Terápiamatrac, alvásgarnitúra, légtisztító – fehér köpenyben, nyakukban fonendoszkóppal sóztak méregdrága kacatokat idős betegekre egy termékbemutatós bűnbanda tagjai. A karácsonyi időszakra a csalók is készülnek, figyelni kell, hogy milyen rendkívüli ajánlatokat fogadunk el. Mégis mit tehetünk akkor, ha átverés vagy csalás áldozatai leszünk?
A Kossuth Rádió A nap kérdése című műsorában erre a kérdésre is keresték a választ a vendégekkel. Nincs statisztikája az olyan típusú cselekményeknek, amelyek során telefonon keresik meg az embereket egy felhívással, majd végül csúnyán lehúzzák őket pénzzel – mondta Kator Zoltán ügyvéd. Kifejtette: az ilyen esetekben nagyon magas a látencia, sokszor ki sem derül az, hogy bűncselekmény történt.
Hozzátette: évtizedes hagyománya van annak, hogy jogi eljárások folynak az ilyen és ehhez hasonló tömeges csalási ügyeknek.
A termékbemutatós történetet a rendszerváltozás hozta magával. Ennek kezdetén a legtöbben naivan álltak a dologhoz, sokan bedőltek a csalóknak. 2015-ben már jogszabályokat is alkottak annak érdekében, hogy megvédjék a polgárokat a termékbemutatós csalóktól.
Régóta fennálló üzlet
Hosszú távra nyúlik vissza az ilyen jellegű csalások története – tájékoztatott Siklósi Máté fogyasztóvédelmi tanácsadó. Mint mondta, már a 19. században is szabályozták a házaló kereskedelmi tevékenységeket.
Kifejtette: a főként idős, beteg, nyugdíjas emberek utaztatására irányuló szolgáltatás vagy termékek eladása a kétezres években vált egyre inkább elterjedtté. Siklósi Máté szerint nagyon hosszú időszakon keresztül különböző szabályozási kísérletek voltak ezt illetően, azonban a legtöbb nem vált be.
Kettőn áll a vásár
Olyan információ tömeg zúdul a fogyasztókra, hogy abból szelektálni kihívás, még azoknak is, akik ebben élnek – hívta fel a figyelmet Kator Zoltán. Kifejtette: különösen kiszolgáltatottak az idős, beteg emberek, hiszen ők egy olyan társadalmi csoport tagjai, akik kevésbé tájékozódottak a világ dolgaiban. Az ilyen típusú tevékenységet folytatók ezt megérzik, így a lehető legjobban és legnagyobb mértékben próbálják kihasználni a bizonytalan fogyasztókat.
Hangsúlyozta: nem lehet a fogyasztóra hárítani a felelősséget, hiszen ők nincsenek olyan helyzetben, hogy pontosan meg tudják ítélni azt, hogy család áldozatai lesznek-e vagy sem. Kator Zoltán ugyanakkor elmondta azt is, fontos felhívni idős rokonaink, barátaink figyelmét az ilyen esetekre, így talán nagyobb esély van arra, hogy elkerüljük a csalókat.
Trükköznek a csalók
Siklósi Máté elmondta, általános tapasztalat ezeknél a jellemzően súlyos visszaélésekkel működő vállalkozásoknál, hogy az ember egy bizonyos állandóan jelen lévő problémájára vagy vágyára építenek egy adott kínálatot. Az ilyen bűnszervezeteknek a fő célpontjai az idősek. A fogyasztóvédelmi tanácsadó példaként említette, hogy az egyik leggyakoribb ilyen probléma az idősök körében a fázékonyság. Mint mondta, az idős embereknél a keringés idős korban már nem tökéletesen működik, így gyakori a fázás. Erre megoldásként a gyapjútakarót ajánlották fel a csalók.
A gyapjúról szinte évszázadok óta tudni lehet, hogy jó hőtartó hatással rendelkezik, azonban ezt csodatakaróként értékesítették a csalók, több tízezer forintot csaltak el az idősektől. Siklósi Máté szerint az internet elterjedése segíthet az időseknek, hiszen a „csak ma, csak neked” jelmondatú hirdetések könnyebben ellenőrizhetők az internet segítségével.
Hozzátette: ha olyan erős vágyakkal rendelkezünk, hogy ilyen vásárlásba mennénk bele, fontos józan ésszel átgondolni azt, hogy valóban szükségünk van-e csodatakaróra, szuperkezelésekre és egyéb fantasztikusnak hangzó szolgáltatásokra vagy tárgyakra. Hangsúlyozta: a józan ész és a körültekintés a legfontosabb ilyen esetekben.
Nem tilos tevékenység
Termékbemutatót tartani egyáltalán nem tilos tevékenység – emelte ki Kator Zoltán, majd hozzátette: ez egy bevett marketinges eszköz. Kifejtette: van egy kormányrendelet, ami leszögezi azt, hogy a termékbemutatók során mit lehet és mit tilos csinálni, illetve kimondja a fogyasztó alapvető jogait és kötelezettségeit is. Maga a szabályozás elég sokrétű. A kormányrendeleten kívül más jogszabályok is rendelkeznek a termékbemutatókhoz kapcsolódóan.
Az egyik legfontosabb fogyasztói jog, hogy 14 napon belül bármilyen szolgáltatástól, terméktől elállhatunk – hangsúlyozta az ügyvéd.
Forrás: Kossuth Rádió, hirado.hu