Bod Tamás: negyven év alatt megállt az idő

2016. szeptember 1. 10:24 | Fekete Kata

Az elmúlt négy évtizedben gyakorlatilag majdnem minden megváltozott a világban és Magyarországon, egyet kivéve. Semmit sem csökkent a menetidő vasúton a békési megyeszékhely és a főváros közötti 196 kilométeres távolságon. Ma Békéscsabáról éppúgy 2 óra 31 perc alatt lehet eljutni Budapestre, mint 1976-ban. Ami jelzi, hogy a technikai fejlődés ide még nem ért el, s jelzi, hogy Békés megye még mindig nagyon messze van az ország centrumától. Mindezt adalékként tesszük hozzá az Együtt – a Korszákváltók Pártja Békés megyei szervezetei részéről ahhoz a problémahalmazhoz, hogy a Viharsarok az országban egyedüliként nélkülözi az autópályát és az gyorsforgalmi autóutat, s hogy nyár elején a MÁV Zrt. vezetése megszüntette Budapest és Békéscsaba között az intercity-járatokat. Ezek jól jelzik Békés megye megállíthatatlan leszakadását az ország más térségeitől.

S van itt egy vaskos ellentmondás! Az utóbbi években kizárólag brüsszeli pénzekből – forintban számolva több mint 100 milliárdból – újították fel, egyben tették a teljes szakaszon két nyomtávúvá a Szolnok-Mezőtúr-Gyomaendrőd-Mezőberény-Békéscsaba-Lökösháza közötti vonalat, amely része a Budapest-Bukarest vasúti fővonalnak (közlekedési korridor). Nemcsak a pályát, hanem a sínpárok melletti valamennyi megállóhelyet és vasútállomást is felújították, új hidakat és aluljárókat építettek, 21. századi infrastruktúrát hoztak létre. Mindez azt is szolgálta (volna), hogy csökkenjen a menetidő Békés megye és Budapest között, hiszen az új pálya alkalmas arra, hogy ott a szerelvények óránkénti 160 kilométeres sebességgel közlekedjenek.

Bökkenő viszont, hogy ez csupán elvi lehetőség marad addig, ameddig a MÁV Zrt. – amely a nyár elején megszüntette az intercity-összeköttetést Békéscsaba és Budapest között – nem tud olyan szerelvényeket pályára állítani, amelyek képesek biztonsággal ezen a sebességen közlekedni. Ha a vonatok 160 kilométeres sebességgel haladhatnának a teljesen felújított új pályaszakaszon, akkor 2 óra alá lehetne szorítani a menetidőt.

A több mint 100 milliárd forintos európai uniós forrásból megvalósult fejlesztés ellenére azonban a modern pályán a régi, lerobbant szerelvények futnak, lassan. Békés megye sokirányú és már-már végzetes lemaradása ezzel a példával is jól bemutatható. A területi egyenlőtlenségek a rendszerváltás óta eltelt 25 év alatt nemhogy csökkentek volna, hanem vészesen növekedtek.

Az Együtt erre határozott NEM-et mond!

Bod Tamás, az Együtt gyulai választókerületi elnöke

 

FEL