A miniszter a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: 2024-ben rekordszámú utazást regisztráltak, összesen 1 millió utazást bonyolított le a MÁV, a HÉV és a Volánbusz. Összesen 10 millió bérletet adtak el.
– Ami példátlan, és ez is azt mutatja, hogy van igény a közösségi közlekedésre Magyarországon – emelte ki Lázár János.
A tárcavezető ezután ismertette tízpontos miniszteri vállalását:
1) Bevezetik a késésekhez kapcsolódó intézményt június elsejétől, visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza 20 percet késik. Ez egy objektív felelőség, vita nélkül teszik ezt. Aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. De a bérletesekre is vonatkozik ez, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik.
2) A MÁV-Csoport összes mosdóját egytől egyig felújítják 2026 január elsejéig. Jelenleg 1000 mosdó van használatban, ebből 300 esett át felújításon, de ezeket is renoválják a maradék, felújítatlan 700 mellett. A Molhoz hasonló rendszert alakítanak ki, a nagyobb pályaudvarokon fizetéses lesz a mosdók használata, emellett applikáción keresztül is igénybe lehet venni.
3) Takarítószemélyzet lesz minden állomáson, illetve az IC-ken.
4) 2026 április 30-ig ezer db új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.
5) Jelenleg 50 db korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 db új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérletek, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van. Összesen 70 db-ot szereztek be.
6) Az IC-kocsik felújítása, jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.
7) A GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 km-t a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. De GYSEV-es mozdonyt átvisznek Keletre, az a tervük, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek fognak teljesíteni, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek.
8) Mivel nyáron nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
9) A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatkon. Aki jegyet vásárol ezután viszont tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs.
10) Új applikációt indítanak el májustól MÁV plusz néven, ami az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz.
– A parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen 1000 településen fognak bővülni a szolgáltatások – tette hozzá a miniszter.
Forrás: VG.hu