A becstelen kereskedők lemorzsolódnak - Jelentősen emelkedett a webshopok száma

2021. március 19. 06:20 | Sipos Gábor

A pandémia egyik nyertes ágazata a webkereskedelem. A tavaly március óta tartó részleges vagy teljes üzletbezárások egyik hozománya, hogy a vevők egy jelentős része a webáruházak felé fordult a vásárlási szándékával, így nem véletlen, hogy csak tavaly, mintegy 30 százalékkal több új belépő érkezett a kereskedelmi szektorba.

Március nyolcadika óta sok kereskedő kényszerűen zárva tartja az üzletét és egy részük az interneten igyekszik boldogulni. Az elmúlt egy évben induló vállalkozások közül többen döntöttek úgy, hogy nem nyitnak üzletet, helyette inkább webshopot üzemeltetnek.

Az ilyen irányú üzleti megoldás – bár esetenként kényszerpályának tűnik – nem feltétlen rossz, ugyanis a magyar piac még messze van a telítettségtől. A szomszédos Csehországhoz képest a honi ágazat annak csak a harmada. A magyar piac folyamatosan fejlődik és míg 2010 és 2019 között évi 15-20 százalékot, addig 2020-ban mintegy 30 százalékot növekedett. Ez összegszerűen 750-800 milliárd hazai és nagyságrendileg ugyanennyi nemzetközi kereskedelemben elköltött forintot jelent.

A Békéscsabán, Jaminában működő 3D Party Center webshopban jellemzően szülinapi partykellékeket forgalmaznak. A tulajdonos elmondta, hogy a szűk egy éve indult családi vállalkozásban a megyeszékhelyen ők maguk, míg a megyén kívüli megrendelőkhöz a posta vagy futárszolgálat segítségével juttatják el a megrendelt termékeket. Bár először egy üzletet szerettek volna nyitni, de a koronavírus közbeszólt.

– Azt gondolom, nem volt rossz ötlet, hogy a webshoppal indultunk el és nem pedig a bolttal. Szerintem most az emberek félnek kimenni, sokkal inkább megrendelik az interneten, megkapják postán vagy egy futárszolgálattól a kívánt terméket. Még nagyon találkozniuk sem kell senkivel – mondta Kulcsár Nikolett, tulajdonos

A megyeszékhely piacának szomszédságában dolgozik Kertész Zoltán Imre, aki az üzlete mellett már 12 éve forgalmaz az interneten keresztül termékeket. 2011-ben a webáruháza megkapta az év internetes kereskedője népszerűségi díjat. Véleménye szerint a mai napig a bizalom az internetes vásárlások egyik legnagyobb fokmérője.

– Úgy látom, hogy az embereknek fontos, hogy biztos helyről vásároljanak. Vannak különböző marketplace-ek, fórumok, ahol az üzletek jelöléseket kapnak és a vásárlók leírják, hogy ki és milyen értékelést, hány csillagot kapott vagy mi a probléma vele. Ezáltal nyomon követhető, hogy ki mennyire megbízható – hangsúlyozta az Egyhelyről.hu tulajdonosa, Kertész Zoltán Imre.

A kimutatások alapján a koronavírus-járvány miatt nemcsak az internetes vásárlások mennyisége és értéke, hanem a kereskedők száma is megnövekedett. A szakemberek véleménye szerint a mintegy 30 százaléknyi új szereplőből gyorsan lemorzsolódnak az etikátlan eladók és csak azok maradnak talpon, akik becsületesen végzik a munkájukat és gyorsan reagálnak a piac változásaira.

– Szerintem kialakult már egy szokásrend, nagyon jól ismerik egymást a vásárlók és a webshoppok. Szeretnek visszatérni a vásárlók oda, ahol jó szolgáltatásokat kaptak és a próbálkozók relatíve gyorsan kihullanak, ha rosszindulatúan, rosszhiszeműen próbálnak megmaradni, megjelenni ezen a piacon – válaszolt kérdésünkre Csányi Zoltán, az Ecommerce Hungary alelnöke.

A 2005-ben létrejött Ecommerce Hungary tevékenysége az elmúlt években átalakult, jelenleg az internetes kereskedők érdekképviseletét igyekszik ellátni. Egyik legfontosabb tevékenységük, hogy létrehoznak a kereskedő számára egy etikai kódexet, amellyel végül a vásárlók járnak a legjobban.

További programok »

Gazdaság

Czomba Sándor: Jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér

Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig tizennégy százalékkal nő a minimálbér. Nem volt egyszerű, de megszületett a bérmegállapodás a kormány, a munkáltatók és a munkavállalók képviselői között - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
11:18
FEL