Az autógyártók és a biztonsági szakértők azon vitatkoznak, hogy mi lenne a legjobb megoldás a gyorshajtás visszaszorítására az európai utakon. Az Európai Unió azt a megoldást javasolja, hogy a gyártók az autók gázpedálját alakítsák át: miután a gépjármű eléri a megengedett sebességhatárt, a pedál ideiglenesen nem reagálna a további gázadásra.
A rendszer a GPS-jelek és a telepített kamerák segítségével érzékeli, hogy mekkora a megengedett sebesség az adott útszakaszon. A vezetőnek így határozott mozdulattal, erőteljesen nyomnia kell a pedált, hogy kikapcsolja a funkciót, ezzel azonban szándékosan átlépi az adott út sebességkorlátozását – olvashatjuk a BBC News oldalán.
Az autógyártók egy kevésbé költséges megoldást javasolnak: a műszerfalba beépített villogó fényforrást.
A biztonsági szakértők tesztjei szerint a sípolás vagy a villogó fény a műszerfalon zavarják a vezetőket, ezért ezeket a funkciókat az autóhoz érkezve kikapcsolják. Állításuk szerint az okosgázpedál kevésbé zavarná a sofőröket.
Aggódunk amiatt, hogy a vita végkimenetele a rendszer legyengült változata lehet, amely sokkal alacsonyabb életmentési potenciállal rendelkezik – nyilatkozta Dudley Curtis, Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács kommunikációs menedzsere a BBC Newsnak.
A biztonsági innovációval nem csak a balesetek száma csökkenne a szakértők szerint, hanem arra is számítanak, hogy kevesebb lesz a károsanyag-kibocsátás is.
Oliver Carsten, a Leeds Egyetemről kipróbálta az úgynevezett „intelligens sebességsegéd” gázpedált, és úgy értékelte, hogy jelentős javulást tapasztalt a sebességhatárok betartásában az Egyesült Királyságban, különösen a városi utakon.
Forrás: hirado.hu