– A karácsony közeledtével egyre inkább elterjed a gyakorlat, hogy a kereskedők nemcsak november végén, de az egész hónapban black friday-akciókkal csábítják a vásárlókat. Azonban az akciók csak akkor hoznak könnyebbséget a fogyasztóknak, ha tisztességes keretek között zajlanak, és a vásárlók megfontoltan választanak a kínálatból – olvasható a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) keddi közleményében, amely bejelenti a versenyhivatal vásárlási tudatosságot erősítő kampányát.
Azt a GVH is elismeri, hogy a black friday-akciók sokaknak jelentenek megtakarítást, ám arra is felhívja a figyelmet, hogy érdemes résen lenni, mielőtt valaki élne a kedvezményes lehetőségekkel. A hatóság ezért tájékoztató kampánnyal, a közösségi oldalain elérhető minivideókkal segíti a fogyasztókat.
A GVH négy jó tanácsot fogalmazott meg a vásárlók felé:
- vegyék figyelembe, mekkora a megtakarítás mértéke az eredeti árhoz képest;
- ellenőrizzék a kívánt termék, szolgáltatás árát más áruházakban, weboldalokon is;
- ismerjék meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, tanulmányozzák a kereskedők általános szerződési feltételeit is;
- ellenőrizzék, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges járulékos költségeket is, mint például a szállítási, csomagolási vagy adminisztrációs díj.
A versenyhivatal a karácsony előtti időszakban azonban nemcsak a vásárlóknak, de a kereskedőknek is segít a szabályok betartásában, többek között oktatóvideóval a Black Friday-akciókkal kapcsolatos jogszabályi előírások megértéséhez és pontos betartásához.
A GVH mindemellett idén is folyamatosan figyeli a piaci jelzéseket, hogy közbeavatkozhasson a versenyt torzító jogsértések esetén.
A korábbi években a hatóság több népszerű webáruház akciója miatt is szabott ki bírságokat, összességében milliárdos nagyságrendben.
A versenyhivatal tájékoztatása arra is emlékeztet, hogy a kereskedői gyakorlatok kapcsán bárki tájékoztathatja a hatóságot, ha a piaci versenyt érdemben érintő jogsértéseket tapasztal. A fogyasztók a GVH honlapján találhatnak részletes információt arról, hogy mikor és milyen esetekben érdemes a versenyhatósághoz fordulniuk, és milyen típusú vásárlói panaszokban tud más szerv a segítségükre lenni.
Forrás: VG