A kormány négy éve jelentette be, hogy 43,2 milliárd forint értékben vasútfejlesztést tervez a Szeged-Békéscsaba vasútvonalon – az akkori hírek még arról szóltak, hogy a beruházás Gyuláig tart. Egy évvel később Lázár János akkori kancelláriaminiszter már csak a békési megyeszékhelyet érintve beszélt arról, hogy a kormány jóváhagyta a két megyeszékhely közti vasútfejlesztés terveit. Azóta ezek a tervek jelentősen átalakultak, ám a Szeged-Békéscsaba vonal korszerűsítése kapcsán el kapcsolatos közbeszerzési eljárást végül idén májusban írták ki, melynek eredménye nemrég született meg.
Az uniós közbeszerzési adatokra hivatkozva a Magyar Építők írta meg, hogy az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt., a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft. alkotta konzorcium nyerte el a Békéscsaba-Szeged vasútfelújítás előkészítésére vonatkozó mérnöki tervezési feladatokat. A BÉSZ Konzorcium által megvalósuló engedélyezési és kivitelezési tervek kétmilliárd forintból valósulnak meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megbízásából.
A nyertes ajánlattevő feladata az egyvágányú, nem villamosított 135. számú Békéscsaba és Szeged közötti vasútvonal Békéscsaba és Hódmezővásárhelyi Népkert közötti és a Szeged-Rókus és Szeged-Személypályaudvar közötti vasúti vonalszakasz kivitelezéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése.
A tervezendő szakaszok összmennyisége megközelítőleg 72 kilométer, amely egybefüggően 65 kilométeres szakaszt érint.
A tervdokumentáció szerint Szeged-Személypályaudvaron, Telekgerendás és Kútvölgy állomásokon áttervezik az utasperonokat. A hódmezővásárhelyi állomáson új üzemi épületet létesítenek a régi elbontása után. Felújítják a vonal környékén az érintett utakat és közműveket. Valós idejű, számítógépes vasútüzemi szimuláció elvégzésére képes vizsgálat, illetve modern, központi forgalomirányítást lehetővé tevő állomási biztosítóberendezés lesz a vonalon.
A projekt során megemelik a sebességet Békéscsaba és Orosháza közötti vonalszakaszon 120 km/órára, míg a vonal többi részén 80 km/óra sebesség folyamatos fenntartására alkalmas hézagnélküli pályát terveznek.
A tervek tartalmazzák továbbá egy peron aluljárót Orosházán, illetve a peronok különszintű megközelítését és akadálymentesítését is.