Csabai életképek: A Deák utcai híd rövid története

2021. március 13. 14:15 | Ugrai Gábor

Az Élővíz-csatorna csabai szakaszán a XIX. században három fából készült gyalogoshíd szolgálta az átkelést. Az 1901-ben átadott Apponyi utcai (ma József Attila utca) fából készült gyalogoshíd a harmincas évek derekára igen rossz állapotba került.

Jánossy Gyula polgármester jelentése szerint „hogy ha azon iskolás gyerekek vagy katonák mentek át mostanában, mindig félni kellett, nem omlik-e össze a faalkotmány”. A város, mivel a felújítási munkák nagyon sokba kerültek volna, új, vasbetonból készült híd építését határozta el, melyet az állam pénzügyileg támogatott.

A hidat Csaba Gyula városi mérnök (képünkön balra) tervezte, aki az építkezés műszaki ellenőre is volt. Az ő javaslatára a híd alapozásánál az akkor még újdonságnak számító fúrt cölöpalapozást használtak. A Békésmegyei Közlönyben 1936. augusztus 15-én jelent meg az „Építik az Apponyi uccai hidat” cikk, melyből kiderült, hogy 15 nap alatt kellet végezni (ez nem sikerült – a szerk.) a munkálatokkal és a „régit pótlásképpen használják”, bár az átszerelési munkálatok miatt egy napig a Gyulai és a Bajza utcai hidat kell használniuk a csabaiaknak.

Szeptember 20-án egy hosszabb cikkben számolt be az újság az „új Apponyi-uccai gyalogjáróhíd” építéséről. Ebből kiderült, hogy a vaskorlátokat pipacsvörösre festették és a „hidat hat oszlop fogja tartani”, de a vízből csak négy emelkedik ki. A legérdekesebb munkának a betonöntés bizonyult, ezt negyven munkás kezdte el hajnali öt órakor, akik kedvező időjárás miatt délre el is végezték a pályatest kiöntését. Erre az eseményre invitálta az újság olvasóit: „Maga az öntés meglehetősen érdekes munka, melynek bizonyára nagy közönsége lesz (ingyért szórakozás)”.

A munkálatok azonban elhúzódtak és csak novemberben lehetett használni az új hidat, de rögtön gondok is akadtak a közlekedéssel kapcsolatban. Csakúgy, mint napjainkban, 1937-ben is tilos volt kerékpárral áthajtani a hídon – ennek ellenére többen is átmentek rajta, „de felírja a rendőr, ha tettenéri őket”. A legmegdöbbentőbb eset akkor történt, amikor valaki lóval ment át az új hídon és az ott közlekedő „kis diákok nem tudták, visszaszaladjanak-e. vagy sem s félénken lapultak a hidkorláthoz”.

A Modern Városok Program keretében ezt a hidat elbontják és egy újat építenek a helyére. Csaba Márton (Csaba Gyula fia) és a Békéscsabai Városvédő és Városszépítő Egyesület kezdeményezésére az új hídra emléktábla kerülhet, ezzel is megőrizve a régi híd emlékét. 

A tervek szerint ilyen lesz a József Attila és Deák utca közötti híd (látványterv: Opauszki Zoltán facebook oldala)

A tervek szerint ilyen lesz a József Attila és Deák utca közötti híd (látványterv: Opauszki Zoltán facebook oldala)

 

Források:

http://bekeswiki.bmk.hu/index.php/%C3%89l%C5%91v%C3%ADz-csatorna_(B%C3%A9k%C3%A9scsaba)

https://www.vizmu.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1200:bekescsaba-hidaji-az-elviz-csatorna-menten&catid=37:egyeb

Dénes Attila gyűjtése

Csaba Márton (Csaba Gyula fia) visszaemlékezései

Békésmegyei Közlöny

https://library.hungaricana.hu/hu/collection/helyi_lapok_bekes_megye_bekesmegyei_kozlony/

További programok »

FEL