Hogyan állapítsuk meg, hogy a szomszéd lopja-e az internetünket?

2018. augusztus 12. 10:46 | behir.hu

Váratlanul lelassul az internet, a Netflix, a Youtube akadozni kezd és megáll. Az internetszolgáltatóban van a hiba? Talán.

Ha azonban a következő napokban is rendszeresen azt tapasztaljuk otthon, hogy az internet lassú, akadozik a streaming videó, vagy a szörfözés, s a szolgáltatónál nincs hiba… Akkor kezdhetünk gyanakodni, hogy valaki lopja a netünket, elcsór a sávszélességből.

Első lépésben a helyi hálózaton nézzünk rá a routerre. (Ha elhagytuk volna a kézikönyvét, az interneten biztos letölthető a ráírt típusszám szerint.) A routeren ellenőrizhető, hogy milyen eszközök csatlakoznak rá.

 

 

Van ingyenes megoldás

Kézikönyv és szakértelem nélkül is tudunk vizsgálódni ingyenes szoftver, például a Wireless Network Watcher segítségével.

Az innen letölthető, magyar fordítással is rendelkező applikáció megmutatja a helyi hálózatunkra csatlakoztatott számítógépek, táblagépek és okostelefonok IP-címét, MAC-címét, nevét és gyártóját. Ha olyan eszközt is látunk a Wireless Network Watcher listáján, amelyik nem a miénk, akkor nagy valószínűséggel valaki az engedélyünk nélkül csatlakozott a wifinkre.

Nem kell haragosan átrohanni a szomszédhoz, elég, ha letiltjuk az ismeretlen eszközöket. Célszerű egyenként, megfontoltan tiltani, s a következő lépés előtt ellenőrizni, nehogy valamelyik saját eszközünket hajítsuk ki a hálózatról.

Célszerű időnként megismételni az ellenőrzést, ha a net éppen lassul: meglehet, a sávszélesség-tolvaj csak ritkán használja a hálózatunkat.

 

 

Jobb védeni a wifit

Még ha netán nem is érdekelne bennünket annyira a néha gyengélkedő hálózat, akkor is érdemes megvédeni. Előfordul ugyanis, hogy kifejezetten aggályos dolgokra használják a más előfizetése alatt futó hálózatot – hacker támadásra, vagy illegális dolgok kereskedelmére.

Ha az a gyanúnk, hogy bejutottak a hálózatunkba, netán hátsó ajtót nyitottak hozzá, akkor állítsuk vissza a routert a gyári beállításokra. Ezután konfiguráljuk újra, használjunk bonyolult, nehezen megfejthető jelszót, és kapcsoljuk ki a távoli menedzsment funkciókat.

Ha továbbra is lassabb az internet a szerződésünkben garantáltnál, tegyünk panaszt a szolgáltatónál!

 

Forrás: MTI

További programok »

FEL