A hazai kis- és középvállalkozások jelentős részét a rendszerváltást követően alapították, tulajdonosaik pedig jellemzően mostanra érik el a nyugdíjkorhatárt. A jelenlegi vezetők előtt több lehetőség is áll az utódlás kapcsán – a családon belüli átörökítéstől a vállalkozás eladásáig –, azonban mindegyikre időben el kell kezdeni a felkészülést ahhoz, hogy a cég működését ne tegyék ki kockázatnak – írja a hirado.hu.
Az a cégtulajdonos, aki felelősen tekint vállalkozására, időben elkezdi lehetséges utódának kijelölését és kinevelését – többek között ez, és ilyen gondolatok hangzottak el a Budapest Bank által szervezett, kkv-knak szóló rendezvénysorozat november 7-én a sáregresi Rétimajorban megrendezett állomásán. Az üzleti találkozón az utódlástervezésben jártas szakemberek mutatták be a generációváltáshoz kapcsolódó kihívásokat, és egy jó vállalati gyakorlati példa is segített közelebb hozni a lehetséges megoldásokat.
A hazai kis- és középvállalkozások jelentős részét a rendszerváltást követően alapították, tulajdonosaik pedig jellemzően mostanra érik el a nyugdíjkorhatárt. A jelenlegi vezetők előtt több lehetőség is áll az utódlás kapcsán – a családon belüli átörökítéstől a vállalkozás eladásáig –, azonban mindegyikre időben el kell kezdeni a felkészülést ahhoz, hogy a cég működését ne tegyék ki kockázatnak.
Lehetőségek és kockázatok egyaránt rejlenek az utódlástervezésben
Magyarországon a magánkézben lévő mintegy 110 ezer vállalkozás adja a GDP több mint 70 százalékát és a foglalkoztatottság felét. E vállalkozások stabil és folytonos működésének biztosítása tehát alapvető fontosságú feladat. – mondták el a Deloitte Private szakértői a rendezvényen. Dr. Baranyi Gábor és dr. Erdei Márton előadásában elhangzott: Magyarországon a tulajdonosokat jellemzően leköti a mindennapos ügyvitel, viszonylag ritka az utódlásra való tudatos, hosszú távú felkészülés.
A szakértők bemutatták azokat a lehetőségeket, amelyek segítenek csökkenteni az utódlástervezés kockázatait: a családi alkotmány bevezetése, a társasági szerződések körültekintő megtervezése vagy a bizalmi vagyonkezelés intézménye hosszú távon támogathatják a generációk közötti együttműködést. Hozzátették, a hazai jogi és adózási környezet is számos olyan lehetőséget tartogat, amelyeket érdemes lehet kihasználni a generációváltás során. A jogszabályok által biztosított kedvezmények a tudatos tervezés hiánya miatt ugyanakkor gyakran maradnak kihasználatlanok.
A családon belüli utódlás mellett – például, ha az utódoktól nem várható el a tevékenység folytatása vagy nincs megfelelő utód – szóba jön a magánvállalkozás értékesítése is. Az eladásban rejlő üzleti, jogi és adózási kockázatokat érdemes jó előre felmérni, e nélkül ugyanis jelentősen gyengülhet az eladó tárgyalási pozíciója. További megoldás lehet a vállalkozás irányítását egy a családtól független menedzsmentre bízni. Ebben az esetben a családtagok érdekeinek biztosítása és a menedzsment ösztönzése egyaránt kulcsfontosságú.
Váczi Dávid, a Budapest Bank termékértékesítés támogatási vezetője elmondta: a pénzintézet vállalati üzletága hosszú távú partneri, szakmai kapcsolatokban gondolkozik ügyfeleivel, ezért kiemelten fontosnak tartják, hogy az aktuális finanszírozási igények kiszolgálásán túl, az olyan stratégiai jelentőségű ügyekben is szakértői támogatást nyújtsanak, mint az utódlás kérdésköre. Ha végül a cég értékesítésére kerül sor, természetesen nyitottak a tranzakció finanszírozására, de ugyanilyen fontos, hogy felkészüljenek az új tulajdonosok, vezetők változó pénzügyi igényeire is.
“Az például már most látható, hogy a következő generáció komoly digitalizációs és innovációs fejlesztésekben gondolkozik, amelyek finanszírozására európai uniós források is elérhetők a Budapest Bank által üzemeltetett MFB Pontokon. Ezen kívül vannak olyan programok is, amelyek a szervezet, menedzsment felkészülését segítik egy-egy új tulajdonos bevonására, legyen annak formája tőzsdei kibocsátás vagy növekedési tőke bevonása” – tette hozzá Váczi Dávid.
Az utód(ok) kinevelése tulajdonosi felelősség
Az európai felmérések szerint az első generációváltást a vállalkozások kétharmada nem éli túl, azonban már Magyarországon is van élő példa a sikeres utódlásra. Bárány László, a baromfitenyésztő és feldolgozó Master Good cégcsoport ügyvezető-alapító tulajdonosa saját családi vállalkozását bemutatva kiemelte: a sikeres generációváltás előfeltétele, hogy az utód(ok) kinevelése időben megkezdődjön. Tulajdonost ugyanis nem lehet a piacról venni, azt az elődnek kell megteremtenie és a megfelelő pillanatban piacra dobnia – akárcsak egy terméket.
Bárány László elmondása szerint nem könnyű felismerni a pillanatot, amikor a következő generáció szakmailag és emberileg is készen áll a staféta átvételére. Amennyiben az utód nem kap időben elegendő játékteret és felelősséget, csökkenhet vagy akár ki is éghet az ambíciója. Az idősebb generáció számára ugyanakkor éppen a hátralépés jelentheti a legnehezebb feladatot; ilyenkor jó, ha megtarthatnak maguknak egy olyan jól körülhatárolható területet, ahol szükség van a szakértelmükre. A Master Good-nál a váratlan eseményekre is felkészültek: többek között családi alkotmányba foglalják az utódlás, az üzletrész-öröklés és -átruházás szabályait, a családtagok szerepét és viszonyát a vállalkozáshoz, és a családi viták rendezésének menetét is.