Már át lehet kelni az M44-es új Körös-hídján

2019. szeptember 5. 16:45 | behir

Megtartották a hordógurítási ünnepséget az új gyorsforgalmi útszakasz közel fél kilométer hosszú átkelőjén, melyet a Hídépítő Vállalat és a Híd-csoport kiváló szakemberéről, Berkó Dezsőről neveztek el.

Fontos mérföldkőhöz érkezett az M44-es gyorsforgalmi út építkezése csütörtökön - írja a magyarepitok.hu. Miután az útvonal korábban elrajtolt szakaszán épülő átkelő tavaly decemberben egy százméteres szakasza a helyére került, most pedig a Berkó Dezső hídászmérnökről elnevezett műtárgy átkelésre alkalmassá válását jelző hordógurítási ünnepséget tartották meg.

 

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

 

Az eseményt a Hídépítők Egyesülete és az A-Híd Zrt. szervezésében tartották meg: a Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer első ütemét a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft., illetve az érintett műtárgy munkálatainál alvállalkozóként az A-Híd kivitelezi. Az új nyomvonal a Hármas-Körös folyót Kunszentmártonnál szeli át.

A hídépítő szakma helyi kötődésű kiválóságáról nevezték el a műtárgyat.

Elsőként az egyesület alapító tagja, Magyar János beszélt az egész karrierjét a Hídépítő Vállalatnál, majd jogutódjánál az Híd-csoportnál és az A-Hídnál eltöltő Berkó Dezsőről. Elmondta: a szakmában nagy tisztelettel övezett mérnök első munkája is egy kunszentmártoni Körös-híd volt.

Hangsúlyozta: Berkó Dezsőtől sokat tanult az ágazat és hozzátette: az ő életművének is köszönhető, hogy a Hídépítő mind Magyarországon, mind pedig Európában ilyen jelentős munkáltokat tud elvállalni. Ebből következett a gondolat, hogy hídelnevezéssel emlékezzenek meg a szakmaiságában is kiemelkedő mérnökről, és olyan átkelő kapja a nevét, melynek kialakítása nem volt egyszerű feladat.

Az M44-es hídjában azok a munkafolyamatok vannak benne, amiket Berkó Dezsőtől is tanultak a mai szakemberek - mondta el, majd hozzátette: a hidásztársadalomnak nagy örömére szolgált, hogy az engedélyeztetési folyamat során mindenki támogatta a nevet.

 

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

 

A híd az M44-es első átadott műtárgya


Az eseményen Kunszentmárton polgármestere, Wenner-Várkonyi Attila arról beszélt, hogy kellemes meglepetésként érte az, hogy a magyar mérnöki precizitás és kiváló magyar hídépítő szakma eredményét egy szintén kiváló, megyei kötődésű, szolnoki születésű mérnökről kívánták elnevezni, így természetesen támogatta azt. Boldog István, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: a híd az M44-es út első felavatásra kerülő műtárgya, mely egyben a legszebb is lesz.

Az első felszólalások után ünnepélyesen leleplezték a híd névadójáról megemlékező táblát, ezt követően pedig Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója szólalt fel.

 

A hagyományok a valóság kihívásaira mutatnak rá


A cégvezető elsőként hídépítő-szakmának is fontos hordógurítás hagyományát idézte fel, mely a magasépítők bokrétaünnepségeinek feleltethető meg.

„A hídépítés az egyik legbonyolultabb elképzelhető építési folyamat, nagyon nagy kihívásról van szó, minden egyes híd megépítésekor” – emelte ki.

Visszaemlékezett a hagyomány alapjául szolgáló mesére is, miszerint a történelmi idők előtt az ördögöt keresték meg a hídépítők egy különlegesen bonyolult híd felépítéséhez segítséget kérni. Az ördög a történet szerint segítségéért cserébe a hídon elsőként átkelő lelkét kérte: ezt a feltételt játszották ki egy üres hordó a hídon való átgurításával. A rafináltságra és észjárásra sokszor ma is szükség van a hidak építésekor – tette hozzá.

 

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

 

Könyv készült a hídról


Sal László az összesen 450 méter hosszú átkelő technikai részleteit is ismertette:

- a Berkó Dezső hidat ortotróp pályalemezes ívhídként alakították ki,
- a mederhíd támaszköze 98 méter hosszú,
- 1500 tonna acélszerkezetet építettek be,
- a két ártéri híd közül a jobb oldali 87 méter hosszú két nyílással; míg a baloldali 261 méteres, hat nyílással.

 

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

(Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

 

Elmondta: a hidat az Uvaterv és a Pont-TERV tervezte, a megvalósítást pedig az A-Híd végezte el a Hódút és a Duna Aszfalt megbízásából, az A-Híd alvállalkozója volt az MCE Kft., A HBM Soletanche Bachy Kft. és az Egomax Kft. is és még sokan mások.

A híd tervezéséről, építéséről, illetve Berkó Dezsőről az A-Híd könyvet is készített, melyet Orosz Károly, a A-Híd Zrt. igazgatójával együtt mutatott be (a cég szintén a Híd-csoport tagja).

Ezt követően került sor a hordógurítás folyamatára, melyet tíz méterenkénti váltással végeztek el az összegyűltek.

 

 

FEL