Az MTI-hez eljuttatott közleményükben kiemelték: a MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt viszont mozdonyvezetők is meghaltak vagy megsérültek az elmúlt években.
A balesetek miatt a vasúttársaságnak jelentős, évente százmilliós nagyságrendű kárral is számolnia kell - írták.
Ismertették: 2020-ban 62 baleset történt a vasúti átjárókban, ebből hat halálos kimenetelű volt, 23 balesetnek sérültje volt, 33 eset pedig anyagi kárral járt.
A járványhelyzet miatt kevesebben közlekedtek a közutakon, továbbá a MÁV és a rendőrség egész évben tartó közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzése is közrejátszott abban, hogy tavaly 13-mal kevesebb vasútiátjárós baleset történt, mint 2019-ben, és ezekben 16-tal kevesebben haltak meg - tették hozzá.
Ugyanakkor 2021 első négy hónapjában már 19 baleset történt vasúti átjáróban, néggyel több, mint az előző év azonos időszakában. Ebből négy halálos volt, öt esetben történt sérülés, tízben pedig anyagi kár keletkezett.
Azt írták: a legtöbb vasútiátjárós balesetet a gyorshajtás ("még átérek" gondolkodásmód), az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. Gyakori eset, hogy a teherautók, kamionok egymást viszonylag szorosan követve haladnak, és ilyenkor a kamionsor elején lévő járművek áthaladása közben lecsukódó sorompóról a sorban lévők nem, vagy későn vesznek tudomást. A statisztikák szerint évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.
Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken vagy nem a kijelölt átjárókat használják - hangsúlyozták, megjegyezve: a baleseteket sok esetben mobiltelefon, fülhallgató használata, kapucnis ruházat okozza.
A MÁV felhívta a figyelmet arra is, hogy a vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban "szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére".
Forrás: MTI