Tovább gyorsul az élelmiszerárak emelkedése a hazai hipermarketekben: novemberben ismét másfél éve nem látott tempójú áremelkedést mértek a Privátbankár Árkosár-felmérésében. A jelentős ugrásnak köszönhetően már a 20 ezer forintot közelíti a nagybevásárlás értéke. A tojás ára meghökkentően gyorsan elszállt, a baj az, hogy ennél is drágább lesz hamarosan.
November 3-án ismét bejárta a privatbankár.hu három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljak, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Bő 10 és fél éve járják az üzleteket, de még sosem került ennyibe a nagybevásárlás.
Ez annak köszönhető, hogy az Auchan, a Tesco és az Interspar is emelte az árait - mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly novemberhez képest. A legkevésbé az Auchan drágult, a legnagyobb áremelést az Intersparban tapasztaltak havi és éves szinten is. A három áruházban átlagosan 3,8 százalékkal többért tudták telepakolni a kosarat, mint egy hónapja - ez 733 forintos áremelkedést jelent.
Tavalyhoz képest viszont ennek majdnem duplája az áremelkedés: 6,8 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás egy év alatt, ami azt jelenti, hogy átlagosan 1265 forinttal többet kell a kasszánál hagynunk ugyanazért az élelmiszer-kosárért.
A 19 838 forintos átlagos kosárérték az eddigi legmagasabb érték az Árkosár-felmérések történetében. Persze 18 ezer forint alatt is meg lehet venni ugyanezt a 30 terméket, ehhez azonban mindent abban az áruházban kellene megvennünk, ahol azt a legolcsóbban adják. Ez azonban vagy tripla utazgatást vagy tripla bevásárló-csapatot igényelne, ami azért nem feltétlenül reális egy átlagos család életében.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Novemberben az előző hónaphoz képest 15-25 százalék körüli mértékben csökkent a banán, a chips és a májas ára. Óriásit ugrott viszont a tojásár, bő 30 százalékkal drágult a krumpli és a liszt, 20 százalék körüli áremelés történt a csirkemellnél és a kenyérnél egy hónap alatt, de az almáért is bő 10 százalékkal többet kértek el, mint októberben.
Tavalyhoz képest bő 10 százalékkal olcsóbb lett a banán, a chips és a májas, a cukorért pedig majdnem 25 százalékkal kevesebbet kell adni, mint egy éve. A tojás árának közel 50 százalékos emelkedése mellett 30 százalék körüli mértékben drágult az alma, a kenyér, a liszt és a tejföl is, 10 százalékot meghaladó éves áremelést mértek a narancslénál, egyes tömény szeszesitaloknál, a gyümölcsjoghurtnál valamint az UHT-tejnél.
Mitől ilyen elképesztően drága a tojás?
Míg korábban (még 1-2 hónappal ezelőtt is) a legkisebb, S-es méretű tojásokból egy 10-es dobozt akár 250 forint körüli áron is megvehettünk a hipermarketekben, most sehol sem találtunk 439 forintnál olcsóbb dobozos tojást. Az átlagár egyetlen hónap alatt 50,7 százalékot (!) ugrott, tavalyhoz képest 44,7 százalékos az áremelkedés, pedig még az áfa is jelentősen csökkent (27-ről 5 százalékra).
A Baromfi Termék Tanács előre szólt, de nem lehetett tudni, hogy ez ilyen gyors folyamat lesz. Az árváltozásokat az okozza, hogy az év eleji madárinfluenza-járvány, illetve a közelmúltbeli fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent.
A szakértők szerint a mostani árnövekedés az év végéig kitarthat, és 50-60 forint közötti hazai tojásárak is kialakulhatnak.
Havi legolcsóbbak
Ezúttal is kiválasztottak 3 terméket, és megnézték, hol lehet a legolcsóbban beszerezni márkára vagy minőségre való tekintet nélkül.
Beértünk a téli / déli gyümölcsök időszakába: narancsot legolcsóbban az Auchanban találtak, kilónként 389 forintért. Az Interspar a dél-afrikai narancsot 399-ért adták, a Tescóban 499 forintért találtak gyümölcsöt.
Hogyan számoltak?
Teából is több fogy ilyenkor: hideg is van, meg is vagyunk fázva - a filteres kategóriában a legolcsóbb az Interspar sajátmárkás gyümölcsteája, 99 forint a 20-as kiszerelés. Az Auchanban a Tuti Tipp zöld tea 129 forintért kapható, a Tescóban 249-ért volt a polcon a legolcsóbb sajátmárkás.
Végül ne feledjük, hogy száraz november van, így megnézték az alkoholmentes sörök kínálatát - azokét, amelyek valóban alkoholmentesek, vagy ahogy a gyártók jelzik 0,0 százalékos alkoholtartalmúak. Ebben a kategóriában a legolcsóbb versenyzők egytől egyig a radlerek, azaz gyümölcsös készítmények - a legolcsóbbat az Auchanban található, a fél literes dobozos Pécsi Radler 179 forintba került bodza, meggy és citrom ízesítésben. A Tescóban is ez volt a legolcsóbb 0 százalékos "sör", de itt 189-ért adták és volt licsis ízben is. Az Intersparban 199-ért a Soproni radlerét kínálták több ízben is.
Forrás_Privatbankar.hu