Először próbálkozik a Formula 1 vezetése a két napos versenyhétvégével. A mezőny múlt héten Portugáliában versenyzett, azonban a távolságok miatt péntekre nem lettek volna készen a csapatok a szabadedzésekre. Emiatt kivételesen egy szabadedzést tartottak szombaton, amelyet Lewis Hamilton fölényesen nyert meg a Red Bull pilótája, Max Verstappen és a mercedeses csapattársa, Valtteri Bottas előtt. Charles Leclerc az ötödik, míg Sebastian Vettel a másik Ferrarival a 12. helyen végezett. Az eredményekből még nem lehet kiindulni, hogy mi lesz a szombat délutáni időmérő edzésen, hiszen volt, aki inkább versenyszimulációt teljesített, mintsem gyorskört próbált menni. Az időmérőt 13:45-től, míg a futamot vasárnap 12:30-tól közvetíti az M4 Sport, mindkét esetben lesz felvezető műsor, így a mezőny majd 13 órától rajtol el.
Helyezés | Versenyző | Kör | Idő | Hátrány | Intervallum | km/ó |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | 46 | 1'14.726 | 238.904 | ||
2 | Max Verstappen | 39 | 1'15.023 | 0.297 | 0.297 | 237.959 |
3 | Valtteri Bottas | 47 | 1'15.218 | 0.492 | 0.195 | 237.342 |
4 | Pierre Gasly | 46 | 1'15.633 | 0.907 | 0.415 | 236.039 |
5 | Charles Leclerc | 41 | 1'15.688 | 0.962 | 0.055 | 235.868 |
Legutoljára 2006-ban versenyzett az F1 Imolában, bár a pálya Olaszországban van az itt rendezett futamok San Marinó-i Nagydíj néven futottak, mivel az Olasz GP-t Monzában rendezték és rendezik a mai napig. A szabályok szerint ugyanis minden nemzetnek csak egy nagydíja lehet. Korábban ezért vezették be az Európa Nagydíj vagy Luxemburgi Nagydíj elnevezéseket, hiszen abban az országban már volt egy verseny, ahol ezeket rendezték. A koronavírus-járvány miatt Olaszországba idén háromszor is versenyzik a Forma 1. Monzában rendezték az Olasz Nagydíjat, Mugelloban a Toszkán Nagydíjat, a most hétvégi verseny pedig az Emilia Romagna Nagydíj néven fut, amely az imolai pálya tartományi megnevezése. Egyébként a Forma 1 jubilál, hiszen századik alkalommal rendez versenyt Olaszországban.
A pálya hivatalos neve a "Autodromo Enzo e Dino Ferrari" amely a Ferrari alapítójának és a fiának az összevont nevét viseli. Először 1980-ban volt itt hivatalos világbajnoki futam, amikor az Olasz Nagydíj színhelye volt. 1981-ben az F1 visszatért Monzába, így az imolai pályán 2006-ig San Marinó-i Nagydíj néven futottak a versenyek. A pálya mindössze 80 kilométerre található Maranellótól, a Ferrari székhelyétől, ezért a csapat "hazai" pályájának is szokás nevezni. A legtöbbször Michael Schumacher nyert itt, szám szerint hatszor, a legtöbb pole-pozíciót pedig Ayrton Senna szerezte, aki karrierje során nyolcszor volt a leggyorsabb a San Marinó-i verseny időmérőjén. A mostani mezőnyből egyedül Kimi Raikkönen versenyzett már itt, aki a legjobb eredményét 2003-ban érte el, amikor második lett a McLaren-Mercedes volánja mögött.
Ayrton Senna legendája
A pályáról azonnal Ayrton Senna jut az eszünkbe, hiszen amelett, hogy nyolcszor indulhatott az első rajtkockából, itt kezdődött el a legendássá váló viszálya az akkori csapattársával Alain Prosttal még 1989-ben. A rajtot – Gerhard Berger a Tamburello-kanyarban bekövetkezett balesete miatt – meg kellett ismételni. Az új rajtnál Prost elment Senna mellett, ő azonban a Tosa kanyarban visszaelőzte. A francia a verseny után dühös volt, mert szerinte Senna becsapta őt. A verseny előtt ugyanis megállapodtak abban, hogy amelyik McLaren-pilóta először ér az első kanyarba, azt a másik nem előzheti meg később. Prost szerint ezt a megállapodást rúgta fel Senna, amikor a Tosában mégis elment mellette. A brazil pilóta máshogy gondolta ezt. Elismerte, hogy valóban volt közte és Prost között ilyen megállapodás, amit már 1988-ban is többször betartottak. Azt mondta azonban, hogy az első rajt után ugyan Prost indult jobban, de ő volt előrébb az első kanyarban, valamint második rajtra pedig szerinte már nem vonatkozott a megállapodás. A francia ezzel nem értett egyet. Később mindketten kijelentették, hogy a hivatalos és szükségszerű érintkezésen kívül nem akarnak többet egymásról hallani, amely 1993-ig, Prost utolsó versenyéig fennállt.
Sajnálatos módon Ayrton Senna tragédiája is ezen a pályán következett be, 1994. május 1-én, amikor a verseny hetedik körében máig tisztázatlan körülmények között kicsúszott a Williamsszével a Tamburello kanyarban. Maga az ütközés nem lett volna végzetes. Senna halálát nem az ütközés, hanem a jobb szemébe fúródó, a kerékkel együtt leszakadt felfüggesztés-rúd okozta, megtalálva a sisak és a rostély közötti néhány milliméteres rést. Ez akkor kettős tragédia volt, hiszen egy nappal korábban az időmérő edzésen az orsztrák, Roland Ratzenberger vesztette életét egy súlyos baleset következtében. Senna emiatt komolyan megfontolta, hogy ne induljon a versenyen, de végül megtette...
A tragédiák miatt a pályát átápítették, így 1995-től már Senna és Ratzenberger balesetének helyszínén is lassító várta a versenyzőket. A brazil pilóta emlékére szobrott állítottak a Tamburello kanyar másik oldalán, az eset helyszínén pedig mai napi virágok és üzenetek találhatók, mint ahogyan az osztrák balesetének helyszínén is. Mindemellett megkezdődött az autók és az összes pálya biztonságossá tétele, ami eredményes volt, hiszen egészen Jules Bianchi 2014-es japán balesetéig egyetlen ütközés sem okozott halálos sérüléseket a Forma 1-ben.