A nap sztorija: Ég és föld között – ma van a repülősök napja

2018. augusztus 15. 14:28 | Diós Zsolt

Augusztus 15-e a magyar történelem és a hagyományok egyik kiemelkedő dátuma. A legendák szerint, az örökös nélkül maradt Szent István király a halála előtti napon a Szent Koronát és az országot Szűz Máriának ajánlotta föl. Ugyanakkor ez a nap Nagyboldogasszony ünnepe, a keresztény világ legnagyobb Mária-ünnepe. Mivel a repülők Nagyboldogasszonyt választották oltalmazójuknak és így ezen a napon ünneplik fegyvernemük és oltalmazójuk napját is. Az emberek többsége vágyik a felhők közé, azonban a repülés csak nagyon kevesek élethivatása. Mi, akik két lábbal a földön állva éljük mindennapjainkat, ismerjük meg a nap fontosságát és a békéscsabai repülőtér történetét!

 

Miért a mai nap?

2. világháborús vadászrepülőgép- MÁVAG Héja
(forrás: multunk-portal.hu)

Minden év augusztus 15-e Nagyboldogasszony ünnepe, a keresztény világ legnagyobb Mária-ünnepe. 1920. március 24-én XV. Benedek pápa a repülősök védőszentjévé nyilvánította Máriát, a választás a loretói Szűz Máriához fűződő hagyományból indult ki, miszerint Mária názáreti házát angyalok szállították Illyrián át egészen a Recanati területén lévő Loretóig. Ezért a XX. század elején a katonai és egyéb repülés térhódításakor a magyar katonai repülők is Szűz Máriát, vagyis Nagyboldogasszonyt választották égi oltalmazójuknak. Ezért tartják ezen a napon a légierő és repülő fegyvernem napját Magyarországon.

 

Évfordulók

Petróczy István repülőtiszt (forrás: mek.oszk.hu)

A magyar katonai repülés számára a 2018-as esztendő két évfordulót is tartogatott.

Néhány évvel Petróczy István repülőtiszt, - az első magyar katonai pilóta - korszakalkotó első katonai repülése után, éppen 105 éve, 1913-ban, tartották az első olyan gyakorlatot, ahol a szárazföldi csapatokat segítve felderítő feladatokat hajtottak végre repülőgépek, lerakva ezzel a katonai repülők harci alkalmazásának alapjait.

Sok hányattatás és titkolózás után éppen 80 éve ölthetett önállóan hivatalos formát a katonai repülés, miután 1938-ban megalakult a Magyar Királyi Honvéd Légierő.

 

A békéscsabai repülőtér története

A békéscsabai repülőteret is katonai igényei nyomán alakították ki a második világháború éveiben.1943-ban, pontosan 75 évvel ezelőtt szálltak fel innen repülőgépek először.

Bár a repülőtér helyén már az 1930-as években is folyt repülés, de a korabeli pilóták inkább a Szentesi repülőteret használták.

A Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, röviden Maszovlet a Malév elődje 1946. március 29-én alakult meg. A flottája induláskor öt 21 személyes utasszállítóból és öt darab taxigépből állt. Az első járatok 1946-ban indultak a fővárosból Debrecenbe, Szombathelyre, Győrbe és Szegedre. Ezt követően folyamatosan nyitotta meg az ország nagyobb városaiba a járatokat. 1950-ben indította meg belföldi légi járatai között a Békéscsabára közlekedő járatot.

A békéscsabai repülőtér madártávlatból (forrás: bekesairport.hu)

A Magyar Honvédelmi Szövetség megalakulásával a haderőn kívüli utánpótlás-képzés keretein belül – mint az országban oly sok helyen – megalakították az MHSz Békés Megyei Kvasz András Repülő- Ejtőernyős Klubot, mely egyesületként azóta is folyamatosan működik. Kevesen tudják, hogy igen sok ma már ismert pilóta is Békéscsabán kezdte pályafutását, például Farkas Bertalan későbbi űrhajós.

A 12. motoros műrepülő-világbajnokságot 1984-ben ezen a repülőtéren rendezték meg, amelyen Besenyei Péter is kitűnő eredménnyel szerepelt.

A rendszerváltás során a reptér állami tulajdonba kerül, azonban a repülőtér fejlesztését csak 1999-ben kezdték el tervezni. Az ÁPV Rt. csak 2003-ban adta magánkézbe a repülőteret, az üzemeltető Békés Airport Kft tulajdonosai pedig nem kis részben a város és a repülőtér működtetésében érdekelt cégek.

Besenyei Péter (forrás: jochapress.hu)

Annak érdekében, hogy a létesítményt kereskedelmi repülőtérként lehessen használni, ahhoz komoly fejlesztésekre volt szükség. A beruházások a Széchenyi terv pályázati keretéből, valamint területfejlesztési pénzeszközök felhasználásával illetve saját erő bevonásával valósultak meg. A teljes ráfordítás 500 millió Ft volt. A fejlesztés keretében többek között a meglevő épületet átalakították forgalmi épületté, új légi irányító torony is épült. Elkészült a szilárd burkolatú kifutópálya guruló utakkal, modern fénytechnikával és szilárd burkolatú előterekkel. A teljes kereskedelmi repülőtér kerítéssel körbe lett kerítve. A repülőteret a felújítás után 2006. szeptember 22-én adták át.

2008-ban a Békés  Megyei Önkormányzat sajáterős beruházásként egy - 10 db könnyű kategóriájú repülőgépet befogadó - hangárt építettek, melynek alapterülete 800 négyzetméter.

Az elmúlt időszakban a repülőtér kereskedelmi forgalma évente 20-30 százalékkal emelkedik, ezért szükség lenne a létesítmény fejlesztésére. Az új beruházás mértéke és volumene még kidolgozás alatt áll.

Isten éltesse a repülősöket!

További programok »

Itthon

Átadták Békés vármegye első iskolai mintazárkáját

Átadták Békés vármegye első iskolai mintazárkáját a békéscsabai Szent-Györgyi Albert Technikumban, pénteken. Az intézmény a Büntetés-végrehajtási Szervezet együttműködésével azért hozta létre a gyakorlati oktatásra is alkalmas helyiséget, hogy a rendészet és közszolgálat ágazat diákjai a valós körülmények között ismerjék meg a büntetés-végrehajtási környezetet.
2024. április 19. 17:21
FEL