A közlekedésbiztonságról és a magyarok járműgyártásban vállalt szerepéről beszélgetett a 7. Tv Aktuális című műsorában Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció elnökével Szabó Rita műsorvezető.
– Milyen szerepet tölt be az Autós Nagykoalíció a közlekedésbiztonság fejlesztésében?
– Tíz évvel ezelőtt az Autós Nagykoalíció azzal a céllal jött létre, hogy aki reggel elindul, az este egészségben hazaérjen. Annak érdekében szeretnénk összefogni ma is mindenkivel, hogy egyetlen súlyos vagy halálos baleset se történjen Magyarország közútjain. Egyelőre úgy tűnik, hogy ez nem sikerül. Nap mint nap vannak közlekedési vészhelyzetek. A mobilitás nagyon nehéz dolog, valamilyen úton-módon úgy történt, hogy az utazásunk már nem élmény, hanem stressz. Mindenki az utazásban, a mindennapi közlekedésben szeretné behozni az elvesztegetett időt. Ez nagyon nehéz, bonyolult kérdéskör, hogy miért sietünk, kapkodunk, rohanunk mindig. Általában ebből van a baj. Mindig mástól várjuk a csodát, pedig a csoda bennünk van. Nekünk kéne sok mindent megtennünk annak érdekében, hogy ne legyen baleset. Fontos lenne például tudnunk a KRESZ-t, mint szabályrendszert. Hisz ennek is van egy nyelve, és ha tudjuk ezt a nyelvet, akkor van köztünk kommunikáció, hogyha nem tudjuk, akkor olyan, mint amikor kézzel-lábbal magyarázkodunk a világban. Fontosak az alapszabályokra, kanyarodásra vonatkozó szabályok, az elsőbbségadásra vonatkozó szabályok, a stop tábla, zebra, a zebra fokozott biztonsággal történő megközelítése. Minden közlekedési ágnak, a gyalogosnak, a kerékpárosnak, a robogósnak, motorosnak, személyautósnak, buszosnak, teherautósnak megvan a maga felelőssége, hogy szeressük és tiszteljük egymást az úton.
– Új közlekedésbiztonsági kampányuk is van. Mit lehet erről tudni, és mitől újszerű ez?
– Mindenki másképp gondolja, hogyan lehet összefogni egy jobb, élhetőbb közlekedés érdekében. Én azt mondtam, felejtsük el, amit eddig tettünk, mert úgy tűnik, hogy az nem hatékony. Próbáljunk az érzelmekre hatni. Az utazás legyen élmény. Mindig meg szoktam kérdezni azokat, akik egy fokozottan védett lakótelepi részen száguldoznak, hogy akkor is száguldoznak, ha a saját gyereke játszana az út szélén. Közlekedj úgy – tartja a mottó –, mint hogyha a számodra legfontosabbak lennének körülötted az úton. Akkor nyilván egy kicsit máshogy gondolnánk át a közlekedést. Lehet, hogy sokkal óvatosabban próbálnánk menni. A sebesség szintén fontos kérdés, vagy kerékpáros esetén az elkerülésre vonatkozó szabály, amit nem biztos, hogy törvényileg kell szabályozni, hanem az életszerűségét kellene a közlekedésbe belevinni. Ne a szabályoknak éljünk, hanem az életnek!
– Kinek a feladata ez a szemléletformálás?
– Azt gondolom, hogy mindnyájunknak. Ma már „Az iskola rendőre” programban az általános iskolákban kapnak egyfajta oktatást a gyerekek arra vonatkozóan, hogyan kell szabályosan közlekedni. De az Autós Nagykoalíciónak az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottságának és a ŠKODA-nak évek óta van egy versenye is: a „Közlekedik a család”. Ezt azért találtuk ki, hogy rávilágítsunk: a gyerek úgy fog közlekedni, mint ahogy felnövése közben mi tettük. Amilyen példát mi mutatunk a gyereknek a mindennapokban, aszerint fog ő is viselkedni. Ha rohanunk az iskolába vele, és szabályt szegünk, hogy odaérjünk, akkor ezt látja. Amikor a gyerek felnő, és minket fog szállítani, ne csodálkozzunk, ha nem lesz szabálykövető, hisz tőlünk tanulta.
– Mi a tapasztalatuk? Mi hatékonyabb, a büntetés vagy a szemléletformálás?
– Jó lenne, ha nem kéne büntetni. Vita tárgyát képezi a közlekedésben, hogy a rendőrök büntetnek, és mi történik – hol mérnek és hasonlók. Védelembe kell, hogy vegyem a rendőröket, hisz van Magyarországon 300 ezer kilométernyi közút, és 3000 közlekedésbiztonsági járőr. A kettő szám eléggé távol áll egymástól! Azt gondolom, hogy ott mérjen a rendőr, ahol akar, hiszen neki ez a dolga. El is bújhat felőlem, hisz hogyha én betartom a szabályokat, akkor nem fognak megbüntetni. Ha elhagyjuk az országot, elindulunk mondjuk Ausztria, Olaszország felé, ott ma mindig tud mérni egy osztrák rendőr a lézerpisztolyos méréssel, és ha a rendőr azt mondja, hogy én gyorshajtottam, semmilyen fajta bizonyítási kényszer nincs rajta, fizetnem kell.
– Melyek azok a legfontosabb kezdeményezések, amelyekben szerepet vállal a koalíció, és miért fontosak ezek?
– Gyakorlatilag az Autós Nagykoalíció tagságához tartozók a magyar nemzeti jövedelem közel 40 százalékát adják. Fontos az, hogy egy élhető közlekedést álmodjunk együtt, és hogy egyetlen súlyos vagy halálos baleset se legyen. Nagyon fontos a járműiparban az utánpótlás-nevelés. Ennek egy kezdeményezése a „Magyarok a világ járműgyártásában” tematika is. Ez 6 éve zajlik a Hungexpo területén Automobil és Tuning Show keretein belül. 1300 négyzetmétert építünk be minden évben, és olyan dolgokat hozunk el, amit kevesen tudnak. Kevesen tudják például azt, hogy valamikor egyszer régen, Mátyás király idejében, egy kicsi Komárom-Esztergom megyei faluban indult a sztori: Kocson az ott élő mesterek az addigi szekeret modernizálták. Megoldották, hogy jobban forduljon az első tengely, és hogy a kocsiszekrény elváljon az alváztól bőrökkel, szíjakkal, láncokkal. Valójában innentől származtatom én a modern közlekedést. Ez egy nagyon érdekes hely, legyünk büszkék arra, hogy ezt mi, magyarok adtuk. 2019. március 22-e és 24-e között pedig újra a teljes vásárváros beépül a benzingőz szerelmeseinek. Újabb csodákat fogunk hozni annak érdekében, hogy megmutassuk, mi történik. Egyelőre úgy tervezzük, hogy 200 általános és középiskolás fiatalt pályázat meghívunk arra, hogy jöjjenek el, és nézzék meg az élő showt. Mindig pénteken, a hivatalos megnyitó után másfél-két órában a színpadon olyan emberek állnak, akik példaképek, akik valamit tettek a világnak.
– Miért tartják fontosnak a hazai autóipari szereplők népszerűsítését?
– Amikor még gyerek voltam, voltak olyan mesteremberek, akiktől „megfertőződhettünk” jó értelemben, és a járműipar szeretetét megtanulhattuk. Ebben a mai, felgyorsult, interaktív világban még mindig fontosnak tartom a kézművességet, hisz a járműveket valakinek elő kell állítaniuk, valakiknek meg kell javítaniuk. Kellenek fiatalok és ma rossz az arány. Azt tapasztalom, hogy 25 diákból, aki autószerelőként vagy a járműipari oktatásokban végez, úgy 3 akar középiskola után a szakmában maradni. Ez azt jelenti, hogy a kiválasztási rendszerünkben nem elég korán kaptak olyan ihletést, amivel ők a jövőt a mobilitásban tudják elképzelni.
– Most egy kicsit vonatkoztassunk Békéscsabára. A járműgyártás világtérképén milyen békéscsabai szereplők vannak?
– Ez egy érdekes kérdéskör. Békéscsabát nagyon szeretem, a csabaiaknak lelkük és szívük van. Egy picit mindig hazajövök ebbe a városba. Biztosan sokan tudják, hogy van itt egy olyan vállalkozás, a Csaba Metál, amely az egyik legnagyobb beszállítója a BMW-nek. 2015-ben, amikor BMW „láthatatlan gyár” kommunikációja elindult, akkor ott a legnagyobb beszállítóként a Csaba Metál szerepelt. Nagyon büszke vagyok a hazámra, nagyon büszke vagyok azokra a befektetésekre, amelyek Magyarországra jöttek. Gondolom, kevesen tudják, de mindenkinek meg kell dobbanjon a szíve, mert olyan ország Németországon kívül nincs még egy a világon, ahol a három prémium autógyártó, a BMW, a Mercedes, és az Audi egy országon belül járműgyártást tenne.
– Látványos autóipari befektetések vannak hazánkban. Milyen lehetőségeket rejtenek ezek magukban az ország és a mi régiónk szempontjából?
– Az országnak azért fontos, mert Kocs óta mi álmodjuk a jövőt. Kevesen tudják, hogy milyen fejlesztések voltak és zajlanak a világban például a Bosch vagy a Continental-csoportnál a magyarországi fejlesztő központokban, hogy milyen újdonságok születnek, amelyek mentén biztonságosabbá válhat a közlekedés, jobbá válhat az utazás. Ez egy nagyon fontos része a dolognak, a „Magyarok a világ járműgyártásában” tematikán szoktam mindig elmondani, hogy Isaac Asimov, aki egy nagy sci-fi író volt a múlt században mondta, hogy vannak a Földön az emberek, és vannak a magyarok. Olyan csodákat tettünk-teszünk a világ mobilitásában, hogy a következő hetekben, ha minden nap itt ülnék, akkor is tudnék olyan sztorikat mesélni, amire szerintem mindenki kíváncsi lenne.
– Hogyan keltené fel a fiatalok érdeklődését a járműipar iránt, és mit javasol azoknak, akiket már ez érdekli?
– Hogyan kelteném fel az érdeklődésüket? Az IPhone X nagyon trendi a fiatalok körében. Énszerintem egy autó sokkal trendibb. Mert egy mai modern autó 350 és 550 asztali számítógépnyi kapacitással fut. Ma már olyan multiplexelt rendszereken keresztül zajlik a járművezérlés, hogy nagyon-nagyon komoly szakember kell hozzá. Trendivé kell tenni az autót, a mai modern autókat. Egy csomó vezetéstámogató rendszert építenek bele. Olyanokat, amelyeket Magyarországon fejlesztettek és fejlesztenek ki többek között. A mobilitással kapcsolatos világot teljesen újra kéne gondolnunk, együtt. Békéscsabán létezik a Tudatos Közlekedők Egyesülete. Elkezdték a Tóbiás és Balambér sorozatot (két kiskutya), közlekedésbiztonsági parkkal járják az országot, és segítik abban a közlekedőket, hogy egyetlenegy gyereknek se legyen baja. Ők is tagjai a koalíciónak. Nagyon fontos, hogy a helyieket is meg kell mutatni, büszkének kell lenni mindenkire, aki bármit is tud tenni annak érdekében, hogy előrébb jussunk. Az Autós Nagykoalíciónak sok olyan támogatott rendezvénye van, amit annak érdekében hoz létre, hogy a jövőt a fiatalok a mobilitásban képzeljék el, és a mindennapi közlekedő megkaphassa azt a biztonságot, ami mentén hazaérhet.
– Végezetül mit tanácsolna azoknak, akik a mindennapokban közlekednek? Mire figyeljenek oda?
– Arra kérek mindenkit, hogy helyesen válasszák meg a sebességet. Nem annyival kell menni, amennyivel szabad, hanem annyival, amennyivel a fizikai törvényei szerint lehet. A közlekedésben a fizika törvényeit vegyük elő, mert a fizika törvényei alól senkinek nem lesz felmentése.