Az egyik hazai üzletlánc a sárga, akciós címkék mellett külön jelzéssel hívja fel a figyelmet a kötelező akciókra. Vagyis azokra a termékekre, amelyek az eredetihez képest minimum tíz százalékkal olcsóbbak. A kötelező akciókat hirdetik a vásárlótérbe elhelyezett nagyméretű képernyőkön is. Sokan a bevásárlólistát is ehhez igazítják. Több mint egy hete vezették be a kötelező akciókat a nagyobb élelmiszerüzletekben.
A kormányrendelet értelmében az érintett boltoknak minden héten húsz termékcsoportban kötelező leárazniuk egy-egy terméket, az előző harminc nap legalacsonyabb árához képest minimum tíz százalékkal. Ennél azonban nagyobb kedvezményeket is tehetnek. Vannak olyan üzletek, amelyek a kötelező tíz százalék helyett akár negyven százalékkal is csökkentették bizonyos élelmiszerek árait. A kötelezők mellett pedig szinte valamennyi hipermarket saját akciókat is kínál. Általában több száz élelmiszer és háztartási cikk árát csökkentik különböző mértékben.
A vásárlók érdekében döntött a kormány a kötelező akció bevezetéséről, ami hétről hétre élénkíti az árversenyt. Erről az agrárminiszter számolt be a közösségi oldalán. Szerinte jó irányba mutat az élelmiszerárak csökkentése.
– Június elseje óta van hatályban, tehát egész rövid a hatás, de már látszik nagyon pozitív eredmény, mégpedig az, hogy az áruházak ezt nem teherként élik meg, hanem egy verseny lehetőségként élik meg, hogy nem csak húsz terméknél vezetik be a kötelező akciózást, hanem sokkal több terméknél vásárló és vevőcsalogatóként – mondta Nagy István agrárminiszter.
A kötelező akció bevezetésének egyik célja az infláció elleni küzdelem. A másik pedig a családok segítése volt. A századvég vezető elemzője az M1-en azt mondta: a nagykereskedelmi láncok korábban túlemelték az áraikat, így van miből csökkenteniük.
– Azért lehet ekkorákat most akciózni, ha úgy tetszik, mert még ez is messze megéri nekik, nyilvánvaló, hogy itt arról volt szó, hogy az elmúlt időszakban egy profitvezérelt áremelés volt, tehát nemcsak a beszerzési árak épültek be ezekbe az áremelésekbe, nemcsak azért emeltek árakat, mert az energiaárak megugrottak, hanem igenis volt egyfajta további áremelés – mondta Palóc André, a Századvég vezető elemzője.
A tudatos vásárlást és az árversenyt ösztönzi az online árfigyelő rendszer is júliustól. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium már közzé is tette a listát arról a 64 árucikkről, amelynek az árát a legnagyobb üzletláncoknak fel kell tölteniük. Vagyis a fogyasztók vásárlás előtt az interneten is megnézhetik majd, hogy például a tejtermékek, a pékáruk, a hús vagy a zöldség hol a legolcsóbb.
Forrás: hirado.hu