A honvédelmi miniszter arról beszélt, hogy a magyar kormány célja nem pusztán az, hogy a haderő fejlesztése érdekében hadfelszerelési eszközöket vásároljon, de az is, hogy gyártási kapacitást hozzon az országba. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: az európai partnerekkel közösen fejlesztik a magyar védelmi ipart.
– Ennek a stratégiának talán a legszebb, legtökéletesebb megvalósulását láthatjuk, amikor Gyulára az Airbus települ, mint a védelmi iparunk egyik fontos eleme. Azzal párhuzamosan, hogy Magyarország légiereje Airbus helikopterekkel bővült a H145-ös és hamarosan érkeznek a H225-ös helikopterek – emelte ki.
A Satys Group vezérigazgatója hangsúlyozta: már 30 éve együttműködnek az Airbus-szal, azzal pedig, hogy a repülőgép alkatrész gyár mellé települtek az alkatrészek festését a legmodernebb technológiával, a lehető leggyorsabban és a legnagyobb biztonság mellett tudják elvégezni. A négy kontinensen jelenlévő cég alapítajó arról is beszélt, hogy szeretnék lefedni a Rajnától keletre található piacot.
– A gyulai üzemegység megnyitása óriási lehetőséget biztosít arra, hogy bővítsük az európai légiipari ellátási láncban kifejtett tevékenységünket és kiszolgáljuk az európai légiipar magas követelményei – fogalmazott Christopher Cador.
A vegyesvállalatot magyar részről létrehozó N7 Holding Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a védelmi képességek fejlesztési stratégiájának megfogalmazásakor az egyik pillér a külföldi cégekkel való technológiai partnerségek létrehozása volt. Palkovics László hozzátette: a gyulai Airbus gyár létrejötte nagyon rövid idő alatt hozta magával az egyik beszállító cég Magyarországra települését is. Mint mondta: az ország az Airbus révén felkerülhet Európa légiipari térképére. Gyulán egy körforgalom kivételével nagyon gyorsan megépültek az infrastrukturális elemek.
– Az egyik sikertörténetünk a szakképzési központ átalakítása. Békéscsabán a kormány létrehozta azt a középfokú oktatási környezetet, ami az itt lévő üzemeknek, gyáraknak a szakembergárdát biztosítja – fogalmazott. Hozzátette, ígéretet tettek a békéscsabai reptér átépítésére is, amelynek a tervezése folyamatban van.
Palkovics László emlékeztetett, a technológiai partnerségeknél Magyarország biztosítja a gyárak külső infrastruktúráját, a közműveket, a logisztikát; a partnerektől a tudást, a technológiát, a piacismeretet, a piaci hozzáférést és a vállalati kultúrát várják. A magyar kormány ezekhez egy innovációs ökoszisztémát is teremet, ami finanszírozási módokat, a szak- és egyetemi képzést és a beszállítófejlesztést is magában foglalja. Ennek eredményeként jött létre Zalaegerszegen a Rheinmetall harcjárműgyára, és tették le egy új lőszergyár alapkövét decemberben Várpalotán.
Görgényi Ernő polgármester hangsúlyozta: a város gazdasága a turizmus, a húsipar és a modern ipari tevékenység lábán áll. Öt éven belül már a harmadik francia cég kezdi meg működését a településen.
– Mint ahogyan az Eurofins és az Airbus, úgy a Satys is a helyi munkaerőre épít. Ez utóbbi két nemzetközi vállalat újabb munkalehetőségeket biztosít a gyulai, környékbeli szakembereknek. A fiatalok számára újabb nyomós ok arra, hogy Gyulán maradjanak, illetve tanulmányaik után visszatérjenek a városba – emelte ki a városvezető.
A Satys 17 millió eurót invesztált a gyulai gyárüzem létrehozásába. Az új gyár az Airbushoz hasonlóan a magyar állami tulajdonú Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. létesítményében kapott helyet. A cég 2016-ben kezdte meg a működését, és a piacon INPARK márkanév alatt lett ismert. A cégcsoport Magyarország 18 városában, közel 900 hektáron van jelen, ezzel a magyarországi piac legnagyobb fejlesztésitelek-portfólióját mondhatja magáénak. A NIPÜF Komplex fejlesztéseivel ösztönzi a hazai és külföldi cégek betelepülését, új technológiák meghonosítását, a munkahelyteremtést és a gazdaság élénkítését.