A vízügyi ágazat a 2013-as dunai árvizet követően döntött úgy, hogy részletekbe menő vizsgálatot végez a Tiszán és mellékfolyóin az előírt mértékadó árvízszint (MÁSZ) felülvizsgálata tekintetében – emlékeztet a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben a KÖVIZIG. Mint írják: háromféle módszer együttes alkalmazásával számították ki a levonuló legnagyobb vízszinteket és a felülvizsgálat eredményeként új - a korábbinál 1-1,5 méterrel magasabb - mértékadó árvízszint értékeket határoztak meg. Ennek az elvárásnak kívánt eleget tenni a fejlesztés, melynek eredményeit Szabó János, a KÖVIZIG igazgatója foglalta össze:
„A projektben foglalt munkák fő eleme a Hármas-Körös jobb parti árvízvédelmi töltésének magasítása, melyet a szelvény méretének növelésével értünk el a mentett oldal felé, a 61+200-66+000 tkm-ek közötti 4,8 km-es töltésszakaszon. A melltöltés átépítésével növeltük a töltés vízzáróságát és 2,2 km hosszon kavicsszivárgó beépítésével a töltés állékonyságát, 225 m hosszon megerősítettük a töltés altalaját, 3 holtmeder kereszteződést stabilizáltunk a töltéshez közeli holtágvég földfeltöltésével. A töltés mentett oldali előterén kívül összesen 4,7 km nyílt szivárgó csatornát és 150 m zárt (drénezett) csatornát építettünk meg. Újjáépítettünk 2 árvízi tetőző vízmércét és újakra cseréltük a töltéstartozékokat" – fogalmazott.
A munkálatok során az árvízvédelmi töltés mentett oldali töltéslába átlagosan 8 méterrel közelebb került az árvízvédelmi töltéssel határos mentett oldali ingatlanokhoz. Ennek érdekében 43 ingatlanrészt vásároltak meg. A töltés koronájára 5,3 kilométer hosszon pormentes, 3 méter széles aszfalt burkolatú utat építettek, amelyet ugyancsak 3 méter széles, két zúzottkő anyagú szórt útszakasszal egészítettek ki, további 2,3 kilométer hosszon.
Felújították a Peresi gátőrtelepen található munkáspihenőt és szertárépületet. A régi, vályogfalú gátőrházat elbontották és helyére korszerű, energiatakarékos épületet emeltek. A Hármas-Körös jobb parti védvonalához tartozó 2 gátőrtelep bekötőútjait (Zsófiamajor, Soczózug) is felújították, összesen 3,4 kilométer hosszon.
"A fejlesztési munkák mindegyike Mezőtúr és Gyomaendrőd települések külterületén valósult meg. Az építési munkálatok 2020 októberében befejeződtek. A beruházás részeként fenntartó gépet és egyéb szállítási feladatokat ellátó eszközöket szereztünk be.” – zárta gondolatait igazgató.
A projekt megvalósításával a Hármas-Körös jobb parti 28,4 km védvonal kiépítettsége a megelőző 3,9 %-ról 20,8 %-ra növekedett, valamint jelentősen javultak az operatív árvízvédekezés infrastrukturális feltételei. Árhullámok esetén - a töltés menti ingatlanokon - csökkenni fognak a fakadóvíz által okozott károk.