Alig több, mint 370 új motorkerékpárt adtak el az első negyedévben Magyarországon. A forgalomban lévő motorok száma viszont nő.
Gyengén indult az év az új motorkerékpárok értékesítésében Magyarországon: az első három hónapban mindössze 370 új járművet helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint, ami közel 8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ez azt jelenti, hogy – ha nem történik trendforduló – 2017-ben is nagyjából kétezer új kétkerekű találhat gazdára Magyarországon, ami töredéke a válság előtt megszokott mennyiségnek. (2006-ban még közel tízezer új motort értékesítettek a márkakereskedők.)
Az új motorok értékesítése annak ellenére nem akar magára találni, hogy a forgalomban lévő járművek mennyisége fokozatosan emelkedett az elmúlt években: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2016 végén több mint 162 ezer motorkerékpár rendelkezett érvényes forgalmi engedéllyel, ami 14 százalékos emelkedés 2010-hez viszonyítva. Ennek alapján – a Datahouse adatai szerint – a motorok részesedése valamivel 4 százalék feletti a hazai járműállományban.
Az állomány emelkedése mögött pedig egyértelműen a magánimport növekedése áll: ennek legfőbb oka, hogy a német, olasz, osztrák piacokon a hazainál jóval olcsóbban lehet viszonylag jó állapotú járműveket találni, amelyeket még a magas adóterhek mellett is megéri itthon forgalomba helyezni. A slágermodellek a japán gyártók középkategóriás – 500-600 köbcentiméteres motorral szerelt –, viszonylag olcsó modelljei, amelyek az adminisztrációs költségekkel együtt is félmillió forint körüli összegért menetkész állapotba hozhatók.
Az új motorok vásárlása ellen viszont súlyos érv, hogy az áruk – részben a forint euróval szembeni gyengülése miatt – felfelé kúszott az elmúlt években, így 2,5 millió forint alatt már középkategóriás járművet sem nagyon lehet találni. Emellett az új motorok regisztrációs adója egy szinten áll az autókéval, és ugyanez elmondható a fenntartási költségekről is, ami jóval vonzóbbá teszi a használt gépek behozatalát vagy importált használt motorok vásárlását.
A magánimport hatásai látszanak a használtpiaci kínálaton is. A Hasznaltauto.hu portálon hétfőn hirdetett 10,3 ezer motorból hétezer rendelkezett érvényes magyar okmányokkal: a maradék jó része feltehetően külföldi eredetű, és hazai forgalomba helyezésre vár. Mindezek alapján rövid távon nem lehet trendfordulóra számítani a hazai motorkerékpár-piacon: aki vásárlásban gondolkodik, az egyelőre inkább külföldről származó – többnyire tízéves vagy idősebb – gépet keres.
Forrás: Világgazdaság