A közlekedésbiztonság közös felelősség – A közútkezelő felkészült a télre

2025. november 27. 12:41 | Gulyás Gergő

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Vármegyei Igazgatóságánál is felkészültek a téli, hidegebb időjárásra. Az igazgatósághoz tartozó négy mérnökség mindegyikén rendelkezésre állnak a síkosságmentesítéshez szükséges anyagkészletek, a gépjárművek, valamint a humán erőforrás is.

Cserkúti András, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Vármegyei Igazgatóságának elnöke kiemelte, hogy a közút téli felkészülése egy igencsak összetett folyamat, hiszen három alapvető követelménynek is meg kell felelni. Az egyik legfontosabb ezek közül a síkosságmentesítéshez szükséges anyagok beszerzése és tárolása. Ide tartozik az útszóró só, a nedvesítéshez használt kalcium-klorid oldat, illetve az egyéb mechanikai érdesítő anyagok is. Ezek mind a négy mérnökségen (Gyomaendrőd, Orosháza, Sarkad, Békéscsaba) rendelkezésre állnak. Útszóró sóból összesen ötezer tonna oszlik el a négy mérnökség között, ebből a legtöbb, közel kétezer tonna a békéscsabai telephelyen található.

A következő fontos követelmény a gépek, eszközök és az adapterek üzembehelyezése, karbantartása. A gépek felkészítését már szeptember végén megkezdték a mérnökségeknél, a szükséges üzemeltetési, javítási, karbantartási munkákat akkor elvégezték, hogy a téli időszakra minden rendben legyen az állománnyal. Az adaptereket minden esetben felszerelik, amit szintén kipróbálnak, egy gépszemle keretén belül. Ez a folyamat mind a négy mérnökségen megtörtént november elején.

A gyomaendrődi és az orosházi mérnökségen hat-hat ilyen gépjármű van, a sarkadi telephelyen négy, a békéscsabai mérnökség pedig kilenc gépjárművel rendelkezik. Ezek kombinált járművek, tehát sószóró berendezés is felszerelhető rájuk, valamint hóekét is lehet telepíteni a gépekre. Ezek mellett is rendelkezésre állnak még járművek, de a legfőbb védekezési módszert ezek a gépek nyújtják a sószóróval, illetve a hóekével.

 

Fotó: Gulyás Gergő/behir.hu

 

Az utolsó fontos követelmény a humán erőforrás rendelkezésre állása. Mind a négy mérnökségen kellő létszámú és a szükséges tapasztalattal rendelkező kollégák végzik a munkálatokat, akik az ilyenkor hivatalosan előírt oktatáson, képzésen részt vettek. A vármegyei igazgató úgy fogalmazott, hogyha ez a három feltétel biztosítva van, akkor sikeres lesz a védekezés a síkosság, valamint a havazás ellen.

– Két részre bontanám a védekezésünket. Az alap, ami a védekezés gerincét adja, az a síkosság elleni védekezés, ezt a klasszikus nyelven az útszóró sónak nevezett anyaggal hajtjuk végre. Amennyiben szükséges, akkor ezt a sót nedvesítjük, illetve amikor 4-5 cm-nél nagyobb vastagságú hó esik le, akkor tudunk ekézéssel útburkolatot takarítani – fogalmazott Cserkúti András.

 

Fotó: Gulyás Gergő/behir.hu

 

A közútkezelő a felkészülés részeként minden évben elkészít egy úgynevezett téli üzemeltetési tervet, amelyben részletesen meghatározzák azokat az útvonalakat, ahol az egyes gépek közlekednek, ez mind a négy mérnökségen fix. A gépek a saját köreiket járják, és ott végzik a síkosságmentesítési és hóeltakarítási feladatokat. Békéscsaba összesen kilenc ilyen körzetre van felosztva.

A Magyar Közút szakemberei a téli hónapokban éjjel-nappal, 12 órás váltásokban dolgoznak, hogy az országos közúthálózat a lehetőségekhez mérten biztonságosan használható legyen.

Vezessünk felelősséggel, figyelemmel és türelemmel – így érhetünk célba mindannyian biztonságban!

 

Galéria

További programok »

FEL