Mindinkább a magasabb árfekvésű, minőségi pezsgők felé fordulnak a magyar fogyasztók – mondta a Világgazdaságnak Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet ügyvezető igazgatója.
Fokozatos átalakuláson ment keresztül az utóbbi években a magyarországi pezsgőpiac: ugyan az értékesítés majdnem fele még mindig az év utolsó két hónapjára koncentrálódik, de a fogyasztók négy-öt éve egyre tudatosabban döntenek a magasabb árfekvésű, jó minőségű pezsgők mellett – számolt be a Világgazdaságnak Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet ügyvezető igazgatója. A magyarok – tette hozzá – még mindig az édes pezsgőt preferálják, de a Törley Pincészetnél a hazai értékesítésen belül 60 százalék alá csökkent az édes pezsgők aránya.
Egyértelmű az elmozdulás a száraz, félszáraz ízek felé is, és nem csak a drágább pezsgők kategóriájában. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a rozé pezsgők is, világviszonylatban a pezsgőpiac közel 10 százalékát uralják.
Kovács György elmondta: az évi 22-24 millió palack pezsgőt és 11-13 millió palack bort előállító Törley Pezsgőpincészet Kft. nemcsak Magyarországon, hanem Európa számos országában, sőt a tengerentúlon is elismert piaci szereplővé vált az elmúlt években. Tavaly 4,1 százalékkal növelte értékesítését a hazai piacon: ezen belül a palackban erjesztett pezsgők eladásának növekedése két számjegyű, ezzel párhuzamosan a tartályos erjesztésű pezsgők is néhány százalékos növekedést produkálnak.
A Törley Pezsgőpincészet Kft. árbevétele – közölte az ügyvezető igazgató – csaknem 19 milliárd forint volt 2017-ben, ez a jövedéki adóval még nem csökkentett összeg. A Törley árbevétele a belföldi pezsgőpiacon érezhetően nőtt 2016-hoz képest, köszönhetően a növekvő eladott mennyiségnek és a fogyasztók elmozdulásának a prémiumtermékek felé.
Az idei évre az árbevételünk további növekedését várjuk, nem utolsósorban a hazai pezsgőpiaci részarányunk további növelése mellett – emelte ki Kovács György. Hozzátette: az exportértékesítés árbevétele tavaly kismértékben csökkent az előző évihez képest az év végi csúszások miatt, és a teljes árbevétel 33 százalékát tette ki.
Tavaly a pezsgők közel egyharmadát, a borok több mint felét külföldi piacokra készítette a cég. Az exportra szánt pezsgők száma 7 millió, a boroké pedig 6 millió palack körül alakult. Ami az exportpiacok megoszlását illeti, a magyar pezsgők fő fogyasztói a svédek, az észtek és a kanadaiak, ám Vietnámban, Kazahsztánban, Nigériában is vásárolják a Törley pezsgőit. A Hungária Grande Cuvée Brut Kanada franciák lakta Québec tartományában például piacvezető. A Törley és a Hungária márka egyébként a belföldi és az exportértékesítésnél is zászlóshajónak számít.
A François márka belföldi eladási eredménye szintén növekedést mutat az előző évhez képest.
Annak ellenére, hogy a pezsgő még mindig erősen szezonális terméknek számít a magyar piacon, Kovács György úgy véli, a gasztroforradalom hatására már egyre több helyen kínálnak jó minőségű, tradicionális eljárással készült hazai pezsgőket az ételek mellé.
Forrás: Világgazdaság