Nagyságrendileg 3 milliárd forint értékű követelésállomány értékesítését tervezi a MÁV-START a közeljövőben. Az értékesítésre szánt tartozások többségét 2013-as és 2014-es jegynélküli utazások miatt kiszabott bírságok teszik ki. Az egyszerűsödő jegyvásárlásnak, a hatékonyabb ellenőrzésnek és behajtásnak köszönhetően visszaszorulóban van a bliccelés, de még így is 120 millió forint bírságot vetett ki a vasútvállalat az első félévben.
Az értékesítendő csomagban összességében 52 ezer utazáshoz kapcsolódóan 192 ezer büntetés szerepel. A követelések döntő hányada a 10 és 50 ezer forint közötti sávban mozog. A rekorder bliccelő 7,2 millió forintnyi bírsággal adósa a MÁV-START-nak, amit majd a tenderen nyertes követelésbehajtó cégnek kell megfizetnie. Az adósok közel 40 százaléka budapesti vagy főváros környéki lakos, így főleg a központi régióban lakó bliccelők számíthatnak majd a követelésbehajtó megkeresésére.
A MÁV-START maga is végez behajtási tevékenységet. Erre azért van szükség, mert bár a bliccelés visszaszorulóban, 2020 első félévében még mindig tetemes összegű, mintegy 120 millió forint utólagosan befizetendő bírságot szabtak ki a jegyvizsgálók a szabálytalankodókra. Ebből 50 millió forintot már törlesztettek a bliccelők a vasúttársaságnak.
A MÁV-START munkatársai telefonhívásokkal, levélkampányokkal, SMS-ekkel szólítják fel az adósokat és ösztönzik őket együttműködésre. A követelésbehajtási kollégáknak széles eszköztár áll rendelkezésére az adósok fizetési hajlandóságának növelése, a követelések rendezésének feltételeit tartalmazó fizetési megállapodások megkötése érdekében. Bizonyos nagyságrendig saját hatáskörben dönthetnek részletfizetésről, halasztásról, esetleges mérséklésről, így módjukban áll az adósok számára egyedi fizetési konstrukciókat kidolgozni. A tartozás rendezése, az adósság megfizetése nem csak a vasúttársaság, hanem az utas érdeke is.
Forrás: Világgazdaság