Gőzerővel zajlik az új Tisza-híd építése az M44-esnél

2020. március 23. 11:05 | Papp Ádám Sándor

Az A-Híd munkájával megvalósuló műtárgy háromnyílású mederhídként jön létre, valamint két ártéri híd is épül - írja közleményében a magyarépítők.hu.

2019 első felében kezdődtek meg a munkálatok Duna Aszfalt Kft. kivitelezésében az M44-es legújabb szakaszán, a Nagykőröst Békéscsabával összekötő Lakitelek-Tiszakürt szakaszon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában egy 556 méter hosszú új Tisza-híd is épül, amely az Uvaterv Zrt. tervei alapján az A-Híd Zrt. kivitelezében valósul meg.  

A Tisza-híd kivitelezése mellett a projektben egy keretműtárgy megépítése is az A-Híd feladatát képezi. Az ehhez és a Tisza-hídhoz kapcsolódó munkálatokat az előzetes tervek szerint 2021 júliusában fejezik majd be.

 

Fotó: A-Híd Zrt.

Fotó: A-Híd Zrt.

 

A mederhíd háromnyílású hídként jön létre, legnagyobb szabadnyílása 152 méter lesz. A párhuzamos övű vasbeton pályalemezzel ellátott, két zárt acélszekrénnyel rendelkező merevítőtartó a külső oldalánál tartókábelekkel lesz felfüggesztve a fél ellipszis alakú vasbeton pilonokra.

A projektben megépülő ártéri hidak felszerkezete, üzemben előregyártott feszített vasbeton hídgerendákkal együtt dolgozó helyszíni vasbetonlemez lesz. A két ártéri hídhoz összesen 127 darab hídgerenda készül.

 

Ezek a munkálatok még idén megvalósulnak

 

Jelenleg a munkaterületen folyamatos a munkagépek és szállítójárművek forgalma. Mindkét parton több autódaru működik egyszerre, hamarosan pedig a pilonépítés kiszolgálására egy-egy 60 méter magas toronydarut állítanak fel. A munkák összehangolásánál figyelembe kell venni továbbá a fővállalkozó útépítési munkáit is.

Mind a mederhíd, mind pedig az ártéri hidak esetében az alépítményi munkák folynak. A hídfők kivételével nyolc támasznál elkészültek a cölöpösszefogó gerendák, illetve a bal parti mederpillérnél a felmenő fal is. Az óriási méretek miatt több esetben 24 órás betonozásra volt és lesz is szükség. Mindezek mellet épül a bal parti mederhíd 6-7-8-9 támasznak 16 darab pilléroszlopa is.

 

Fotó: A-Híd Zrt.

Fotó: A-Híd Zrt.

 

A két hídfő esetében lezajlott az altalaj konszolidáció I. üteme. A cölöpözési munkák itt – a konszolidáció II. ütemének függvényében – várhatóan a nyár elején kezdődnek. Az ütemterv szerint a bal parton idén mind a hét támasz elkészül, beemelik az előregyártott vasbeton hídgerendákat, és megépül a pályalemez is.


Elkezdődött a kertműtárgy építése is

 

A mederhíd acélszerkezetének gyártását és helyszíni kivitelezését a Hódút Kft végzi. 2019 szeptemberében megkezdődött a szerelőtér kialakítása, a jobb és bal parti indítójárom építése, és még ebben az évben megérkeztek az első hídelemek is a munkaterületre.

Fotó: A-Híd Zrt.

Fotó: A-Híd Zrt.

 

Az összeszerelési munkák a lakiteleki és a tiszakürti oldalon is megkezdődtek, ezzel párhuzamosan történik a további acélelemek kiszállítása. Az első elem előremozgatását a jobb parton végezték január végén, majd a bal parton február elején. Az év első felében két csőcölöp járom is épül a mederben.

A Tisza-híd mellett megkezdődött az árvízvédelmi töltésen kívülre tervezett keretműtárgy építése is, amelynél jelenleg jelenleg az altalaj konszolidáció zajlik folyamatos süllyedésmérés mellett. Megfelelő mérési eredmények után folytatódik a műtárgy építése.

Forrás: magyarepitok.hu

FEL