcsán kedvezményre is lett volna lehetőség, de megegyezés nem született.
Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) azt vetette fel kérdésként, hogy mennyi idő után dől el, hogy egy épületet értékesítésre bocsájt az önkormányzat.
Kozma János kiemelte: az ingatlanok 94-95 %-a bérbe van adva, van tapasztalatunk ezen a téren, van olyan épület, amit évek alatt sem sikerült bérbe adni, ilyen például az ÁNTSZ épülete. Hozzátette: ez az épület kényszerből került vissza a városhoz, csak a postai szolgáltatás újraindítása kapcsán volt érdeklődő, de azóta, több mint egy éve nem volt.
A testület 10 igen és 5 nem mellett elfogadta a határozati javaslatot.
Jó ötlet volt-e a zöldterületen parkolás tiltása?
Tavaly vezette be az önkormányzat azt a szabályt, miszerint bizonyos övezetekben megtiltja a zöldterületeken az autók parkolását. Erre az indoklás szerint azért volt szükség, mert a belvárosban sok helyen parkoltak a sofőrök olyan helyen, ahol az zavarta a környéken lakókat, esetleg felálltak a pázsitra, illetve olyan helyen hagyták az autókat, ahol akadályozták a közterület karbantartását. Ha valaki ilyen szabályszegést követ el, a rendelkezés értelmében 10-től 150 ezer forintig terjedő bírságot kaphat. Az előterjesztésből kiderül: 2024 végéig 158, míg 2025. május elejéig 50 eljárás indult, döntő többségében a piac környékén elkövetett szabályszegés miatt.
Az előterjesztésből az is kiderül, hogy a szabályozás hatálybalépését követően érzékelhető volt a visszaesés a szabályszegések visszaszorulása terén. Mint írják: “a jövőben sem mellőzhető az ütemezett és visszatérő ellenőrzésekkel a szabály betartásának kikényszerítése a jogkövető magatartás hosszú távú biztosítása érdekében.”
Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) szerint más, egyszerűbb megoldása is van ennek a problémának, főleg úgy, hogy sem a belvárosban, sem a peremkerületekben nincs elég parkoló. Úgy fogalmazott, ha tavaly itt lettek volna a rendelettervezet elfogadásakor, akkor frakciójuk ezt nem hagyta volna szó nélkül. Hozzátette: a választókerületében rendszeresen kap olyan jelzéseket, hogy szabálytalanul parkolnak egyesek, a képviselői célelőirányzatokat drasztikusan lecsökkentették, így nem mindenhová tud pollereket szerezni, hogy megelőzzék a problémát. Egy lakossági kezdeményezésről is beszélt, abban az esetben fa cölöpöket adott egy lakosnak az önkormányzat azzal a feltétellel, hogy a lakosnak kell kihelyezni a forgalomgátlókat. Szerinte ezek elhelyezése az önkormányzat feladata, nem a lakosságé.
Fülöp Csaba (független) azt tapasztalta, hogy hatásos volt a rendelet, ugyanakkor mint mondta, a probléma továbbra is fennáll, ennek megakadályozására több mint 130 karó kihelyezését kérte. Ha lenne rendszerszintű megoldás, azt támogatná.
Bacsa Vendel szerint a piac környéke a legérintettebb ebből a szempontból. Az intézkedés szerinte működik a szankciók miatt. Sokszor vetik fel a megbírságoltak, hogy ott, ahol épp parkoltak, az nem is számít zöldfelületnek, mert korábban már más kitaposta a területet, de nem tartja jónak, hogy egyesek nem szabályszerűen parkolnak a városban. Hozzáfűzte: a karók több helyszínen kihelyezésre kerülhetnek, de városképileg problémás lehet, ha Békéscsabát facölöpök lepik el.
Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) kiemelte, épp azért fogadták el ezt a javaslatot, mert a lakosság kifejezett kérése volt, hogy foglalkozzanak az üggyel és találjanak rá megoldást. Mint mondta, nehéz kérdésről van szó, a bírságon kívül szemléletformálásra is szükség lenne. Nincs elég parkolóhely, de nem is tudnának hová építeni, korlátozott a hely, és környezetvédelmi problémát is okozna új helyek kialakítása. Arról nem is beszélve, hogy ha zöldfelületre áll valaki, amely emiatt megrongálódik, azt helyre kell állítani, ez pénzbe kerül. Nincs ingyen a karó, és annak telepítése is pénzbe kerül.
Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) szerint karók kihelyezésével meg lehetne oldani gyorsan és hosszú távon a problémát.
Hricsovinyi Tamás (Pátria Békéscsaba) szerint a fakaró ugyanúgy kirohad, ha betonba teszik, mintha a földbe. Felvetette, hogy fákat, virágokat kellene inkább telepíteni, vagyis gondolkodjanak esztétikus megoldásokban. Azt is felvetette, hogy a parkolóháznak milyen a kihasználtsága a belvárosban, illetve a piacnál; az önkormányzat mennyire ösztönzi ezek használatát?
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) a közterületek védelme kombinált, kulturált megoldást kínál, nem csak büntetéssel élnek. A katolikus templomnál például elkerítéssel éltek és kerülték el a zöld felület letaposását.
Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) szerint a parkolás problémaköre nem varázsütésre oldódik meg, Békéscsabán is megnövekedett a járművek száma, ezért közös felelősség egy komplex megoldás megtalálása. Fontos, hogy hogyan segítik akár a kerékpáros közlekedést, akár az alternatív közlekedési eszközök bevonását.
A testület egyhangúlag 14 igennel elfogadta az előterjesztést.
11:43 - Újra drágább lesz a parkolás Békéscsabán
Tavaly emelkedtek Békéscsabán a parkolással kapcsolatos díjak, a közgyűlés elé most ismét egy ezt célzó javaslat érkezett. A díjak az alábbiak szerint módosulnak:
|
Díjtétel |
|
Javasolt ár (Ft) |
|
|
Parkolószelvény – személygépkocsi (kiemelt övezet) |
|
560 |
|
|
Parkolószelvény – személygépkocsi (normál övezet) |
|
510 |
|
|
Parkolószelvény – autóbusz stb. (kiemelt övezet) |
|
1320 |
|
|
Parkolószelvény – autóbusz stb. (normál övezet) |
|
1100 |
|
|
Második személygépkocsi – kiemelt övezet |
|
15000 |
|
|
Második személygépkocsi – normál övezet |
|
15000 |
|
|
Ingyenes használatot biztosító bérletjegy – kiemelt övezet |
|
3000 |
|
|
Ingyenes használatot biztosító bérletjegy – normál övezet |
|
3000 |
|
|
Teljes árú lakossági bérlet – kiemelt övezet |
|
16700 |
|
|
Teljes árú lakossági bérlet – normál övezet |
|
15400 |
|
|
Mindkét övezetre érvényes teljes árú lakossági |
|
20000 |
|
|
Teljes árú közületi bérlet – kiemelt övezet |
|
26400 |
|
|
Teljes árú közületi bérlet – normál övezet |
|
26400 |
|
|
Bérletcsere – kiemelt övezet |
|
13300 |
|
|
Bérletcsere – normál övezet |
|
13300 |
|
Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) megdöbbent azon, hogy ismét díjemelésre készül a közgyűlés. Nem érti, hogy egy tisztán nyereséges ágazat esetében miért van szükség áremelésre, hiszen tavaly augusztusban történt ugyanez. Mint mondta, arányaiban véve sem más nagyobb városban, sem a fővárosban nem ennyire drága a parkolás, Békés megyében az átlagkereset 25 százalékkal alacsonyabb, mint Pestben. A képviselő úgy látja, hogy az önkormányzat azért emelné ezeket a díjakat, mert az iparűzési adóból a kormány 1,7 milliárd forintot von el, emiatt szorult helyzetben van a város, és szükség van a plusz bevételekre. Hozzáfűzte: szerinte az elvonás miatti kiesést nem a lakossággal kellene megfizettetni.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) szerint a képviselő elhallgatja, hogy más városokhoz képest Békéscsabán csak este 6-ig kell fizetni, szombaton és vasárnap, valamint a piacon sem kell a parkolásért fizetni. Azt javasolta, hogy ha képviselőtársa egy komplex működést vizsgál, ne egyoldalúan tegye azt. A polgármester szerint ezek a díjak nem alacsonyak, de további előnyök is vannak, de a fizetős övezeteketet sem terjesztették ki, pedig lehetett volna. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a belvárosban az összes fizetős parkolóhely tele van, a mobilitást ez nem segíti elő.
Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) szerint feketén-fehéren benne van a költségvetésben, hogy a parkolás nyereséges, szerinte nem szükséges extra terheket a csabaiakra róni.
Fülöp Csaba (független) azt kérdezte, tervben van-e a parkolási zónák felülvizsgálata ebben a ciklusban, az ő körzetében nagyon zsúfolt a helyzet, az ott élők nehezen tudnak az autóikkal megállni.
Csiaki Tamás osztályvezető arra emlékeztetett, hogy tavaly volt egy nagyobb, részletes felülvizsgálat, amely alapján a vagyonkezelő javaslatot tehet a zónák kiterjesztésére, de hogy ez milyen fázisban van, azt nem tudja.
Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) szerint ez egy senkinek sem tetsző, de szükséges javaslat. Kétségtelen, hogy a vagyonkezelő nyereséges üzletágáról van szó, de vannak kifejezetten veszteségesek is, mint a fürdő vagy a lakásüzemeltetés. A város nem egy termelő cég, hanem a városlakók összességének érdekeit kell néznie. Mint mondta, a vagyonkezelő egyébként magasabb díjemelést javasolt. Hozzátette: Gyulán például a hétvégén is kell a parkolásért fizetni, értékelni kellene, hogy Csabán ez nem így van.
A képviselők 10 igen, 3 nem és 1 tartózkodás mellett elfogadták az előterjesztést.
11:16 – Korlátozzák az autós forgalmat a Justh Gyula utcában
A közelmúltban felmerült az igény a főtérhez közvetlenül kapcsolódó Justh Gyula utca egy szakaszának forgalomkorlátozására a lakosság részéről. Azt, hogy erre milyen lehetőségek nyílnak, egy cég vizsgálta, amely két opciót vázolt fel a Szent István tér felől a Hunyadi térig tartó, autósok számára egyirányú szakasz kapcsán.
Az első felvetés szerint ez a rész csak gyalogosok és kerékpárosok számára lenne használható: megszűnne a Szent István térre való behajtás a Kossuth tér felől, így az érintett rész kizárólag a Szabadság tér irányából lenne elérhető. A kihajtás továbbra is biztosított maradna mind a Szabadság tér, mind a Kossuth tér felé. A Kossuth tér felől érkező kerékpárosok zavartalan áthaladásának biztosítása kiemelt szempont, ezért a Nádor Étteremnél található keskeny szakaszon olyan útzár kialakítása lenne szükséges, amely lehetővé teszi az átjutásukat, például oszlop, virágtartó vagy a meglévő süllyedő poller áthelyezésével. Ez azzal is járna, hogy a Justh Gyula utcán megszűnne a parkolási lehetőség.
A második megoldás csak részleges forgalomkorlátozást jelentene: napközben a Justh Gyula utcában a járműforgalom zavartalanul haladhat, azonban meghatározott időszakban – este 8 és reggel 6 óra között – minden jármű behajtása tilos lenne, kivéve a kerékpárosokat. A tervező a korlátozást a környező gyógyszertár nyitvatartási idejéhez igazította. A szabályozás további jelzőtáblák kihelyezését igényli mind a Szent István tér - Kossuth tér felőli behajtásánál, mind a Justh Gyula utcában. A kialakítás hátránya, hogy a tilalmi időszakban a szabályok betartását kizárólag rendőri jelenléttel és tettenérés esetén lehet érvényesíteni.
Február 10-én lakossági fórum is volt a témában. A két megoldás közül a második elfogadását javasolta az előterjesztő, amelyet ha elfogadnak, akkor július 1-jétől lép életbe.
Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) felidézte: képviselői munkája kezdetén is több bejelentés érkezett ezzel kapcsolatban, örömmel fogadta, hogy eljutott idáig ez a kezdeményezés.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) leszögezte: amennyiben ez megtörténik, az ellenőrzés a rendőrség hatásköre lesz.
Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) is támogatja ezt a kezdeményezést, hiszen egy gócpont a belvárosban. Emellett arról érdeklődött a polgármesternél, hogy egy korábban felvetett, a Lencsési-Corvin utcai kereszteződésnél, a forgalmi rendet érintő változással kapcsolatban van-e előrelépés, illetve a Körte sor és a Gyulai út kereszteződésében rendszeresen kialakuló forgalmi dugó is gondot okoz, itt a Hínár utcai lezárt körforgalom esetleges megnyitása segíthetne a város ezen pontján.
Csiaki Tamás városüzemeltetési osztályvezető felidézte: tavaly foglalkoztak a javasolt forgalmirend-változással, de ebben érintett az üzletlánc üzemeltetője is, ezt a csomópontot engedélyes tervvel lehetne csak megnyitni, gondos tervezést követően. A Körte sor-Gyulai út csomóponttal kapcsolatban is készült már költségkalkuláció, ott egy soroló sáv kialakításával lehetne a kapacitást növelni, itt is tervezési és építési engedélyekre van szükség
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) polgármester szerint a Körte sor-Gyulai út csomópontnál valóban létező ez a helyzet, hasonló, mint a Kolozsvári utcánál, Jaminában. Kiemelte: lehet megoldás az is, hogy csak kis ívben, jobbra lehetne kikanyarodni és a körforgalomnál lehetne csak visszajönni a belváros felé, ez több városban is alkalmazott eljárás, forrásigényt tekintve ez lenne a legkedvezőbb megoldás.
Bacsa Vendel jegyző azzal indokolt, hogy a Gyulai úton a körforgalomra nem terveztek több kijáratot, és a Hínár utcánál a közlekedők egyszerűen használni kezdtek egy alternatív utat, a lakosok után pedig már teherautók is erre hajtottak, így a padka állapota is romlott. Hogy az elsőbbségadás kötelező táblát ki helyezte ki, azt senki sem tudja. Az út tulajdonosának a kezében van a döntés, hogy ezt a szakaszt átalakítsák, hiszen már vállalkozók is jelezték, hogy ehhez anyagilag hozzájárulnának. Az út tulajdonosa egyébként kifejezetten kérte az önkormányzatot, hogy akadályozzák a forgalmat, ezért kerültek ki a forgalomkorlátozó karók.
10:52 A tömegközlekedés is drágább lesz a megyeszékhelyen
Több, a közösségi közlekedést érintő előterjesztés is napirendre került.
Az első ezek közül, hogy ismét pályázatot kell kiírni Békéscsaba közigazgatási területén a helyi járatos buszközlekedés üzemeltetésére 2026. január 1-jétől.
A második előterjesztést már arra vonatkozott, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt. (a VOLÁNBUSZ Zrt. jogutódja) megküldte az autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti autóbusz-közlekedés 2024. évi teljesítésére vonatkozó beszámolóját, mely nyomán a társaság tavalyra vonatkozóan a már kifizetett szolgáltatási díjon felül további 511,87 millió forintot (3 százalékos nyereség igénnyel) követel az önkormányzattól.
Az nem szokatlan, hogy a szolgáltató utólag kiegészítést kér, például a benzinár- vagy bérköltség növekedésre, esetleg arra hivatkozva, hogy a vártnál kevesebb volt az utas, így a bevétel is (például a koronavírus-járvány idején), de ahogy arra az előterjesztés is rámutat, a korábbi évekhez képest a mostani igény jóval magasabb a megszokottnál.
A MÁV beszámolójában a bérköltségek, bérjárulékok és a karbantartás közvetlen személyi jellegű költségei esetén mutatkozik jelentős költségnövekedés a korábbi évekhez képest, ezért az előterjesztő az ellentételezési összeg további vizsgálatát javasolja.
Az önkormányzat és a szolgáltató által kötött megállapodás értelmében akkor is ki kell fizetni a követelés legalább 70 százalékát, ha azt az önkormányzat vitatja, vagyis nem ért vele egyet, ez jelen esetben 328,89 millió forint. Ebből tavaly a város már kifizetett 150 millió forintot, így a javaslat az, hogy ezúttal 178,89 milliót fizessenek ki a MÁV-nak.
A harmadik előterjesztés a buszjegyek és bérletek árának emelésére vonatkozik. Az előterjesztés szerint erre a költségnövekmények (például az üzemanyag ár növekedése, megnövekedett személyi költségek, valamint a magas infláció) miatt van szükség, amely augusztus 1-jétől léphet életbe.
|
Díjtétel |
Jelenlegi ár (Ft) |
Javasolt ár (Ft) |
Emelés (%) |
|
Elővételben eladott menetjegy |
380 |
410 |
7,9 |
|
Menetjegy autóbuszon megváltva |
460 |
500 |
8,7 |
|
Egyvonalas havi bérlet |
6000 |
6500 |
8,3 |
|
Egyvonalas félhavi bérlet |
4000 |
4350 |
8,8 |
|
Összvonalas havi bérlet |
8800 |
9500 |
8 |
|
Összvonalas félhavi bérlet |
5400 |
5850 |
8,3 |
|
Vonalcsoportos bérlet (7, 17, 20V-és járatok) |
7400 |
8000 |
8,1 |
|
Felmutató részére érvényes bérlet |
22000 |
23800 |
8,2 |
|
Éves bérletek |
90000 |
97650 |
8,5 |
|
Tanuló- és nyugdíjas bérlet |
2500 |
2700 |
8 |
A negyedik közlekedést érintő előterjesztés a következő: Békéscsaba belterületén már több éve lehetőség van helyi járatra érvényes menetjeggyel vagy bérlettel helyközi autóbuszjáraton közlekedni. A helyi személyszállítási közszolgáltatások regionális személyszállítási szolgáltatásokkal történő ellátására az önkormányzat külön megállapodást köt.
Az elmúlt években a megállapodás egy évre szólt, de az Építési és Közlekedési Minisztérium idén január 1-jétől határozatlan idejű szerződéssel kívánja a szolgáltatást biztosítani. Hogy ez mennyibe kerül majd 2025. évre vonatkozóan, az még nem világos, de nagyjából 23,5 millió forintról lehet szó.
Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) szerint most lehetőség nyílik arra, hogy a menetrendet vizsgálják meg annak mentén, hogy a Lencsésiről a kórházba való közvetlen eljutás megoldott legyen a jövőben.
Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) hozzátette, hogy a kórházba való közvetlen eljutás a Jaminában élőkre is vonatkozik, így ezt is érdemes megvizsgálni.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) arra hívta fel a figyelmet, hogy a közösségi közlekedés biztosítása nagy kiadást igényel az önkormányzat részéről, éppen ezért menetrend módosításakor érdemes megnézni, hogy egy ilyen változást meg lehet-e tenni a futásteljesítmény kompenzálásával más útvonalak módosításával.
Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) korábbi javaslatát idézte fel, hogy milyen lehetőségek vannak arra, hogy a Körte soron egy buszmegállót alakítsanak ki. Elmondta, hogy a buszsofőrök felvetése , hogy a Lencsési buszfordulónál fontos lenne egy illemhelyiség kialakítása, ha lehet előrelépés.. Emellett felmerült egy olyan felvetés más város példáját követve, hogy a buszmegállókat akadálymentesítsék és nem feltétlenül drága akadálymentesített buszokat szerezzenek be.
Szarvas Péter a Lencsési buszfordulót érintő felvetés kapcsán úgy válaszolt, hogy nyitott volt az önkormányzat, és volt is tárgyalás arról, hogy kialakítanának pihenőhelyet a sofőröknek, de a kialakítás kapcsán a cég elzárkózott. A polgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a városi buszmegállókban kiemelt szegélyek vannak, hogy egyszerű legyen a felszállás, és egy szintbe kerüljön a buszpadló a szegéllyel. Hozzátette: az alacsonypadlós buszok ma már nem kerülnek sokkal többe, mint a nem alacsonypadlós verziók, tavaly is érkeztek újabb járművek Békéscsabára, idénre is van ígéret rá, hogy 2-3 busszal frissítik az állományt. De nem tudni, hogy jövő év januártól ki lesz a szolgáltató, az elmúlt években volt is, meg nem is pályázó, és ha volt, olyan drága ajánlatot adott, hogy azt a közgyűlés nem fogadta el.
Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) azt javasolta: a tárgyalásokon a Békéscsabát képviselők kérjék, hogy a menetrendekben, a buszmegállókban legyen feltüntetve, mikor érkezik alacsonypadlós busz, hogy a mozgásukban akadályozott utasok erre fel tudjanak készülni. Szarvas Péter úgy válaszolt, hogy ezt jelenleg nehéz kivitelezni, az lenne az igazi, ha minden Csabán közlekedő busz alacsonypadlós lenne (most az állomány kb. 70 százaléka ilyen).
A grémium elfogadta a pályáztatásra vonatkozó előterjesztést.
A második, tömegközlekedéssel foglalkozó napirend kapcsán a városvezető ismertette a beszámolóval kapcsolatos tudnivalókat, azt javasolta, hogy azt csak részlegesen fogadják el, és további egyeztetéseket kezdeményezett, hogy minden részletet tisztázzanak a szolgáltatóval. Hozzátette: más városokhoz képest mértéktartó, takarékos a menetrend. A testület egyhangúlag elfogadta az előterjesztést.
A menetdíjakkal kapcsolatos napirendi pontnál Kiszely András (Hajrá Békéscsaba) felvetette, hogy jelentős összeget fizet az önkormányzat a buszközlekedésért, de azt nem csak csabaiak használják. Azt javasolta, hogy a környező települések is arányos módon szálljanak bele a költségek viselésébe, illetve a csabaiak számára legyen valamilyen kedvezmény, akár Csaba kártyához csatolva, ha már a cechet a helyi önkormányzat állja. Az előterjesztést 11 igen, 4 tartózkodás mellett fogadta el a testület.
A negyedik vonatkozó napirendi pont esetében Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) egy módosító indítványra hívta fel a figyelmet: a helyközi buszokat nem csak csabaik veszik igénybe, ezért korábban a város úgy döntött, hogy a Versenyképes Járások Programban ennek a finanszírozására pályáznak majd.
Dinya Gábor (Pátria Békéscsaba) úgy látja, hogy a Csaba kártyás kedvezmény igénybevétele a buszos utazás esetén nem lenne életszerű.
Ezt a napirendi pontot is elfogadta a grémium.
10:12 – Kevesebbszer riasztották tavaly a tűzoltókat
Szintén évente számol be tevékenységéről a Békéscsabai Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság, melynek elsődleges működési területéhez 15 település tartozik. Innen 2023-ban 988 bejelentés érkezett, míg 2024-ben csökkent az esetszám, 936 jelzést kaptak a tűzoltók. A működési területen kívülre, segítségnyújtásra 128 alkalommal rendeltek el riasztást. A tűzesetek száma 44-gyel emelkedett az előző évhez képest, (334 bejelentés), a műszaki mentéseké viszont jelentősen, 96-tal csökkent (602 káresemény).
A beavatkozások jelentős része többnyire egy vagy két gépjármű riasztását és bevetését jelentette, de 29 alkalommal magasabb riasztási fokot rendeltek el, ebből ténylegesen 9 helyszínen kellett beavatkoznia a tűzoltóknak.
Tűzesettel összefüggésben 2-en hunytak el (egy fő a kórházban) és 24 személy sérült meg. Tűzvizsgálati hatósági eljárás 13 esetben indult el.
Az elmúlt évben is a megyeszékhely közigazgatási területéről érkezett a legtöbb káreset bejelentés, összesen 565. Lényegesen kevesebb esemény volt a működési terület nagyobb városaiban, Békésen 170, Mezőberényben 70. A legkevesebb bejelentés Csabaszabadiból érkezett, ahová mindössze 3 alkalommal kellett kivonulni.
A tűzesetek éves száma viszonylag egyenletesen oszlik meg a hónapok között, augusztusban volt a legtöbb kivonulás. Tavasszal és a nyári hónapokban több a szabadtéri tűz, a téli hónapokban pedig az ingatlan tüzek aránya magasabb. A műszaki mentések száma nyáron ugrott meg. Ebben az időszakban elsősorban az erős szél, a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű csapadék által előidézett káresemények száma emelkedett.
Kis mértékben ugyan, de csökkent a téves jelzések száma, 150 olyan bejelentés volt ahol a helyszínen derült ki, hogy tűzoltói beavatkozásra nincs szükség. A legtöbb ilyen jelzést továbbra is a létesítményekbe telepített beépített tűzjelző berendezések indították. Szándékosan megtévesztő jelzés, azaz vaklárma 1 esetben volt.
A tűzesetek száma 161-ről 189-re emelkedett. Az előző évhez képest kis mértékben emelkedett a lakóingatlanokban és a szabad területen keletkezett tűzesetek száma. Magasabb volt a téves tűzjelzések száma is. Tűz következtében egy fő vesztette életét és 8 személy sérült meg, 2-vel kevesebb, mint az előző évben. Tűzvizsgálati hatósági eljárás 6 indult.
Műszaki mentés miatt 376 riasztás volt, 2023-ban 446. Legtöbbször egyéb műszaki mentés kategóriába sorolt eseményt jeleztek (134). Ide tartoznak a gondos órák jelzései, ajtónyitások, műszaki segítségnyújtások társszervek kérésére. Fakidőlés, viharos szél által előidézett veszélyhelyzet vagy a hirtelen lehulló nagy mennyiségű csapadék miatt 107 jelzés érkezett. Közlekedési balesethez 64, szén-monoxid szivárgás miatt 36 kivonulás történt.
Viczián György békéscsabai tűzoltóparancsnok szóbeli kiegészítésében hangsúlyozta: nem volt lényeges változás a számok tekintetében, naponta átlagosan három riasztás történik. Az esetek kétharmadát tekintve műszaki mentésekhez vonulnak, egyharmadában pedig tűzesetekhez. Ezúttal is kiemelte a szén-monoxidos eseteket, ezeket a jelzők elterjedésére vezette vissza, ugyanakkor a fűtőberendezések biztonságos üzemeltetésre is felhívta a figyelmet. Békéscsabán volt a feladataik többsége, a lakástüzek és szabadtéri tüzek száma minimálisan emelkedett, egy fő hunyt el, nyolcan sérültek meg.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) szerint nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy fontos a csabaiak biztonsága, ezért a tűzoltók is mindent megtesznek. Elsőként kiemelte: Süli Zsolt, a békéscsabai katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője ugyan megerősítette, hogy a tízemeletes társasházaknál az esetleges tűzeseteknél a hatékony feladatellátás megoldható, de megerősítő tájékoztatást kért. Másodszor abban kért információt, hogy a veszélyes hulladékok nyári égetésnél milyen teendője van annak, aki ezt észleli és bejelentést tenne. Harmadikként pedig felhívta a figyelmet, hogy a szén-monoxid érzékelőkkel kapcsolatban kiemelte, hogy a 70 év felettieket segítve az önkormányzat ingyenesen biztosít eszközöket.
Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) kiemelte: akkor vagyunk nyugodtan, ha ritkán látjuk a tűzoltókat. Véleménye szerint megnyugtató a statisztika, visszaköszön a mindennapokban, ami a számokból is tükröződik, ezért is köszönetet mondott a tűzoltók munkájukért.
Juhász István (Hajrá Békéscsaba) ismét felhívta a figyelmet arra, hogy a tűzoltók 36-szor vonultak szén-monoxid mérgezés vagy annak gyanúja miatt, éppen ezért a szociálpolitikai osztály segítségével továbbra is segítjik azokat az időseket, akik igénylik azt.
Fülöp Csaba (független) is megköszönte a tűzoltóság munkáját, egyúttal arra hívta fel a figyelmet, hogy a leeső faágak sok esetben akadályozzák a forgalmat, és amikor hívta a tűzoltókat, akkor gyors és szakszerű segítségnyújtást tapasztalt.
Hricsovinyi Tamás (Pátria Békéscsaba) úgy fogalmazott, hogy a tűzoltóság munkatársai nemcsak szakmai, hanem emberileg is kiváló munkát végeznek, ezért köszönetet mondott munkájukért.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) személyes történetet osztott meg: a szomszédságban garázstűz ütött ki, amelyet “hihetetlen gyorsasággal és szakszerűséggel” oltottak el.
Viczián György a tízemeletes társasházak kapcsán felvetett kérdésre úgy válaszolt: nagyon fontos a tűzvédelmi eszközök rendszeres karbantartása, különösen a menekülési útvonalak szabadon hagyása, a megfelelő füstelvezetés, az oltáshoz rendszeresített eszközök karbantartása, illetve a megközelítéshez szükséges hely szabadon hagyása, hiszen a teherautókkal nem könnyű parkolni, mozogni. A kerti égetésekkel kapcsolatban arról beszélt, hogy akkor tudnak fellépni, ha arról bejelentést kapnak. A szén-monoxid érzékelőkkel kapcsolatban pedig köszönetét fejezte ki az önkormányzatnak.
9:09 – Nőtt a netes bűncselekmények száma Békéscsabán
Minden évben beszámol tevékenységéről a Békéscsabai Rendőrkapitányság.
Összefoglalójukból kiderül, hogy tavaly az összes rendőri eljárásban 1037 bűncselekményt regisztráltak ( ez a szám 2023-ban 767 volt). A növekedés fő okaként az internetes csalásokkal (25-ről 108-ra), a hamis magánokirat felhasználásával (8-ról 82-re), a személyes adattal visszaéléssel (5-ről 43-ra), valamint a közokirat hamisítással (9-ről 55-re) összefüggő eseteket jelölték meg.
2024-ben eredményesen fejeztek be egy 139 rendben elkövetett büntetőeljárást, ahol különböző valótlan tartalmú okiratok felhasználásával kötöttek életbiztosításokat, valamint a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság eredményesen fejezett be egy 66 rendben elkövetett büntetőeljárást, ahol a gépjárművek tulajdonjogának bejegyzéséhez valótlan adatokat szolgáltatott az elkövető.
A 14 kiemelten kezelt bűncselekmény száma 2024-ben 467, az előző évben 468 volt.
Csökkenő tendencia figyelhető meg a testi sértés, a garázdaság, a zárt gépjármű feltörés és a csalás bűncselekmények vonatkozásában.
Nőtt a súlyos testi sértés, a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények, a lopás, a lakásbetörés, a rablás, a rongálás, a jármű önkényes elvétele és az online elkövetett csalás bűncselekmények száma. Nincs változás az emberölés és a szándékosan befejezett emberölés bűncselekmények tekintetében.
Az elmúlt évben az összes bűncselekmény nyomozáseredményessége 86,1 százalékról 81,9-re, a felderítési eredményesség 82,5 százalékról 79,4-re csökkent.
A közterületre vezényelt állomány létszáma 11,4%-kal, a közterületi óraszám 2,65%-kal csökkent.
A rendőrkapitányság illetékességi területén a személyi sérüléssel járó balesetek száma 139-ről 174-re emelkedett 2023-ról 2024-re, míg a város közigazgatási területén tavaly 143 (2023-ban 113) személyi sérüléses baleset történt. Halálos kimenetelű közlekedési baleset 2 történt. A súlyos sérüléses balesetek száma 38-ról 46-ra, a könnyű sérülést eredményező balesetek száma 99-ről 126-ra emelkedett. Ittas személy 8 (2023-ban 6) esetben okozott személyi sérüléssel járó balesetet.
A legfőbb baleseti ok az elsőbbségi jog meg nem adása (79 eset, mely az összes baleset 45,4 százaléka) a gyorshajtás (36 eset, 20,1 százalék), a kanyarodási szabályok megszegése és a követési távolság meg nem tartása (19-19 esettel), egyéb ok (12 esettel). Gyalogos hiba miatt 7 esetben (4 százalék), előzési szabályok megszegése miatt 2 esetben (1,2 százalék), műszaki hiba és figyelmetlenség miatt nem történt személyi sérüléses közlekedési baleset.
Továbbra is prioritás a prevenciós feladatok, így a bűn- és baleset-megelőzési tevékenység, az iskolai bűnmegelőzési feladatok, az áldozatvédelmi tevékenység, a családon belüli és a hozzátartozók közötti erőszak vonatkozásában felmerülő feladatok végrehajtása.

Jánosi Péter, a Békéscsabai Rendőrkapitányság vezetője szóbeli kiegészítést is tett a leírtak mellé.
Szarvas Péter polgármester (Hajrá Békéscsaba) szerint a köz- és a közlekedésbiztonság nagyon fontos a városban élőknek, az megállapítható, hogy Békéscsaba élmezőnyben van hazánkban a közbiztonságot tekintve, ezért köszönet jár a rendőrségnek. Kiemelte: jó a presztízse a rendőröknek, kevés alkalommal keresik ilyen ügyekben a hivatalt, közvetlen a kapcsolatuk a rendőrséggel, hozzátette azt is, hogy széles körű a kapitányság munkája, sok területen kell prevenciós munkát végezni.
Bodóczi István (Pátria Békéscsaba) a frakció nevében mondott köszönetet a rendőrségnek a közbiztonságért végzett munkáért. Az a céljuk, hogy egy olyan városban élhessünk, ahol nyugodtan kiengedhetjük gyermekeinket az utcára, nyugodtan élhetnek közösségi életet, ennek megfelel Békéscsaba, ezért is köszönet jár a rendőrségnek. Felvetett egy közlekedésbiztonsági kérdést, mely szerint a Kazinczy, a Belvárosi, a Petőfi és a Lencsési iskolánál az iskolakezdés előtt és délután is torlódás alakul ki, ennek kapcsán a rendőrség az elmúlt időszakban milyen intézkedéseket tett, illetve milyen intézkedések vannak tervben.
Juhász István (Hajrá Békéscsaba) egy mondatot idézett a kapitány szóbeli kiegészítéséből, mely szerint előrelépésre is szükség van. Kiemelte: a nyomozási sikerességi mutató ugyan 4 %-ot visszaesett 2023-hoz képest, ennek ellenére a Békéscsabai Rendőrkapitányságnak nincs oka szégyenkezésre, hiszen mindez úgy alakulhatott ki, hogy a regisztrált bűncselekmények száma 2023-hoz képest 35 %-kal nőtt. Felhívta figyelmet a prevenciós, bűnmegelőzési munkájára, 2024-ben több drogprevenciós előadást tartott a rendőrség, mint az előző évben. Kiemelte: az online csalások miatt több bűncselekményt regisztrálhattak, ez is csökkenthette a felderítések számát.
Ádám Pál (Hajrá Békéscsaba) egy friss élményt idézett fel: a jaminai virágosztáson többen is megjegyezték, hogy fokozottabb a rendőri jelenlét, a lakosok észrevették és örömmel fogadták ezt.
Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) is csatlakozott az előtte szólókhoz, mint mondta: Békéscsaba egy nyugodt, békés város. A tanácsnok szerint a statisztika ugyan becsapós lehet éppen az online csalások miatt, a statisztikákon túl a lakosok szubjektív biztonságérzete talán még fontosabb. Megjegyezte: kedvező az elmozdulás a közterületen elkövetett és a kiemelt bűncselekmények számában, a személyes jelenlét visszatartó erővel bír. Zárásként a frakció nevében köszönetet mondott a rendőrség munkájáért.
Fülöp Csaba (független) is megköszönte a rendőrség munkáját, a folyamatos rendőri jelenlétet, és azt a rugalmasságot, amellyel a bejelentéseket kezelik. Több, a körzetét érintő problémát vetett fel, az első, hogy a vasútállomás környékén ismét megemelkedett a motorosok száma, esténként, és jellemzően hétvégén hangosan és gyorsan közlekednek. Emellett a játszóterek elemeinek nem rendeltetésszerű használatára hívta fel a figyelmet, ami a Pátkay és Szigligeti utcai játszótereket érinti, sok plusz munkát adva a karbantartó cégnek, kérte, hogy ezeken a helyszíneken legyen fokozott a közterületi jelenlétet. Megemlítette a parkolást a Petőfi utca elején is, ide is gyakori ellenőrzést kért.
Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) is gratulált a beszámolóhoz, amelyet korrektnek, tényszerűnek tart. Mint mondta, több választókerületben helyeztettek ki közúti jelzőtáblát, ennek véleménye szerint akkor van ereje, ha a megfelelő ellenőrzés is mellette van.
Kiszely András (Hajrá Békéscsaba) is köszönetet mondott, az 1. sz. választókerületben az illegális szemétlerakás ellen léptek fel közösen a rendőrséggel. Azt kérdezte ugyanakkor, hogy az illegális prostitúció felszámolására mi a terv, ugyanis a Veszét Gerlával összekötő út mentén, a környéken élőket zavarja ez a tevékenység.
Gyebnár Dávid (Mi Hazánk) szintén köszönetét fejezte ki a rendőrség munkáját illetően, de mint mondta, a közbiztonság romlik, ma már fegyveres iskolaőrök vigyáznak a gyerekekre, ami 10 éve még elképzelhetetlen volt, a belvárosi kéregetők is sokakat zavarnak. Emelkedett a fiatal bűnelkövetők száma a lopás, garázdaság, közfeladatot ellátó személy elleni erőszak, a gyermekotthonokban élők bűnelkövetése tekintetében, a regisztrált bűncselekmények száma 35 százalékkal nőtt, a súlyos testi sértések száma is emelkedett. A képviselő szerint jól láthatóak a tendenciák, szerinte időben meg kell kongatni a vészharangot, ezért azt kérte, hogy ne fogadják el a beszámolót, hogy az ORFK-nak ezzel egy erős üzenetet küldjenek.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) arról beszélt, hogy kiemelt üggyé vált a drogfogyasztók és kereskedőkkel szembeni fellépés, ezt továbbra is szorgalmazta. Felvetette, hogy szombaton, a piac környékén a közlekedés kaotikus, kérte a fokozott rendőri jelenlétet, valamint a Kazinczy utcai üzletsor és a Munkácsy téren is az éjszaka hangoskodók miatt.
Jánosi Péter megjegyezte, ha valaki bejelentést tesz, ne csokorba szedve tegye meg, hanem azonnal jelezze a problémát, akár a 112 ingyenesen hívható segélyhívón keresztül, mert akkor tudnak gyorsan és hatékonyan regálni. Mint mondta, a képviselők által sorolt problémákról tudnak, igyekeznek mindenhol ellenőrzést tartani, de például reggelenként nem tudnak minden iskolánál jelen lenni, amikor kialakul a parkolási káosz, ahogy a belvárosban sem tudnak minden hajléktalannal szemben fellépni, aki zavarja a lakosokat, ha nem követnek el szabálysértést vagy bűncselekményt, ellenkező esetben ugyanakkor azonnal intézkednek. Hozzátette azt is, hogy nemcsak az a cél, hogy utólag fellépjenek egy-egy szabálysértés esetén, hanem az is, hogy elérjék az állampolgárok jogkövető magatartását.
A beszámolót a testület 14 igen és 1 nem szavazat mellett fogadta el.
A tudósítást készítette: Kovács Dávid, Varga Diána