Kötelező lesz életmentő technikákkal felszerelni az új autókat 2022-től

2019. április 16. 18:09 | behir.hu

Az új autókat 2022 májusától kötelező felszerelni bizonyos életmentő technológiákkal, például intelligens sebességszabályzóval és fejlett vészfékező rendszerrel – erről az Európai Parlament döntött kedden. 

A határozat értelmében az autókat, furgonokat, teherautókat és buszokat fejlett biztonsági berendezésekkel kell felszerelni a biciklisek és gyalogosok is védettebbek lesznek. A statisztikák szerint 2018-ban 25 100-an haltak meg balesetben az unió útjain. Az összes új járműbe kötelezően beszerelendő az indításgátló alkoholszonda (alcolock) előkészítése, a sofőr fáradékonyságát és figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszerek, a vészfékjelzés, a tolatóradar, az esemény-adatrögzítő (azaz fekete doboz).

Az EP magyarországi sajtóirodájának játékoztatása szerint az intelligens sebességszabályzó becslések szerint 20 százalékkal csökkenti a közúti balesetből származó halálesetek számát. A rendszer térkép és közlekedési táblák alapján figyelmezteti a sofőrt, ha túllépi a sebességkorlátot, de nem korlátozza a sebességet, és a sofőr bármikor kikapcsolhatja.

Az új személyautókba és könnyű haszongépjárművekbe ezen kívül fejlett vészfékezési rendszert (ez a teherautók és a buszok esetében már most is kötelező) és vészhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszert is be kell majd szerelni.

A legtöbb fenti technológia bevezetése az új modellekben már 2022 májusától, 2024-től pedig az összes létező modellben kötelező.

 

 

Kisebb veszélyt jelentenek majd a teherautók és a buszok a gyalogosokra és a biciklisekre

A teherautókat és buszokat úgy kell megtervezni, hogy azokból a sofőr számára jobban láthatók legyenek a veszélyeztetett úthasználók, többek között a kerékpárosok és a gyalogosok. Olyan járműveket kell építeni, amelyekben a lehető legkisebb a holttér a sofőr számára a jármű előtt és oldalán, fogalmaz a szöveg.

A közvetlen rálátást biztosító technológiát 2025 novemberétől kell alkalmazni az új modellekben, és 2028 novemberétől a már meglévő modellekben.

 

Az új szabályok a passzív biztonsági követelményeket, többek között a törésteszteket és a szélvédők minőségi előírásait is szigorítják annak érdekében, hogy a gyalogosok és biciklisek baleset esetén kevésbé súlyos sérüléseket szenvedjenek. A gumiabroncsok típusjóváhagyásához a használt abroncsok tesztjére is szükség lesz.

Az Európai Parlamentben 578 szavazattal, 30 ellenszavazat és 25 tartózkodás mellett jóváhagyott rendelet most a tagállami szakminiszterek elé kerül.

További programok »

FEL