Az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele alkalmával minden esetben be kell mutatni a TAJ kártyát, és 14 év feletti beteg esetén az érvényes, a személyazonosság megállapítására alkalmas igazolványt is.
Az orvosi ellátás során online ellenőrzik azt, hogy a beteg szerepel-e az egészségbiztosításra jogosultak nyilvántartásában. A jogviszony-ellenőrzés során a „Zöld lámpa” azt jelzi, hogy a TAJ érvényes, és a beteg bejelentett biztosítással rendelkezik. A „Piros lámpa” ezzel szemben azt mutatja, hogy a TAJ ugyan érvényes, de a jogviszony rendezetlen. Ebben az esetben a beteg a kormányhivatalnál tudja rendezni jogosultságát. A „Kék lámpa” azt jelzi, hogy a beteg bejelentése alapján külföldön biztosított, a TAJ ezért átmenetileg érvénytelen. „Barna lámpa” esetén az egészségügyi szolgáltatások csak térítés mellett vehetők igénybe.
A TAJ hatósági igazolvánnyal, azaz a TAJ kártyával igazolható, amelyet a kormányhivatalok állítanak ki. Ugyanakkor TAJ másodlat, például elvesztés, megrongálódás esetén, a kormányablakokban is kiadható.
A név és adatváltozás, valamint az okmány eltulajdonítása miatti kiállítás ingyenes. Ha a TAJ kártya kiállítása azért szükséges, mert a korábbi kártya elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott, akkor az új TAJ kártya kiállításáért 3000 forint igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.
Fontos tudni, hogy az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére való jogosultság a biztosítási jogviszony megszűnését követően még legfeljebb 45 napig fenn marad, de a jogviszony szünetelése esetén már annak első napjától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetni, melynek összege idén havonta 8400 forint (280 forint/nap).
Dávid Ferenc főosztályvezető
Békés Megyei Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztály