A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) megbízásából az Infraplan Vasútés Úttervező Zrt. elkészítette a „Békéscsaba – Szeged vasútvonal felújítása” tárgyú projekt tervdokumentációját. A tervdokumentáció része az úgynevezett kezelői lehatárolások dokumentációja, amely meghatározza, hogy a felújítást követően az egyes létesítményeknek, így a vasúti átjáróknak, utaknak és a csapadékvíz-elvezetőknek ki lesz az üzemeltetője. Ez tulajdonképpen a MÁV és a békéscsabai önkormányzat közötti feladatokat határolja le.
Nagy Ferenc alpolgármester megkeresésünkre ismertette, hogy a vonalon, Békéscsabán belül jelenleg négy vasúti átjáró található. Mint mondta: ezek közül kettőt korábban elláttak karos fénysorompóval, most a Jaminából a 47-es főútvonalra kivezető két földúton lévő vasúti átjárók kaphatnak fénysorompót, ami biztonság, a baleset-megelőzés érdekében fontos fejlesztést eredményez az arra közlekedők részére.
A NIF Zrt. anyagából kiderül, hogy az összesen 97 kilométernyi vasútvonalból 55 kilométert érint a tervezés - tájékoztatott Nagy Ferenc. Az elképzelések szerint Orosháza és Hódmezővásárhely Népkert között 80 km/órás, Orosháza és Békéscsaba között pedig maximum 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek majd a szerelvények.
Fotó: behir.hu/ Such Tamás
Emellett Szegeden, Telekgerendáson és Kútvölgyön áttervezik az utas-peronokat, Hódmezővásárhelyen pedig új állomásépületet létesítenek, miután a régit lebontják. A közlekedés is biztonságosabbá válhat, ugyanis modern, központi forgalomirányítást lehetővé tevő állomási biztosítóberendezés lesz a vonalon.
A 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon részben már történt fejlesztés, a tram-train beruházással sokat javult a helyzet Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely Népkert között. A vonal tervezett további rekonstrukciója tekintetében egyelőre a kapcsolódó útépítési engedélyeztetési eljárások vannak folyamatban, valamint tíz vasúti átjáró biztosítási módját meghatározó kivitelezési tervek készültek el, ezek esetében indulhatnak majd meg elsőként a munkálatok, de csak azoknál az átjáróknál, ahol a tram-train nem közlekedik.
Békéscsaba határában egyébként most is zajlik egy vasúti fejlesztés, hiszen a megyeszékhelytől az országhatárig, Lőkösházáig felújítják és kétvágányúsítják a 120-as vasútvonalat, valamint korszerűsítik a szabadkígyósi, a kétegyházi és a lőkösházi vasútállomást. A beruházás révén a korszerűsítésen átesett vágányok villamosítottak lesznek, a megengedett maximális sebesség pedig 100 km/h-ról 160 km/h-re emelkedik. A pályaszakaszon a vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlési rendszert, az áramellátást, a felsővezetéki rendszert, a meglévő műtárgyakat, a térvilágítást, valamint az egyes magasépítészeti létesítményeket. A beruházás eredményeképp csatlakoznak majd egymáshoz a Békéscsaba vasútállomás projektben és a román oldali projektben átépült vasúti vágányok és kapcsolódó létesítmények.