Az M44-es Lakitelek és Tiszakürt közötti, 10 kilométer hosszú, 2 x 2 sávos szakasza a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósult meg. A végleges kiviteli terveket a Duna Aszfalt megbízásából az UTIBER Cégcsoport készítette 2018-2021 között. A tervezői feladatokat teljeskörűen az UTIBER Kft. látta el.
A szakasz újabb jelentős lépés Békéscsaba gyorsforgalmi úthálózatba történő becsatlakozásának, mely erősíti a régió versenyképességét, illetve biztonságosabbá, gyorsabbá teszi Békés, illetve Jász-Nagykun-Szolnok megye déli részének megközelítését.
Ekhós szekérre emlékeztet a híd formája
A szakaszon található az 556 méter hosszú Tiszaugi Tisza-híd, amely az A-Híd Zrt. alvállalkozásában, illetve a Pannon 2010 Zrt. generáltervezésének részeként az UTIBER Kft. megbízásából az UVATERV Zrt. végezte.
A híd ekhós szekérre emlékeztető szerkezete az egész kontinensen egyedülálló. Magyarországon a negyed 4 forgalmi sávval elkészült Tisza-híd (és az ötödik is épül, Szolnok mellett). A híd három fő részből áll, a jobb- és balparti hidak előregyártott feszített vasbeton hídgerenda fleszerkezetttel készültek, a mederhíd pedig öszvértartós feredekébeles szerekezetű. Csak a mederhíd acélszerkezetének tömege 2573 tonna.
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettes, Dankó Béla és Kovács József, a Fidesz országgyűlési képviselői, Lezsák Sándor, az Országgyűlés fideszes alelnöke, Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Boldog István és Herczeg Tamás fideszes országgyűlési képviselők, valamint Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. ügyvezetője (b-j) vágták át a szalagot (MTI fotó Bús Csaba)
2023 végére várható a Szentkirály − Lakitelek szakasz átadása
Az M5 autópályától, Kecskemét térségétől Békéscsabáig tartó több mint 120 kilométeres gyorsforgalmi útból 2019-ben elkészült a Tiszakürt és Kondoros közötti (61 kilométer), 2020-ban pedig a Kondoros és Békéscsaba (17,6 kilométer) közötti szakasz.
A még megvalósítandó Kecskemét és Tiszakürt közötti rész (l. lenti térképen) 3 ütemben épül meg:
- a Kecskemét − Szentkirály szakasz (32,2 kilométer, térképen szaggatott vonallal), közbeszerzése jelenleg folyamatban van;
- a Szentkirály − Lakitelek (4,6 kilométer; térképen sötétkék vonallal) szakasz kivitelezése folyamatban van, befejezése a kapcsolódó beruházásokkal (Szentkirály elkerülő, 44-es főút, 4622 és 4623 jelű utak felújítása, kerékpárút építés) 2023 végére tervezett;
- a most átadott Lakitelek − Tiszakürt szakasz (10 kilométer; térképen világoskék vonallal).
Három megyét kapcsol össze a beruházás
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az eseményen elmondta: a fejlesztéssel az M44-es három megyét kapcsol össze, hiszen Békés és Jász-Nagykun-Szolnok után benyúlik már Bács-Kiskun megyébe is.
Hangsúlyozta: a kényelmes, gyors és biztonságos elérés feltételeinek megteremtésén dolgoznak az ország minden részében, így az M44-es megvalósításátát teljes egészében hazai forrásból, a magyar költségvetésből finanszírozzák. A gyorsforgalmi út 125 kilométer hosszúságú főpályáját, és a mintegy 50 kilométernyi kapcsolódó közutat csaknem 400 milliárd forintból építik meg 2025-re - tette hozzá az államtitkár.
Az eseményen részt vett Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke és Bács-Kiskun megye 4. sz. választókerület országgyűlési képviselője, Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye 4. számú választókerület országgyűlési képviselője, Herczeg Tamás, Békés megye 1. sz. választókerület országgyűlési képviselője, Dankó Béla, Békés megye 2. sz. választókerület országgyűlési képviselője, dr. Kovács József, Békés megye 3. sz. választókerület országgyűlési képviselője és Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese.
Forrás: magyarepitok.hu
MTI fotó: Bús Csaba