Célegyenesben a Magyar Everest Expedíció

2017. május 15. 19:07 | Busi Ottó

Véget ért a felépítés időszaka, célegyenesben az expedíció. Klein Dávid és Suhajda Szilárd készen állnak a Mount Everest megmászására. A Magyar Everest Expedíció 2017 csapata, egy hónappal ezelőtt érkezett meg a Mount Everest déli oldalának alaptáborába, hogy a magyar hegymászás történetében először oxigénpalack használata nélkül Klein Dávid és Suhajda Szilárd hegymászók elérjék a világ legmagasabb csúcsát. A két hegymászó azóta három akklimatizációs kört teljesített, és már készen állnak a csúcs elérésére. A harmadik körben rendhagyó módon a halálzónában, 8000 méteren éjszakáztak.

Klein Dávid és Suhajda Szilárd május 5-én éjjel, magyar idő szerint 23:20-kor indultak felfelé, hogy teljesítsék a harmadik, egyben a csúcsmászás előtti utolsó akklimatizációs körüket, amely során azt a szokatlan és rendkívül ambíciózus célt tűztek ki maguk elé, hogy eltöltsenek 8000 méteren lévő Déli-nyeregben egy éjszakát. Szombaton ismételten, már szinte rutinosan átkeltek a hírhedt Khumbu-jégesésen, melynek fáradalmait a 6400 méter magasan fekvő kettes táborban próbálták kipihenni.

Május 7-én innen indultak tovább a Lhotse-falon keresztül a második akklimatizációs körükből már ismert hármasba, ahol még plusz feladat is várt rájuk. Ennek a tábornak az alsó és felső „terasza” közt mintegy 150 méternyi szintkülönbség van, a hegymászók az előző felmenetel során felállított sátraikat a C3 alsó részéből áttelepítették a C3 felső részébe, hogy a másnapi mászást ezzel is könnyítsék, így azt az éjszakát már 7200 méteren töltötték.  “Nagyon örülök, hogy itt vagyok a hármas táborban. Úgy tűnik, csak mi leszünk itt ma éjszaka. Reggel nagyon hideg volt, aggódtam a lábujjaim miatt, de nem lett semmi gond szép és kemény napunk volt. Holnap is hasonlóra számítok.” – mesélte Szilárd.

Hétfőn a reggeli órákban a teljes piheruházatukban keltek útra a következő célpontjuk, a négyes tábor felé.  A Magyar Everest Expedíció 2017 tagjai szerint ez a kulcsa az Everest oxigénpalack nélküli megmászásának, hogy eltöltsenek egy éjszakát 8000 méteren a Déli-nyeregben. Ez nagyon nagy próba- és tehertétel a szervezet számára, emiatt a hegyen mozgó sok száz mászó közül csupán néhány ember éjszakázik a felépítés során ebben a magasságban. “Nagyon fáradtak vagyunk és kicsattanóan boldogok. Sikerült, amit akartunk, elértük a Déli-nyerget, és csak másnap ereszkedtünk vissza. Nagyon kemény menet volt, fizikailag és mentálisan is fel kellett magunkat szívni, és végül 8-án egy eléggé hosszú menet után Szilárd és én, illetve az expedíció két filmes serpája, Ang Pahsang és Pemba is már oxigénes rásegítéssel ott töltötték az éjszakát, mi természetesen nem használtunk oxigént.” – részletezte büszkén május 9-én a kettes táborból Dávid, aki a himalájai évei során soha nem aludt még a halálzónában. Az expedíciós pályafutása során Szilárd eddig csak egyszer járt ilyen magasan: „Nagyon örülök, hogy sikerült a Déli-nyeregben töltenünk egy éjszakát. Onnan már látszott, hogy mi vár majd ránk a csúcsmászás napján.”

A két hegymászó május 10-én épségben megérkeztek az alaptáborba, ezzel sikerrel zárult a harmadik akklimatizációs kör is. „Nekem eléggé komoly gyomorproblémáim voltak tegnap este, én azt tippelem, hogy túl sok fejfájás csillapítót vettem be az akklimatizációs kör során, és ettől erősen savasodott a gyomrom. Szilárd a torkát érezte egy kicsit. Szilárd egyébként nagyon kedvesen és önzetlenül ápolt a tegnap este során mikor a gyomrom rendetlenkedett. Mostanra pedig mind a ketten itt vagyunk megint Edina gondoskodása mellett az alaptáborban. –tudtuk meg Dávidtól.

„Az elmúlt napokban, kitartással és állhatatos céltudatossággal, elértük tervezett célunkat. Láttuk egymást örülni, küzdeni, erősnek és bátornak, vagy épp félve, betegen – a szélsőséges magasság és időjárási körülmények, illetve oxigénpalack nélkül ilyen ritka levegőben éjszakázni nyilvánvalóan megsarcolja a hegymászó testét! Érezzük a kimerültséget, de ez természetes része vállalkozásunknak, ennek a hatalmas kalandnak! A 4-es táborból, a hóvihar ellenére is elénk tárult, mi vár még ránk: az Everest csúcsának oxigénpalack nélküli elérése alighanem túlvilági élmény és minden korábbi elképzelést felülmúló kihívás lesz! Nehezen leírható, mennyiféle érzés kavarog most bennem: a következő napok értékes időszakot jelentenek majd – nem csupán a megfelelő időjárás-ablakot várjuk most már, hanem regenerálódunk és számot vetünk egymással és önmagunkkal! Múlt, jelen és jövő újjáértékelődik… Köszönjük, hogy mind itt vagytok velünk!” – írta le érzéseit Szilárd.

A Magyar Everest Expedíció 2017 a célegyenesbe érkezett. A csapat néhány napra visszavonul a 3440 méter magasan lévő Namche Bazarba, hogy ott kipihenjék magukat, és figyeljék az Országos Meteorológiai Szolgálattól kapott előrejelzéseket, hogy mikor nyílik számukra egy kedvező – enyhe szeles, alacsony páratartalmú – időjárási ablak a csúcsmászásra.

Mi, mint az expedíció szervező ügynöksége nagyon büszkék vagyunk Dávidra és Szilárdra, mert az expedíció eddigi ideje alatt már többször bizonyították számunkra és mindenki számára, hogy felkészültségük és elkötelezettségük nagy reményeket ad egy sikeres csúcsmászásra. A többiekhez képest kiemelkedő a teljesítményük, hiszen ebben a szezonban a hegymászók közül ők aludtak először 7000 méter felett, illetve azon néhány mászó közé tartoznak, akik az általános gyakorlattól eltérően már a halálzónában, vagyis 8000 méteres magasságban töltöttek el egy éjszakát. Arra búzdítunk mindenkit, hogy egyként szurkoljanak a Magyar hegymászóinknak a közös sikerért. – nyilatkozta Azharul Vanda a Faster Promotion Ügynökség ügyvezetője.